Raskauden aikaiselle alkoholinkäytölle ei ole turvarajaa. FASD-päivänä 9.9. suurin osa Alkoista avaa ovensa 9.09.

Kansainvälistä FASD-päivää vietetään joka vuosi 9.9. muistuttamaan yhdeksän kuukauden raittiudesta raskausaikana. FASD-tietoisuuden lisäämiseksi suurin osa Alkon myymälöistä avaa ovensa 9.09, yhdeksää minuuttia tavallista myöhemmin. Myös R-kioskit ja S-ryhmän myymälät ovat mukana kampanjassa.

Kansainvälinen FASD*-päivä 9.9. muistuttaa, että raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Jo vuodesta 2015 lähtien Alko on ollut mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. klo 9.09, näin tänäkin vuonna**.

Alkojen lisäksi myös R-kioskit ja S-ryhmän myymälät: Prismat, S-marketit, Food Market Herkut, Alepat, Salet ja ABC:t ympäri Suomen liittyvät mukaan kampanjaan aloittaen alkoholinmyynnin 9 minuuttia tavallista myöhemmin.

”Teemme yhteistyötä Kehitysvammaliiton kanssa ja FASD-päivässä mukana olo on meille tärkeä perinne. Olemme haastaneet mukaan myös päivittäistavarakauppaa. Viime vuonna mukaan lähti R-kioski ja tänä vuonna iloksemme saimme mukaan myös S-ryhmän myymälät. Tietoisuuden ja näkyvyyden lisäämisessä yhteistyö on voimaa. Liian moni lapsi joutuu kärsimään vanhemman alkoholinkäytöstä jo ennen syntymäänsä”, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

R-kioski on mukana kampanjassa jo toista vuotta.

”Me Ärrällä välitämme ihmisistä ja kannamme vastuuta asiakkaistamme kannustaen heitä vastuullisiin valintoihin. FASD-tietoisuuden lisääminen myös meidän asiakaskunnassamme tukee vastuullisuustavoitteitamme ja meidän olikin helppo taas lähteä kampanjaan mukaan”, kertoo R-kioskin markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin.

”Olemme tyytyväisiä, että saamme haasteen kautta olla mukana kampanjassa. Uskon, että alkoholin myynnin aloittaminen aamusta yhdeksän minuuttia myöhemmin herättää kiinnostusta tärkeään aiheeseen. Merkittävänä valtakunnallisena toimijana haluamme tehdä oman osamme ja muistuttaa meitä kaikkia vastuullisesta alkoholinkäytöstä, erityisesti raskauden aikana”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Kun äiti juo, sikiökin juo

Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain kehitysriskin tuhansille sikiöille. Joka vuosi Suomessa syntyy 600–3 000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio.

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Se on myös ainoa, jonka aiheuttama haitta olisi täysin estettävissä. Siihen riittää odottavan äidin täysraittius raskausaikana.

”Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholi on kaikkein merkittävin sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa”, kertoo Marja Aho.

*FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden kirjoa. Lisätietoa Kehitysvammaliiton sivuilta: https://www.kehitysvammaliitto.fi/fasd
**Kaikki Alkot ovat mukana kampanjassa avaten ovensa yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin. Poikkeava aukeamisaika koskee siis myös niitä Alkon myymälöitä, jotka avaavat ovensa normaalisti esim. klo 10 tai 11 jne.

Alko

R-kioski
Viestintäsuunnittelija Anna Eriksson, 050 358 9553, anna.eriksson@r-kioski.fi

S-ryhmä
Yhteiskuntasuhdepäällikkö, Elina Das Bhowmik, 040 548 9056, elina.dasbhowmik@sok.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.