Ratikka- ja metromatkustajat sekä A-vyöhykkeen asukkaat tyytyväisimpiä HSL:n joukkoliikenteeseen
Matkustajat antoivat HSL:lle yleisarvosana 4,12 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten matkustajien osuus nousi yhdellä prosenttiyksiköllä keväästä 2019.
Metron tyytyväisyys palannut lähes vuoden 2017 tasolle
Raitiovaunu- ja metromatkustajista erittäin tai melko tyytyväisiä oli 89 prosenttia. Eri liikennemuotojen välillä ei kuitenkaan ollut suuria eroja, sillä lähijunissa luku oli 85 prosenttia ja busseissa 86 prosenttia.
Metrossa tyytyväisyys on palannut lähes samalle tasolle kuin ennen metron laajenemista Matinkylään marraskuussa 2017. Silloin metron tyytyväisten osuus oli 91 prosenttia. Alimmillaan lukema kävi keväällä 2018, jolloin se oli 75 prosenttia. Syksyllä 2019 etenkin tyytyväisyys metron täsmällisyyteen ja matkanteon sujuvuuteen ja helppouteen parani.
Raitiovaunuliikenteessä tyytyväisyys on korkealla tasolla siitä huolimatta, että Hämeentien uudistustyömaa on aiheuttanut merkittäviä poikkeusreittejä Helsingin itäisessä kantakaupungissa. Vaikuttaisi siltä, että elokuun 2017 linjastouudistus on parantanut raitiovaunujen asiakaskokemusta.
Kaikkein tyytyväisimmät matkustajat A- ja B-vyöhykkeillä
Syksyn 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa mitattiin ensimmäistä kertaa eri vyöhykkeillä asuvien matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen. Kaikkein korkein tyytyväisten osuus oli A-vyöhykkeellä, missä arvosanan 4 tai 5 antoi 91 prosenttia matkustajista. Luku oli korkea myös Länsi-Vantaan B-vyöhykkeellä (90 %) ja Helsingin, Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä (89 %).
Tyytyväisten osuus oli matalin D-vyöhykkeellä (75 %), Helsingin C-vyöhykkeellä eli Östersundomin alueella (77 %) ja Espoon C-vyöhykkeellä (80 %).
Vyöhykkeistä saatavilla olevaan tietoon oli tyytyväisiä 78 prosenttia matkustajista – osuus oli korkein busseissa (80 %) ja metrossa (78 %).
Kolme neljästä matkustajasta koki ABCD-vyöhykkeiden lippuvalikoiman vastaavan heidän tarpeitaan. Tyytyväisimpiä olivat bussi- ja metromatkustajat (78 %), vähiten tyytyväisiä raitiovaunumatkustajat (62 %).
Asiakastyytyväisyyttä mitataan ympäri vuoden
HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella, jota tehdään arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin kello 6–16. Syksyllä 2019 tutkimukseen osallistui runsaat 28 000 matkustajaa busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.
Yhteyshenkilöt
Marko Vihervuori
ryhmäpäällikkö
p. 040 767 2208
Petra Reimi
liikennetutkija
p. 040 629 0796
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme