Ratkaisu päiväkotien ahdinkoon edellyttää poliittista tahtoa

Laadukas ja turvallinen varhaiskasvatus vaatii henkilöstön läsnäolon, muistuttaa Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer. Tämän varmistamiseksi seuraavan hallituksen on avattava varhaiskasvatuslaki ja määriteltävä mitoituksesta poikkeaminen nykyistä tarkemmin tai poistettava se laista kokonaan.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

− Varhaiskasvatuslaissa on porsaanreikä, jota nykyinen hallitus ei ole pystynyt korjaamaan. Pykälä 36 mahdollistaa tilapäisen mitoituksesta poikkeamisen, mitä ei kuitenkaan ole tarkemmin määritelty. Niinpä meillä on päiväkodeissa usein se tilanne, ettei aikuisia ole läsnä sitä määrää, jonka lainsäätäjä on tarkoittanut, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

SuPerin jäsenet ovat ottaneet liittoon yhteyttä samoista asioista, joista varhaiskasvatuksen työntekijät kertoivat Helsingin Sanomille (HS 26.2.). Niin ikään Helsingin Yliopiston tutkimus varhaiskasvatuksen työn imusta (2018) nostaa esiin työntekijöiden kuormittumisen vähäisen kasvattajien määrän vuoksi.

Jotta kasvattajia olisi koko ajan riittävästi suhteessa lasten määrään, osa-aikaisesti hoidossa olevat lapset on sijoiteltava eri hoitoaikoihin. Tämä ei käytännössä toteudu, kun osa-aikaiset lapset ovat paikalla yhtä aikaa.

− Poikkeamispykälä mahdollistaa kustannustehokkuuden tavoittelun: paikat täytetään vähän ylikin, jotta varmistetaan se, ettei varmasti ryhmässä ole koskaan vajaata. Tehokkuuden nurja puoli on se, että lapset saattavat olla myös kaikki paikalla samanaikaisesti. Joku työntekijöistäkin saattaa sairastua ja sijaista ei oteta tai saada. Näissä tilanteissa vedotaan lyhytaikaiseen ylitykseen, Paavola kertoo.

”Ylitys ei saa olla jatkuvaa eikä päivittäistä. Lasten läsnäolo varhaiskasvatuksessa perustuu ennakointiin ja suunnitelmallisuuteen.”
− Varhaiskasvatuslain 36 § perustelut

Helsingin Sanomien selvityksen mukaan pääkaupunkiseudulla on jopa 40 lapsen ryhmiä. SuPerille tämä ei tule yllätyksenä. Samaan tilaan laitetut ryhmät on usein jaettu paperilla kahdeksi kahden kasvattajan ryhmäksi.

Uusi varhaiskasvatuslaki tavoittelee kahta varhaiskasvatuksen opettajaa kolmen kasvattajan lapsiryhmään, jossa arki on liian usein pelkkää selviytymistä. Varhaiskasvatuksen opettajilla on paljon vastuita, kuten suunnitteluaikaa, joka on pois läsnäolosta lasten kanssa.

”Työ päiväkodissa on kokonaisvaltaista ja tilanteet vaihtuvat koko ajan vaatien jokaisen henkilökunnan jäsenen sataprosenttista läsnäoloa. Vaaditaan myös valmiutta tarttua erilaisiin tehtäviin ja tilanteisiin heti. Juuri tästä syystä työ on niin vaativaa.”
− Helsingin Yliopiston tutkimus varhaiskasvatuksen työn imusta (2018)

− Lapsiryhmässä on nykyisin aivan liian usein tilanne, jossa kolmesta varhaiskasvattajasta vain kaksi tai jopa yksi on paikalla. Tämä ei ole hyvä ja turvallinen tapa hoitaa, kasvattaa ja opettaa lasta siten, että varhaiskasvatuslain tavoitteet täyttyvät, SuPerin Paavola linjaa.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPerin Paavola: Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ei hyödynnä lähihoitajien laaja-alaista osaamista7.3.2019 15:33:58 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ei hyväksy lähihoitajien toimien muutoksia sairaanhoitajien toimiksi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäalueella. Toimimuutosten lisäksi lähihoitajien osaamisen käyttöä on rajattu lääkehoidossa sekä uusien potilaiden vastaanottamisessa. Osaamisen käytön rajaukset ovat aiheuttaneet viiveitä potilaiden lääkkeiden saamisessa, kun potilasta hoitava lähihoitaja ei ole saanut antaa kyseistä lääkettä, vaikka hänellä on lääkehoitoluvat kunnossa.

SuPerin Paavola: Yksikin huono vanhustenhoidon yksikkö on liikaa6.3.2019 17:00:30 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää välttämättömänä, että vanhustenhoidon epäkohdat korjataan mahdollisimman pian. Vanhustenhoidon toimijat tapasivat tänään 6. maaliskuuta ministeri Annika Saarikon johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä. Edellisessä tapaamisessa 1. helmikuuta toimijat sitoutuivat 25 kohdan toimenpidelistaan, jonka toteutumista seurattiin tänään pyöreän pöydän keskustelussa.

SuPerin Paavola: Varhaiskasvatuslaista on poistettava pykälä, joka sallii alituksen henkilöstömitoituksessa5.3.2019 17:10:00 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan varhaiskasvatuksen tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja vaaratilanteita pääsee syntymään. Varhaiskasvatuslaissa on pykälä, joka sallii lyhytaikaisen poikkeamisen henkilöstömitoituksesta. SuPerin mukaan tämä poikkeamispykälä tulee poistaa. Paavola puhui tänään Varhaiskasvatus tulevaisuudessa -seminaarissa Helsingissä.