Ravitsemusterapeutti uutuuskirjassaan: Heitä dieetit romukoppaan ja tee rauha ruoan kanssa

Taas on se aika vuodesta, kun lööpit kirkuvat laihdutusvinkkejä. Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen kuitenkin uskoo, että moni ihminen voisi paljon paremmin jos heittäisi dieetit romukoppaan. Uutuskirjassaan Superhyvää keholle Putkonen kannustaa tekemään rauhan ruoan kanssa.

“Nykyään paino- ja kehonkuvapaineet koskevat niin miehiä kuin naisiakin ja kuulen hurjia ja kurjia tarinoita siitä, miten paljon iloa elämästä voi viedä kehosta ja syömisestä stressaaminen”, Putkonen toteaa.

Superhyvää keholle -kirjassaan Putkonen painottaa, että ihminen osaa luonnostaan syödä oikein, ilman jatkuvaa kontrollointia, kalorilaskentaa ja sääntöjä. Vaistojamme häiritsee kuitenkin moni tekijä.

“Erittäin moni tavoittelee kehoa, joka on itselle biologisesti aivan liian pieni – tai lihasmassan puolesta liian iso. Ihannenaisen ja -miehen mittoihin kun ei moni meistä geeniemme puolesta pääse”, Putkonen muistuttaa.

Hänen mukaansa on tärkeää oppia tuntemaan itsensä ja kuuntelemaan oman kehon viestejä. Joillain kehon luonnollinen, biologinen paino voi olla selvästi painoindeksilukemia suurempi. Tilanne on hyvä, jos viihtyy omassa kehossaan eivätkä muut terveysmittarit anna syytä huoleen.

Kehopositiivisuus on lempeää suhtautumista itseensä

Kehopositiivisuus ei välttämättä tarkoita sataprosenttista onnen tunnetta kehosta. Se tarkoittaa muun muassa avoimuutta ja rehellisyyttä, jolloin tunnistaa paremmin omat tunteensa ja tarpeensa. Vähitellen on helpompi olla kotonaan omissa nahoissaan.

“Jos oman kehon arvostaminen on vaikeaa, voi ensin lähteä etsimään kaunista ja hyvää muista. Siinä ei ole ainakaan mitään hävittävää!”, Putkonen vinkkaa.

Epäaito yltiöpositiivisuus sen sijaan kääntyy usein itseään vastaan. ”Rakastan kehoani” -hokema ei toimi silloin, kun syvällä sisimmässään tietää sanovansa niin vain sen takia, että haluaisi pystyä rakastamaan kehoaan.

Superhyvää keholle -kirja auttaa solmimaan rauhan ruoan kanssa ja arvostamaan kehoa sellaisena kuin se luonnostaan on. Kirja esittelee tietoisen syömisen periaatteet harjoitusten kera. Se kertoo myös, miten keittiökammosta pääsee, mitä kannattaa aina pitää ruokakaapissa ja miten syntyy liikunnan ja levon tasapaino.

Leena Putkonen on laillistettu ravitsemusterapeutti, tietokirjailija ja kehoaktivisti. Hän on kirjoittanut Superhyvää suolistolle -kirjan sekä Ruokamysteerit (yhdessä Mari Koistisen kanssa). Hän on myös  Helsingin Sanomien kolumnnisti ja Se erilainen fitness -blogin toinen kirjoittaja.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Leena Putkonen. Kuva: Mirva Kakko

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.