Open Creative House

Rauha lähi-itään, Stadion-keikka tai neulomaan oppiminen

Jaa
Haaveilu on tärkeää, mutta ilman strategiaa ei pitkälle pötki, vaikka olisi maailmanluokan kitarasankari.
Olli Vuola. Kuva: Anttu Koistinen.
Olli Vuola. Kuva: Anttu Koistinen.

”Mikä on sinun jalokivesi tai aarteesi, se, missä sinä olet hyvä?” kehottaa KTT, DI Olli Vuola pohtimaan luentonsa aluksi. Hetken mietittyään kuulijat kirjoittavat paperille tai ruudulle jonkin oman osaamisalueensa.

Vuola on tullut puhumaan Open Creative Housen ja Muusikkojen liiton järjestämille avointen ovien viikolle siitä, mitä kaikkea muuta tarvitaan unelmien toteuttamiseen kuin lahjoja ja suurta intoa. Siitä, miksi muusikolla pitää olla strategia. Vuola on työstänyt strategiaa ja liiketoimintamalleja useiden yritysten, yhteisöjen ja yrittäjien kanssa. Hän puhuu visiosta, näystä, missiosta, fokuksesta ja tavoitteista sellaisella tavalla, että huoneellinen ihmisiä istuu hiiskumatta.

Visio tai ”näky” voi olla radiosoitto, kun taas missio tai tavoite oppia soittamaan kitaraa – mutta vielä puuttuu strategia. Muusikon, yrittäjän ja ihmisen, joka haluaa toteuttaa haaveitaan, on mietittävä millaisia askeleita tavoitteen saavuttamiseksi pitää ottaa. On mietittävä kunnolla, mihin keskittyä ja käyttää aikaansa sekä mitkä ovat omat avut ja voimavarat.

Yhden artistin visio voisi olla vaikkapa Stadion-keikka. Mutta kaikki tietävät, että sellaisen toteutuminen ei ole tekijän omissa käsissä, vaikka olisi kuinka ahkera, lahjakas ja päättäväinen muusikko. Vastassa ovat alan kovat lainalaisuudet, koneistot, markkinavoimat ja vallanpitäjät. Mitä järkeä sellaisessa näyssä sitten on? Olli Vuolan mukaan itse haavekuva voi olla vaikka kuinka suuri, mutta sen ei tarvitse toteutua – näky antaa suuntaa ja innoittaa tekemään. Kannattaa siis keskittyä vain siihen, mihin voi itse vaikuttaa.

On määriteltävä henkilökohtainen tavoite ja lähteä toteuttamaan sitä strategian avulla. Sen on oltava realistinen ja konkreettinen, tekijän itsensä toteutettavissa oleva ”ihmisen kokoinen strategia”. Oleellista on fokus, se, että keskittää voimavaransa tuon tavoitteen saavuttamiseksi.

Itsekin kasvuyrittäjänä toimineella Olli Vuolalla oli aikanaan visio, jonka mukaan ”Suomi pelastuu uuden sukupolven kasvuyrittäjyyden kautta”. Muun muassa tämän idean tai näyn seurauksena hän ryhtyi vetämään Aalto-yliopiston kasvuyrittäjyysohjelma Aalto Ventures Programia, oppilainaan monia sittemmin menestyneitä yrittäjiä.

Suuren osan elämästään Vuola on liikkunut myös kansainvälisillä vesillä ja ollut rakentamassa innovaatioyhteistyötä Piilaaksossa sekä hiukkastutkimuskeskus CERNissä. Eräs toinen hänen visioistaan oli ”rauha lähi-Itään”. Näky lähti konkretisoitumaan, kun Vuola toimi pitkään rauhanomaisen yhteistyön rakentajana alueella ja oli toteuttamassa palestiinalaisten ja israelilaisten, iranilaisten ja irakilaisten välillä syntyneitä projekteja. ”Oli upeaa seurata, kuinka ihmiset maista, jotka ovat vihamielisiä toisiaan kohtaan, tekivät keskenään työtä yli rajojen.”

Open Creative House on luovien alojen keskittymä, joka osaltaan rakentaa tekijöiden verkostoa ja yhteisöllisyyttä tarjoamalla muun muassa työskentelytiloja ja tapahtumia. Tapahtumaviikolla kuultiin esityksiä hyvinvoinnista, yrittäjyydestä sekä musiikkialasta. OCH tarjoaa koko vuoden ajan monipuolista ohjelmaa sekä rakenteellisia ratkaisuja yksittäisten toimijoiden ja luovan alan aseman parantamiseksi. 

 

 

 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Olli Vuola. Kuva: Anttu Koistinen.
Olli Vuola. Kuva: Anttu Koistinen.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Open Creative House
Keilasatama 2D
02150 Espoo

http://www.opencreativehouse.com

Lisätiedot: 

Seuraa Open Creative Housea:
Facebook
Instagram
Kotisivut

Pressikuvat

Open Creative House (OCH) on uusi luovien alojen keskittymä, joka yhdistää tekijät, yritykset ja organisaatiot toimimaan uudella tavalla yhteistyössä saman katon alla. OCH tarjoaa tiloja ja palveluita luovan alan toimijoille rakentaen siltoja digikulttuuriin ja globaaliin kasvuun.

Open Creative House
Keilasatama 2D
02150 Espoo
http://www.opencreativehouse.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Open Creative House

Pelintekijät, uuden ajan idolit?4.1.2024 13:11:41 EET | Artikkeli

Alan Wake 2 -pelin menestys perustuu pitkälti paitsi rohkeuteen korostaa suomalaisuutta, myös maailmallakin ennennäkemättömään yhteistyöhön musiikkialan kanssa. Vuoden lopulla pidetyssä Open Creative House x SHINE! -tapahtumassa käsiteltiin luovia keinoja yhdistää peli-, musiikki- ja av-teollisuus. Jatkoimme aiheesta Remedyn pää-äänisuunnittelijan Ville Sorsan kanssa 100 miljoonaa katsojaa tavoittaneen Game Awards -gaalan jälkeen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye