Ratkaisu päiväkotien ahdinkoon edellyttää poliittista tahtoa

Laadukas ja turvallinen varhaiskasvatus vaatii henkilöstön läsnäolon, muistuttaa Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer. Tämän varmistamiseksi seuraavan hallituksen on avattava varhaiskasvatuslaki ja määriteltävä mitoituksesta poikkeaminen nykyistä tarkemmin tai poistettava se laista kokonaan.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

− Varhaiskasvatuslaissa on porsaanreikä, jota nykyinen hallitus ei ole pystynyt korjaamaan. Pykälä 36 mahdollistaa tilapäisen mitoituksesta poikkeamisen, mitä ei kuitenkaan ole tarkemmin määritelty. Niinpä meillä on päiväkodeissa usein se tilanne, ettei aikuisia ole läsnä sitä määrää, jonka lainsäätäjä on tarkoittanut, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin jäsenet ovat ottaneet liittoon yhteyttä samoista asioista, joista varhaiskasvatuksen työntekijät kertoivat Helsingin Sanomille (HS 26.2.). Niin ikään Helsingin Yliopiston tutkimus varhaiskasvatuksen työn imusta (2018) nostaa esiin työntekijöiden kuormittumisen vähäisen kasvattajien määrän vuoksi.

Jotta kasvattajia olisi koko ajan riittävästi suhteessa lasten määrään, osa-aikaisesti hoidossa olevat lapset on sijoiteltava eri hoitoaikoihin. Tämä ei käytännössä toteudu, kun osa-aikaiset lapset ovat paikalla yhtä aikaa.

− Poikkeamispykälä mahdollistaa kustannustehokkuuden tavoittelun: paikat täytetään vähän ylikin, jotta varmistetaan se, ettei varmasti ryhmässä ole koskaan vajaata. Tehokkuuden nurja puoli on se, että lapset saattavat olla myös kaikki paikalla samanaikaisesti. Joku työntekijöistäkin saattaa sairastua ja sijaista ei oteta tai saada. Näissä tilanteissa vedotaan lyhytaikaiseen ylitykseen, Paavola kertoo.

”Ylitys ei saa olla jatkuvaa eikä päivittäistä. Lasten läsnäolo varhaiskasvatuksessa perustuu ennakointiin ja suunnitelmallisuuteen.”
− Varhaiskasvatuslain 36 § perustelut

Helsingin Sanomien selvityksen mukaan pääkaupunkiseudulla on jopa 40 lapsen ryhmiä. SuPerille tämä ei tule yllätyksenä. Samaan tilaan laitetut ryhmät on usein jaettu paperilla kahdeksi kahden kasvattajan ryhmäksi.

Uusi varhaiskasvatuslaki tavoittelee kahta varhaiskasvatuksen opettajaa kolmen kasvattajan lapsiryhmään, jossa arki on liian usein pelkkää selviytymistä. Varhaiskasvatuksen opettajilla on paljon vastuita, kuten suunnitteluaikaa, joka on pois läsnäolosta lasten kanssa.

”Työ päiväkodissa on kokonaisvaltaista ja tilanteet vaihtuvat koko ajan vaatien jokaisen henkilökunnan jäsenen sataprosenttista läsnäoloa. Vaaditaan myös valmiutta tarttua erilaisiin tehtäviin ja tilanteisiin heti. Juuri tästä syystä työ on niin vaativaa.”
− Helsingin Yliopiston tutkimus varhaiskasvatuksen työn imusta (2018)

− Lapsiryhmässä on nykyisin aivan liian usein tilanne, jossa kolmesta varhaiskasvattajasta vain kaksi tai jopa yksi on paikalla. Tämä ei ole hyvä ja turvallinen tapa hoitaa, kasvattaa ja opettaa lasta siten, että varhaiskasvatuslain tavoitteet täyttyvät, SuPerin Paavola linjaa.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.