Renkaisiin liittyvät onnettomuudet lisääntymässä - Ratsaa renkaasi syksyn sadekeleille!

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Rengasonnettomuuksien määrä on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista, mutta parina viime vuonna kehitys on kääntynyt huonompaan suuntaan. Ks. kuvio 1 liitteenä.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin ajoneuvotekninen riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. (Kuva: Autonrengasliitto)

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kiinnittävät jälleen autoilijoiden huomiota renkaidensa syyskuntoon ensi viikolla järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa. Samalla kerätään tutkimusaineistoa kesärenkaiden kuntoseurantaa varten.

”Monilla autoilijoilla on tapana tarkastaa renkaansa vain kausivaihdon yhteydessä. Helteisen kesäkauden jälkeen renkaat saattavat sitten olla yllättävän huonossa kunnossa”, kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta uumoilee.

Rengasriskit korostuvat vaativilla keleillä

Renkaiden merkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Kaksi kolmasosaa (68 %) renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 33 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen (kuvio 2).

Rengasriskit on ryhmitelty Autonrengasliiton riskianalyysissa kolmeen pääryhmään. Rengasriskeistä 47 prosenttia lukeutuu huonokuntoisiin renkaisiin, 31 prosenttia sopimattomaan rengastukseen ja 13 prosenttia vääriin rengaspaineisiin. Muiden rengasriskien osuus kaikista rengasriskeistä on kymmenisen prosenttia (kuvio 3).

Henkilö- ja pakettiautot ovat aiheuttaneet 2000-luvulla yhteensä 3 498 kuolonkolaria, joista 496 tapausta liittyy renkaisiin. Rengasonnettomuuksissa kuoli 590 henkilöä ja vammautui vakavasti 185 henkilöä. Tiedot ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin ylläpitämästä onnettomuustietorekisteristä vuosilta 2000–2016.

Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla

Lintala huomauttaa, että renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä jo alhaisilla nopeuksilla. ”Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.”

Tekniikan Maailma testasi vuonna 2016 renkaan vesiliirtoherkkyyttä kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, nelimillisillä renkailla vesiliirtonopeus oli 75 km/h. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa (kuvio 4).

Lisäksi tehtiin jarrutuskokeita märällä asfaltilla 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla (kuvio 5).

Vesiliirrossa vitsit vähissä (YouTube-video)

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala
Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883

Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla. (Kuva: Tekniikan Maailma))
Kesärenkaiden kosketuspintavertailu eri urasyvyyksillä. (Kuva: Nokian Renkaat)

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.