Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma 2020–2022 saa jatkoa

Maa- ja metsätalousministeriö on myöntämässä Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmalle lisää rahoitusta sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin että investointihankkeisiin vuosille 2022 ja 2023.

Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmalla rahoitetaan biomassojen ravinteiden kierrätystä edistävää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä niihin liittyviä investointeja. Tavoitteena on edistää lannan, puhdistamolietteen ja muiden vastaavien ravinnepitoisten biomassojen prosessointia siten, että niistä saadaan maataloudelle välttämättömät ravinteet talteen esimerkiksi orgaanisia lannoitevalmisteita tai muita korkeamman jalostusasteen tuotteita kehittämällä.

Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelman toivotaan auttavan myös Ukrainan kriisin aiheuttamiin lannoitteiden saatavuusongelmiin.

”Ukrainan kriisi ja sen vaikutukset heikentävät teollisten lannoitteiden saatavuutta ja nostavat niiden hintaa. Nyt on korkea aika toteuttaa ravinnekiertoon liittyviä innovaatioita ja tuotannollista toimintaa, jotta markkinoille saadaan testattuja ja turvallisia kiertolannoitteita korvaamaan kalliita epäorgaanisia ravinteita”, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kehittämisasiantuntija Anja Norja toteaa.

Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma 2020-2022 on osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaa. Valtakunnallisen kokeiluohjelman toimeenpanosta vastaa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiohankkeiden osalta seuraava hakujakso päättyy jo 29.4.2022, mutta tälle vuodelle on tulossa vielä kaksi hakujaksoa sekä investointi- että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin. Nämä hakujaksot päättyvät 31.8.2022 ja 31.10.2022.

Ota rohkeasti yhteyttä Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaan, jos sinulla on jokin hankeidea mielessäsi.

Kehittämisasiantuntija Anja Norja, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 027 587, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Maaseutuyksikön päällikkö Ritva Rintapukka, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 027 619, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Neuvotteleva virkamies Marja-Liisa Tapio-Biström, maa- ja metsätalousministeriö, puh. 0295 162 400, etunimi.sukunimi@mmm.fi

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.