Regeringen insåg sitt ansvar för finansieringen av basservicen – överföringen av sysselsättningstjänsterna till kommunerna välkomnas

Kommunförbundet förhåller sig försiktigt positivt till att regeringen vid ramförhandlingarna och halvtidsöversynen mestadels verkar ha lyckats hålla fast vid sina utfästelser till kommunerna.

– Mitt i coronakrisen och inför den förestående återhämtningen insåg regeringen sitt ansvar för finansieringen av de kommunala tjänsterna och gick inte in för nedskärningar i statsandelsfinansieringen. Det hade oundvikligen lett till skattehöjningar samt nedskärningar i tjänsterna och investeringarna, säger Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen.

Inga nya pengar i statsandelsfinansieringen – indexhöjningarna och kostnadsfördelningen fyller ut statens finansieringsandel

I kommunernas statsandelsfinansiering görs indexhöjningar, och kostnadsfördelningen mellan kommunerna och staten justeras på vedertaget sätt, men det bara fyller ut statens finansieringsandel av kostnaderna för kommunernas uppgifter, det är inte nya pengar.

– Det är också viktigt att man nu har förbundit sig till och ser över förfarandet med justeringen av kostnadsfördelningen så att den avhjälper snedvridningar i kommunernas och statens kostnadsfördelning. Likaså är indexförhöjningarna för yrkesutbildningen och ersättningen för finansieringen till Veikkaus förmånstagare viktig för den kommunala ekonomin, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina.

Kommunförbundet anser dock att regeringens rambeslut om statsandelarna för kommunal basservice för 2023 lämnar frågetecken.

Kommunerna får ansvaret för sysselsättningstjänsterna - den offentliga och kommunala ekonomins hållbarhet är i stor utsträckning beroende av sysselsättningsgraden

Överföringen av sysselsättningstjänsterna till den lokala nivån är ett steg mot en nordisk modell för sysselsättningsfrämjande. När arbetskraftsservicen finns på lokal nivå är man nära arbetsgivare och företag, och arbets- och näringstjänsterna blir närservice för de arbetssökande. På längre sikt är hållbarheten i den offentliga och kommunala ekonomin i stor utsträckning beroende av hur sysselsättningsgraden utvecklas.

– Det är bra att regeringen beslutade att permanent överföra sysselsättnings- och näringstjänsterna på kommunernas ansvar år 2024. När det gäller att främja sysselsättningen har kommunerna redan livskrafts- och ekonomiincitament, men en finansieringsreform är också nödvändig, säger Kommunförbundets chefekonom Minna Punakallio.

Kommunerna har möjlighet att anpassa modellen till kommunens olika verksamheter och därigenom skapa nya arbetstillfällen, främja utbud och efterfrågan på arbete samt kombinera tjänster för arbetsgivare och arbetstagare för att främja kommunernas livskraft.

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Minna Karhunen, verkställande direktör, tfn 09 771 2000
Timo Reina, vice verkställande direktör, tfn 09 771 2700
Minna Punakallio, chefekonom, tfn 040 751 5175

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaliiton viestit EU-vaaleihin: Työperäisen maahanmuuton edistäminen ja vihreässä siirtymässä onnistuminen ovat kohtalonkysymyksiä kuntien elinvoimaisuudelle18.4.2024 15:29:19 EEST | Tiedote

EU-vaaleissa ei määritellä pelkästään Euroopan suuntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi vaan myös kuntien tulevaisuuskysymyksiä - siksi EU-vaalit ovat myös kuntavaalit! Kuntaliiton tavoitteena on, että kunnilla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa vihreää ja digitaalista siirtymää, houkutella investointeja sekä vahvistaa EU:n tukemana elinvoimaa alueellaan. Tavoittelemme myös työperäisen maahanmuuton ja kotouttamisen voimakasta edistämistä, sillä työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa.

Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote

Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.

Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote

Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.