Restel OyRestel OyRestel Oy

Restelin Food&Events Tapahtumaravintolat on ostanut Ravintola Keisarinsataman liiketoiminnan

Kotkan Metsolassa sijaitsevan Ravintola Keisarinsataman koko liiketoiminta siirtyy Restelille myynnin myötä. Restelin Food&Events Tapahtumaravintolat ryhtyy operoimaan ravintolaa 3.1.2022. Asiakkaiden arvostama Keisarinsataman toiminta säilyy pääosin ennallaan ja ainutlaatuista UKKO-olutta on tarjolla yksinoikeudella. Myös viihtyisät kokous- ja juhlatilat meren ääressä ovat jatkossakin varattavissa erilaisiin tilaisuuksiin.
Ravintola Keisarinsatama sijaitsee Kotkan Höyrypanimolla, joka vihittiin käyttöön vuonna 1895.

Restel on ostanut Kotkan Fun And Food Ky:n Ravintola Keisarinsataman liiketoiminnan Anne ja Juha Savoselta. “Restel palaa takaisin Kotkaan neljän vuoden jälkeen. Keisarinsataman ainutlaatuinen sekä monipuolinen ravintolakonsepti sopii täydellisesti Food&Events Tapahtumaravintoloille”, Kristian Helanne, Food&Events Tapahtumaravintoloiden ketjujohtaja toteaa ja lisää: “Tulemme jatkamaan ja kehittämään Keisarinsataman ravintolakonseptia.”

Myös entiset ravintoloitsijat ovat toteutuneisiin kauppoihin tyytyväisiä, kuten Juha Savonen summaa: “Olemme todella iloisia, kun Restel ottaa konseptimme huomaansa ja lähtee viemään sitä eteenpäin.” Anne Savonen pitää erinomaisena asiana myös henkilökunnan kannalta, että juuri Restel jatkaa ravintolan toimintaa: “Olemme erittäin helpottuneita voidessamme jättää asiantuntevan ja osaavan henkilökuntamme Restelille, sillä tiedämme heidän pitävän henkilökunnastaan erittäin hyvää huolta.”

Mutkatonta ja maistuvaa ruokaa myös jatkossa

Ravintola Keisarinsatama on tullut tunnetuksi siitä, että se tarjoaa maistuvaa ja konstailematonta ruokaa ainutlaatuisessa, historiallisessa ja merellisessä miljöössä. Ruoan valmistuksen kantava ajatus on kotimaisuus, mutta kokonaisuutta höystetään himpun verran italialaisen keittiön teemoilla.

Keisarinsatama ei ole kuitenkaan ainoastaan ruokaravintola, vaan se tarjoaa myös monipuolisia ja viihtyisiä kokoustiloja. Ravintolan palvelutarjoama onkin sangen monipuolinen ja asiakkaiden tarpeisiin hyvin vastaava. Tämä näkyy myös kysynnässä. “Keisarinsataman varauskalenteri ensi vuoden osalta näyttää jo nyt todella hyvältä”, Kristian Helanne kertoo tyytyväisenä.

Monipuoliset tilat ja terassi meren ääressä tilaisuuksien järjestämiseen

Ravintola Keisarinsatama tarjoaa asiakkailleen eri tilaisuuksiin joustavasti mukautuvia tiloja Kotkan Höyrypanimon puolelta. Ne sijaitsevat Keisarinsataman kanssa samassa historiallisessa höyrypanimon kiinteistössä. Valoisissa ja upeilla merinäkymillä vierailijoita hemmottelevissa tiloissa järjestyvät sujuvasti niin seminaarit, yritysjuhlat kuin kokouksetkin.

Tilakokonaisuutta täydentää kesäisin suuri merenrantaterassi, jossa voi nauttia ulkoilmasta niin tilaisuuksien yhteydessä tai ihan vaan muutenkin. Terassille mahtuu 100 henkilöä ja sen yhteydessä on ravintolan asiakkaille vierasvenelaituri.

Kotkan Höyrypanimon tiloissa aistii historian siipien havinaa. Kotkan Höyrypanimo aloitti toimintansa jo vuonna 1895, jatkaen panimotoimintaansa aina vuoteen 1967 asti. Tämän jälkeen kiinteistön vaiheet ovat olleet kirjavat, kunnes vuosina 1999–2001 tehtyjen saneerauksien myötä tilat ja niiden käyttäminen ovat löytäneet nykyisen muotonsa.

UKKO-olutta on saatavilla vain Keisarinsatamassa

Kotkan Höyrypanimo oli tunnettu jo 1800-luvulla oluenystäville mainiosti maistuvasta UKKO-oluestaan. Sen nykyversiota on saanut nautittavakseen ainoastaan Ravintola Keisarinsatamasta. Restelin tekemän kaupan myötä UKKO-oluen yksinoikeus siirtyy Food&Events Tapahtuma- ja Ruokaravintoloille, ja olutta tulee ilahduttavasti olemaan saatavilla aiempaan tapaan Keisarinsatamassa.

Perinteiden jatkumisen vahvistaa Marjo Mäkelä, Food&Events Ruokaravintoloiden ravintolatoimenpäällikkö. “Keisarinsatama sijaitsee upealla paikalla ja sillä on pitkä ja värikäs historia. Onkin mahtavaa päästä viemään eteenpäin ravintolan konseptia Kotkassa. Tärkeintä meille tulee olemaan paikallisuus ja perinteiden kunnioittaminen konseptia kehitettäessä”, Mäkelä summaa.

Alueen historia heijastuu ravintolan nimeen

Ravintola Keisarinsataman nimen innoitus on jäljitettävissä 1800-luvun lopulle. Silloin Venäjän keisari ja Suomen suuriruhtinas Aleksanteri III vietti aikaa keisarillisella kalastusmajalla Langinkoskella. Tullessaan käymään kalastusmajalla keisari ankkuroi aluksensa läheiselle lahdelle, joka kansan keskuudessa sai nimen Keisarinsatama.

Historiallisuus viehättää Keisarinsatamassa, mutta niin myös sijainti luonnonkauniilla niemellä Kotkan Metsolassa, jossa Kymijoki ja meri yhdistyvät. Kauniit maisemat ja alueen rauhallisuus luovatkin vierailijoille erinomaiset edellytykset nauttia Ravintola Keisarinsatamasta kaikilla aisteilla.

Marjo Mäkelä
Ravintolatoimenpäällikkö
Food&Events Ruokaravintolat
Sähköposti: marjo.makela@restel.fi

Kristian Helanne
Ketjujohtaja
Food&Events Tapahtuma- ja Ruokaravintolat
Sähköposti: kristian.helanne@restel.fi

Anne Savonen
Kotkan Fun And Food Ky, Ravintola Keisarinsatama
Sähköposti: ravintola@keisarinsatama.com

Kuvassa vasemmalta Juha Savonen, Anne Savonen, Marjo Mäkelä ja Kristian Helanne.

Food&Events Tapahtumaravintolat

Food&Events Tapahtumaravintolat on osa suomalaista ravintola-alan yritystä Restel Oy:tä. Food&Events huolehtii tilaisuutesi tarjoiluista sekä palvelusta, jolloin sinä voit keskittyä juhlimiseen ja seurusteluun sekä nauttia itsekin tunnelmasta.

Food&Events tarjoaa ravintolapalveluita Suomen suurimmilla tapahtuma-areenoilla kuten Hartwall Arenalla, Helsingin Jäähallilla, Espoon Metro Areenalla, Tampereen Jäähallilla, Turun Messukeskuksessa, Helsingin Musiikkitalossa sekä Lahden Sibeliustalossa, Lahden Messukeskuksessa, Pianopaviljongissa ja Lahden Konserttitalolla sekä Suomen Kansallisoopperassa ja -baletissa.

Food&Events Ruokaravintolat palvelevat maukkaalla ruualla ja rennolla tunnelmallaan kaiken ikäisiä ruokailijoita. Helsingin Töölön tunnelmalliset Mestaritalli ja Meritalli muodostavat viihtyisän kokonaisuuden erityyppisille tapahtumille. Suomenlinnassa sijaitseva Bastion Bistro tarjoilee mutkatonta ruokaa tunnelmallisessa saaristomiljöössä. Perinteikkäät ravintola Central Helsingissä ja muikkuravintola Sampo Kuopiossa ruokkivat nostalgiannälkäiset hyvän ruuan ystävät, ja kodikkaassa Martinassa viihtyy koko perhe tai vaikka suku. O’Learys on taas sporttiravintoloiden kultamitalisti, jonka sydän sykkii Bostonille sekä pohjoisamerikkalaiselle ruoka- ja urheilukulttuurille

Restel Oy on suomalainen ravintola-alan konserni, johon kuuluu noin 200 ravintolaa työllistäen noin 2 200 ravintola-alan ammattilaista. Restelin ravintoloita ovat BURGER KING®-, Taco Bell-, Rax Pizzabuffet-, Ísey Skyr Bar-, HelmiSimpukka-, Wanha Mestari-, Hemingway's -ravintolat sekä Food&Events Tapahtuma- ja Ruokaravintolat.