Raskauden aikaiselle alkoholinkäytölle ei ole turvarajaa. FASD-päivänä 9.9. suurin osa Alkoista avaa ovensa 9.09.
Kansainvälinen FASD*-päivä 9.9. muistuttaa, että raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Jo vuodesta 2015 lähtien Alko on ollut mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. klo 9.09, näin tänäkin vuonna**.
Alkojen lisäksi myös R-kioskit ja S-ryhmän myymälät: Prismat, S-marketit, Food Market Herkut, Alepat, Salet ja ABC:t ympäri Suomen liittyvät mukaan kampanjaan aloittaen alkoholinmyynnin 9 minuuttia tavallista myöhemmin.
”Teemme yhteistyötä Kehitysvammaliiton kanssa ja FASD-päivässä mukana olo on meille tärkeä perinne. Olemme haastaneet mukaan myös päivittäistavarakauppaa. Viime vuonna mukaan lähti R-kioski ja tänä vuonna iloksemme saimme mukaan myös S-ryhmän myymälät. Tietoisuuden ja näkyvyyden lisäämisessä yhteistyö on voimaa. Liian moni lapsi joutuu kärsimään vanhemman alkoholinkäytöstä jo ennen syntymäänsä”, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
R-kioski on mukana kampanjassa jo toista vuotta.
”Me Ärrällä välitämme ihmisistä ja kannamme vastuuta asiakkaistamme kannustaen heitä vastuullisiin valintoihin. FASD-tietoisuuden lisääminen myös meidän asiakaskunnassamme tukee vastuullisuustavoitteitamme ja meidän olikin helppo taas lähteä kampanjaan mukaan”, kertoo R-kioskin markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin.
”Olemme tyytyväisiä, että saamme haasteen kautta olla mukana kampanjassa. Uskon, että alkoholin myynnin aloittaminen aamusta yhdeksän minuuttia myöhemmin herättää kiinnostusta tärkeään aiheeseen. Merkittävänä valtakunnallisena toimijana haluamme tehdä oman osamme ja muistuttaa meitä kaikkia vastuullisesta alkoholinkäytöstä, erityisesti raskauden aikana”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Kun äiti juo, sikiökin juo
Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain kehitysriskin tuhansille sikiöille. Joka vuosi Suomessa syntyy 600–3 000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio.
Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Se on myös ainoa, jonka aiheuttama haitta olisi täysin estettävissä. Siihen riittää odottavan äidin täysraittius raskausaikana.
”Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa”, kertoo Marja Aho.
*FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden kirjoa. Lisätietoa Kehitysvammaliiton sivuilta: https://www.kehitysvammaliitto.fi/fasd
**Kaikki Alkot ovat mukana kampanjassa avaten ovensa yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin. Poikkeava aukeamisaika koskee siis myös niitä Alkon myymälöitä, jotka avaavat ovensa normaalisti esim. klo 10 tai 11 jne.
Yhteyshenkilöt
Alko
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
R-kioski
Viestintäsuunnittelija Anna Eriksson, 050 358 9553, anna.eriksson@r-kioski.fi
S-ryhmä
Yhteiskuntasuhdepäällikkö, Elina Das Bhowmik, 040 548 9056, elina.dasbhowmik@sok.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia10.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.
Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.10.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme