Rengasratsia tulee taas – korona vaihtoi rengastarkastukset valistukseen

Autoilijat ovat tottuneet vuosikaudet syyskuussa siihen, että poliisi ohjaa heidät tieltä sivuun ja valkohaalariset rengasalan ammattilaiset tarkastavat auton renkaiden kunnon. Koronaviruksesta johtuvat poikkeustoimet vaikuttavat myös vuodesta 1997 toimineeseen Rengasratsia-turvallisuuskampanjaan.
”Pandemia ei missään nimessä ole ohitse, vaan koronaviruksen uusi aalto uhkaa nostaa Suomessakin päätään. Sen ehkäiseminen vaatii liikenteestä tuttuja turvavälejä ihmisten kesken. Totesimmekin vastuullisimmaksi ratkaisuksi sen, että tänä vuonna tien päällä pysäytysten avulla tehtävä tutkimustyö korvataan rengastiedon jakamisella”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Autonrengasliitto järjestää Rengasratsia-rengasturvallisuuskampanjan yhdessä Liikenneturvan ja poliisin kanssa. Koronaviruksen vuoksi Rengasratsia järjestetään tänä syksynä viikolla 37 tiedotuskampanjana.
”Tarve liikenne- ja rengasturvallisuuden edistämiselle ei ole hävinnyt minnekään. Haluamme tuottaa autoilijoille luotettavaa ja helposti ymmärrettävää tietoa renkaiden vaikutuksista liikenneturvallisuuteen”, Nuora jatkaa.
Poliisi valvoo renkaita tehostetusti
Edellisvuosina renkaita on Rengasratsiaviikolla tutkittu Suomen suurimmissa kaupungeissa yhteisvoimin. Autoilijat on ohjattu Rengasratsian tutkimuspisteelle, missä renkaiden kunto on tarkastettu ja samalla jaettu tietoa autoilijoille renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.
”Tämän vuoden Rengasratsiassa poliisi valvoo tehostetusti renkaiden kuntoa tien päällä muun partioinnin ohessa”, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta sanoo.
Poliisi kiinnittää huomiota renkaisiin huomiota ympäri vuoden. Ihalainen on huomannut, että huonokuntoiset renkaat kulkevat tavallisesti käsi kädessä ajoneuvon muiden turvallisuuspuutteiden kanssa. Tieliikennelain mukaan henkilö- ja pakettiauton renkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, mutta sadekelillä jo alle 4 mm urat alkavat heikentää auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi.
”Haluamme neuvoa, ja pienestä huomaamattomuudesta voi selvitä huomautuksella. Jos sen sijaan useampi rengas on selvästi alle lain mukaisen minimin, kyllä siitä silloin muistetaan liikennevirhemaksulla”, Ihalainen sanoo.
Omien renkaiden kunto tunnetaan huonosti
Poliisi näkee työssään myös sen, mihin huonokuntoiset renkaat pahimmillaan johtavat. Vuodesta 2000 lähtien vuosittain keskimäärin 29 kuolonkolarissa kolarin aiheuttajalla on ollut autossaan huonokuntoiset renkaat.
”Kun syksyn sadekelit lähestyvät, renkaiden pito nousee entistä suurempaan arvoon. Se pätee niin moottori- ja maantienopeuksiin kuin kaupunkiajoonkin, missä auto on saatava nopeasti pysähtymään esimerkiksi suojatielle. Huonokuntoiset renkaat ovat riski kuljettajan lisäksi myös muille”, Ihalainen sanoo.
Pääasiassa suomalaiset saavat rengashuollosta puhtaat paperit. Rengasratsian aikana huonokuntoisilla renkailla ajavien osuus on laskenut noin 10,3 prosentin tuntumaan. Kääntöpuolena on tosin huomattava, että osuus merkitsee noin 314 000 ajoneuvoa, joiden renkaat ovat huonossa kunnossa.
”Olemme iloisia, että valistustyön ansiosta osuus on jatkuvasti pienentynyt, mutta samalla huomaamme numeroiden kertovan myös sen, että rengastiedolle on edelleen suuri tarve. Huonokuntoisilla renkailla ajavista kolme neljästä ei tiedä, missä kunnossa omat renkaat ovat”, Nuora muistuttaa.
INFO: RENGASRATSIA
Rengasratsia on Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen rengasturvallisuuskampanja. Se on pidetty joka syksy vuodesta 1997 lähtien.
Tapahtumaviikolla on seurattu usealla eri paikkakunnalla henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaettu samalla autoilijoille tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.
Tänä vuonna kuntotutkimukset on päätetty Covid-19-pandemian vuoksi jättää väliin. Rengastutkimukset korvataan tiedotuksella.
Tiedotesarjassamme julkaistaan viisi rengasturvallisuutta käsittelevää tiedotetta:
- Rengasratsia tulee taas – korona vaihtoi rengastarkastukset valistukseen (Autonrengasliitto ja poliisi, ennakkotiedote viikko 35)
- Syvät urat renkaassa vievät varmimmin perille (Autonrengasliitto, viikko 37)
- Hyvätkään renkaat eivät auta, jos vauhtia on liikaa (Liikenneturva, viikko 37)
- Kierrätys antaa renkaalle uuden elämän (Suomen Rengaskierrätys Oy, viikko 38)
- Yhteenveto Rengasratsiasta (viikko 39)
Viestimme
Renkaat ovat yleisin riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen tieliikenneonnettomuuksissa. Toivommekin, että autoilija muistaa:
- turvasuosituksen kesärenkaiden urasyvyydeksi sadekelillä olevan vähintään 4 mm
- varustaa autonsa ajokeliin sopivilla renkailla
- tarkistaa autonsa rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa
- etteivät hyvätkään renkaat auta, jos kuljettaja ottaa riskejä
- palauttaa vanhat renkaansa veloituksetta kierrätykseen ja pitää näin huolta yhteisestä ympäristöstämme
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Autonrengasliitto ry
Jarmo Nuora
Hallituksen puheenjohtaja
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Liikenneturva
Tutkimusjohtaja
Juha Valtonen
020 7282 310
juha.valtonen@liikenneturva.fi
Poliisi
Heikki Ihalainen
Poliisitarkastaja / Poliisihallitus
029 5481756
heikki.ihalainen@poliisi.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Sateinen juhannus vaatii aikaa, malttia ja hyvät renkaat18.6.2025 15:18:18 EEST | Tiedote
Juhannusliikenteessä kiire kostautuu helposti – etenkin jos renkaat ovat huonossa kunnossa ja keli märkä. Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste, mutta kuljettaja ratkaisee miten renkaitaan käyttää. Lomalle kannattaa lähteä ajoissa, rauhallisin mielin ja varautuneena.
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme