Resolution från JHL:s representantskap: Nu är det arbetstagarnas tur!

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver lönelyft och ett bättre arbetsliv.

De offentligt finansierade tjänsternas arbetstagare går inte längre med på att ensamma betala för försöken att rätta till ekonomin. JHL kräver att man inom förbundets avtalsområde förhandlar fram löneuppgörelser vars kostnadsnivå motsvarar de inom export- och industribranscherna.

JHL strävar efter att öka sina medlemmars köpkraft, uttryckligen genom lönelyft i stället för skattesänkningar, vilket gynnar speciellt de lågavlönade branscherna. Skattesänkningar är inte till stor nytta för låginkomsttagare. Tvärtom, skattesänkningarna söndervittrar den finansiella grunden som de för låg- och medelinkomsttagarna viktiga gemensamma tjänsterna bygger på. Fungerande offentligt finansierade tjänster är ytterst viktiga för att trygga låg- och medelinkomsttagarnas utkomst, sysselsättningsgraden och ett livsdugligt Finland. Skattebasen måste hållas i skick. JHL kräver att alla företag som har verksamhet i Finland också betalar skatt till Finland.

JHL ska göra arbetslivets kvalitet till en central förhandlingsfråga och vid förhandlingsborden kommer därmed att åter diskuteras bland annat välbefinnande i arbete, personalens möjligheter att påverka och fler personalutbildningar. Användningen av och villkoren för nollavtal måste antecknas i avtalen eftersom regeringen inte har gripit tag i frågan med tillräcklig pondus. Eftersom till och med EU-kommisionen har talat varmt för saken, kan det anses skäligt att kräva åtgärder också på hemmaplan. JHL anser att arbetslagstiftningen bör revideras så att man ökar användningen av personalorienterad flexibilitet samt ger fackförbunden rätt att föra kollektiv talan.

I ett gott arbetsliv ingår även respekt för de arbetslösa. JHL förutsätter att regeringen lägger ner projekten som bestraffar arbetslösa och som saknar verklig effekt med tanke på sysselsättningen. I stället för dem behövs trepartsförhandlingar för att utveckla arbetslöshetsskyddets och arbetskraftstjänsternas sporrande verkan och systemets klarhet på ett sätt som främjar aktivtet bland de arbetslösa utan att utkomsten försvagas.

Hastigt behov av klarhet i personalens ställning i landskapen

I och med landskapsreformen förnyas den kommunala och regionala förvaltningen nu med exeptionellt hårda tag. Förändringarna gäller dryga 200 000 arbetstagare som kommer att byta arbetsgivare, bland dem tiotusentals JHL-medlemmar. Omställningar skapar osäkerhet också inom det privata välfärdsområdet.

JHL påpekar att kompetent och motiverad personal har en central roll i uppbyggnaden av nya landskap och nya serviceorganisationer. Därför ska personalen vara brett representerad i de beredande organen i landskapen. JHL kräver att de viktigaste avtalen och principerna för landskapens personalpolitik står klara innan de nya tjänste- och arbetskollektivavtalen för offentliga sektorn träder i kraft under början av 2018.Löneharmonisering behövs omedelbart.

Det är viktigt att bolagen som tillhandahåller stödtjänsterna och som ägs av kommunerna och landskapen också i fortsättningen får producera tjänster för såväl kommunerna som landskapen. Detta är det bästa sättet att trygga beaktandet av beställarens behov och stödtjänsternas kvalitet.

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Tel:040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL