Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Renkaiden kunto on parantunut, mutta talvirenkaita kesäaikaan näkyy yhä useammin

Jaa

Viime viikolla päättynyt Rengasratsia kertoo myönteisen rengaskehityksen jatkuvan Suomessa. Samalla suurta hämmästystä herättävät vuodenaikaan nähden suuri talvirenkaiden määrä ja joka kymmenennellä autolla esiintyneet huomattavan matalat rengaspaineet.

Aiempaa useampi kuljettaja ajaa talvirenkailla myös kesällä. Viime viikolla päättyneen Rengasratsia-turvallisuuskampanjan tarkastuksissa noin 5,6 prosenttia autoilijoista ajoi talvirenkailla. Osuus on kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.

”Alueellisesti talvirenkaita tuli vähiten vastaan Lapissa ja eniten etelässä. Kyse ei siis ole aikaisesta varautumisesta talveen. Talvirenkaat on haluttu ajaa loppuun kesällä”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Laki sallii nastattomilla talvirenkailla eli niin sanotuilla kitkarenkailla ajamisen myös kesällä. Turvallisuussyistä näin ei kuitenkaan pitäisi tehdä. Talvirenkaiden pito-ominaisuudet on tehty talvea varten.

”Kesäaikaan vetisellä tienpinnalla huonokuntoinenkin kesärengas on luotettavampi kuin uusi talvirengas. Kitkarenkailla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kesäaikana kasvavat huomattavasti.”

Renkaiden kunto jatkaa paranemistaan

Autonrengasliitto, poliisi ja Liikenneturva ovat järjestäneet Rengasratsian lähes joka syksy vuodesta 1997 lähtien. Kokonaiskehitys antaa Nuoran mielestä suuren syy iloon.

”Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna suomalaiset ajavat jatkuvasti paremmilla renkailla, ja vastaavasti huonokuntoisten renkaiden osuus on pienentynyt.”

Kun esimerkiksi vuonna 2014 huonokuntoisilla renkailla ajoi 12,2 prosenttia autoilijoista, tänä vuonna vastaava luku oli 7,2 prosenttia. Tutkimuksessa huonokuntoiseksi arvioitiin rengas, jonka urasyvyys on alle 2 millimetriä.

”Totta kai rengasturvallisuutta on kehitettävä edelleen. Samalla suomalaiskuskeja pitää kiittää siitä, että renkaiden merkitys turvallisuudelle on opittu ja myös otetaan tosissaan.”

Joka kymmenes ajaa selvästi vajaapaineisilla renkailla

Urasyvyyden ohessa Rengasratsiassa on tutkittu rengaspaineet. Jatkuvana trendinä on ollut renkaiden välisten paine-erojen pieneneminen.

”Keskeinen syy on se, että paineentunnistinjärjestelmät ajoneuvoissa ovat yleistyneet. Ajoneuvo ilmaisee itse, mikäli jossakin renkaassa paine poikkeaa auton yleisestä tasosta.”

Ihmetystä tuloksissa herättää sellaisten autojen suuri määrä, joiden kaikissa renkaissa paineet olivat selvästi vajaat. Noin joka kymmenennen auton renkaissa painetta oli vain 1,4 – 2,0 baria. Suosituspaineet riippuvat ajoneuvon ja renkaan koosta, mutta pienissäkin autoissa suositellaan käytettäväksi vähintään noin 2,2 barin painetta.

Inflaatio ja kiristyneet polttoaineen hinnat antaisivat kuitenkin syyn kiinnittää asiaan huomiota. 

”Alhaiset rengaspaineet lisäävät polttoaineenkulutusta 3 – 6 prosenttia ja lyhentävät renkaan elinikää̈ 25– 50 prosenttia. Oikeilla rengaspaineilla keskiverto autoilija voi säästää pelkästään polttoainekuluissa vähintään 15 euroa kuukaudessa.” 

Oikea aika tarkastaa talvirenkaat on nyt

Kesärenkaat tarjoavat vielä pääsääntöisesti lokakuun alkupuolella oikean ja keliin sopivan rengastuksen lähes koko maassa, mutta talvirengaskausi lähestyy vääjäämättä. Nykyisen tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä kelin niin vaatiessa marraskuun ensimmäisen ja maaliskuun viimeisen päivän välillä.

”Kelinmukainen rengastus on kuljettajan vastuulla. Hyvä nyrkkisääntö on ajaa koko lain määrittelemä kausi talvirenkailla, jolloin asiaa ei tarvitse edes miettiä.”

Talvirenkaalta vaaditaan lain mukaan vähintään 3 mm urasyvyys, joten talven alussa urasyvyyttä olisi hyvä olla jäljellä vähintään 5 mm. Nastoja renkaasta saa puuttua enintään 25 prosenttia. 

”Vaihtosesonki on yllättävän lähellä ja nyt on syytä tarkastaa säilössä olevien talvirenkaiden kunto. Alle laitettaessa renkaissa olisi hyvä olla uraa vähintään tuo 5 mm, jotta niiden kunto riittää turvalliseen ajamiseen vielä keväälläkin.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Autonrengasliitto
Jarmo Nuora
Kampanjapäällikkö
040 557 5690
jarmo.nuora@rengasnuora.fi

Poliisi
Heikki Kallio
Poliisitarkastaja
029 548 1556
heikki.kallio@poliisi.fi

Liikenneturva
Pasi Pohjonen
Koulutusohjaaja, Liikenneturva Helsinki
020 7282326
pasi.pohjonen@liikenneturva.fi

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme