Renkaisiin liittyvät onnettomuudet lisääntymässä - Ratsaa renkaasi syksyn sadekeleille!

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Rengasonnettomuuksien määrä on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista, mutta parina viime vuonna kehitys on kääntynyt huonompaan suuntaan. Ks. kuvio 1 liitteenä.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin ajoneuvotekninen riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. (Kuva: Autonrengasliitto)

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kiinnittävät jälleen autoilijoiden huomiota renkaidensa syyskuntoon ensi viikolla järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa. Samalla kerätään tutkimusaineistoa kesärenkaiden kuntoseurantaa varten.

”Monilla autoilijoilla on tapana tarkastaa renkaansa vain kausivaihdon yhteydessä. Helteisen kesäkauden jälkeen renkaat saattavat sitten olla yllättävän huonossa kunnossa”, kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta uumoilee.

Rengasriskit korostuvat vaativilla keleillä

Renkaiden merkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Kaksi kolmasosaa (68 %) renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 33 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen (kuvio 2).

Rengasriskit on ryhmitelty Autonrengasliiton riskianalyysissa kolmeen pääryhmään. Rengasriskeistä 47 prosenttia lukeutuu huonokuntoisiin renkaisiin, 31 prosenttia sopimattomaan rengastukseen ja 13 prosenttia vääriin rengaspaineisiin. Muiden rengasriskien osuus kaikista rengasriskeistä on kymmenisen prosenttia (kuvio 3).

Henkilö- ja pakettiautot ovat aiheuttaneet 2000-luvulla yhteensä 3 498 kuolonkolaria, joista 496 tapausta liittyy renkaisiin. Rengasonnettomuuksissa kuoli 590 henkilöä ja vammautui vakavasti 185 henkilöä. Tiedot ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin ylläpitämästä onnettomuustietorekisteristä vuosilta 2000–2016.

Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla

Lintala huomauttaa, että renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä jo alhaisilla nopeuksilla. ”Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.”

Tekniikan Maailma testasi vuonna 2016 renkaan vesiliirtoherkkyyttä kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, nelimillisillä renkailla vesiliirtonopeus oli 75 km/h. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa (kuvio 4).

Lisäksi tehtiin jarrutuskokeita märällä asfaltilla 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla (kuvio 5).

Vesiliirrossa vitsit vähissä (YouTube-video)

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala
Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883

Vesiliirto uhkaa jo alhaisilla nopeuksilla. (Kuva: Tekniikan Maailma))
Kesärenkaiden kosketuspintavertailu eri urasyvyyksillä. (Kuva: Nokian Renkaat)

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

En två euros slant är en billig livförsäkring11.4.2019 10:57:00 EESTTiedote

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.