Rauhallinen vauhti vie perille ja pitää renkaat ehjänä

Juhannuksen viettoon on mökkitiellä ajettava rauhassa, sillä terävät kivet voivat rikkoa renkaan niin pahasti, ettei yleistyneestä paikkaussarjasta ole apua. Rauhallinen asenne on tarpeen myös maantiellä, jotta kaikki pääsevät turvallisesti kesälomille.

Vaikka hyvin ansaittu loma, mökkiranta ja sauna odottavat, juhannusmatkan viimeisestä etapista on turha yrittää tehdä pikataivalta. Päin vastoin, kaasua kannattaa höllätä, sillä harva asia pilaa juhannuksen yhtä hyvin kuin hiekkatiellä sattunut rengasrikko.

”Pienillä teillä on pahoja monttuja ja teräviä kiviä, jotka aiheuttavat herkästi vaurion, joka ei ole korjattavissa. Teräviä murikoita löytyy myös maanteiltä tietöissä käytetyn kalliomurskeen vuoksi”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora muistuttaa.

Hankalan tilanteesta tekee se, että maastoautoja lukuun ottamatta harvassa autossa nykyisin on vararengasta. Pyrkimys keveyteen sekä hybriditekniikan vaatimat akut ovat vaihtaneet vararenkaat paikkaussarjoihin. Niistä ei kuitenkaan ole apua, jos terävä kivi repii renkaaseen kunnon reiän.

”Autossa olevat paikkasarjat eivät pysty korjaamaan kivien aiheuttamia vaurioita. Reilu nopeuden pudotus on tällaisissa tapauksissa ainoa vaihtoehto säästää rengasta.”

Pakattu auto vaatii kunnon rengaspaineet

Viime vuosien tapaan suurimmat ruuhkat nähtäneen juhannustorstain iltapäivän ja illan aikana. Parhaiten juhannusliikenteeseen voi valmistautua varaamalla matkaan riittävästi aikaa ja myötämielisen asenteen muita tiellä liikkujia kohtaan.

”Tärkeämpää kuin se, että yksi pääsee nopeasti perille, on se, että kaikki pääsevät turvallisesti perille”, Nuora kiteyttää.

Rento matkanteko alkaa jo ennen matkaa. Kiire vähenee, kun auto pakataan mahdollisuuksien mukaan valmiiksi ajoissa ennen matkaa.

Etenkin farmari- ja SUV-mallisissa autoissa on huomattava, ettei tavaratilaa saa pakata takapenkin yläreunan yli, ellei käytössä ole jämerää koiraverkkoa. Muuten äkkijarrutuksessa tai kolaritilanteessa irtonaiset laukut ja tavarat jatkavat matkaansa tappavalla nopeudella auton pysähtyessä.

”Ennen matkaa on hyvä tarkastaa rengaspaineet. Jos kuormaa on paljon, kannattaa rengaspaineet asettaa vähintään 0,2 baria auton suosituspaineita korkeammiksi.”

Hidasta, kun näet tietyömerkin

Ennen lähtöä myös reitti on hyvä suunnitella etukäteen ja tutkia myös vaihtoehdot. Paperilla nopein valtaväylä voi olla ruuhkainen, kun taas pienemmät tiet oivat olla tyhjiä ja tarjota uusia maisemia.

”Loma ja lomalaisen asenne kannattaa ottaa jo automatkan alkaessa, eikä vasta sen päättyessä. Leppoisuus sopii tielle hyvin.”

Matkalle osuvat tietyöt ovat jokakesäinen ilmiö, joka voi tuntua riesalta, mutta joka tehdään siksi, että tiet autojemme alla pysyisivät hyvässä kunnossa. Tietyöt voi selvittää liikenteenohjaaja Fintrafficin sivuilta (https://liikennetilanne.fintraffic.fi).

”Hyviin ajotapoihin kuuluu nopeuden alentaminen riittävästi, kun tietyö osuu kohdalle. Alennetut nopeusrajoitukset ovat paikallaan siksi, että työntekijät voivat turvallisesti tehdä yhteisistä teistämme parempia.”

Aikaa sekä menovettä autolle ja kuskille

1. Pidä taukoja. Viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa haukotuttaa, on hyvä pitää tauko. Syö kevyesti ja ota kuppi kahvia sekä tarvittaessa nokoset.
  2. Paineet kuntoon. Tarkasta rengaspaineet ennen lähtöä. Jos auto on täynnä, aseta paineet vähintään 0,2 baria suositusta korkeammalle.
  3. Pakkaa viisaasti. Älä pakkaa takakonttia takapenkin reunaa korkeammalle ilman koiraverkkoa. Irtonaiset tavarat ovat onnettomuustilanteessa vaarallisia.
  4. Lähde ajoissa. Moni vaara tilanne syntyy liiasta nopeudesta, jonka taustalla on turha kiire. Perusta turvalliselle ajolle luodaan jo ennen matkaa.
  5. Varaudu rengasrikkoon. Tarkasta, että vararengas, vaihtotyökalut ja paikkaussarja ovat kunnossa. Tallenna jo ennen lähtöä lapulle tai puhelimeen oman vakuutusyhtiön, rengasmerkin ja Autoliiton tiepalvelun (0200 8080) päivystysnumerot.