Riitta Valorinta palkittiin Museoliiton mitalilla

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin museonjohtaja emerita Riitta Valorinnalle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista.

Kauko Räsäsen suunnittelema mitali on Museoliiton korkein tunnustuksenosoitus. Mitalin saaja julkistettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä Museopalkintogaalassa Tampereella 16.5.2019.

Museonjohtaja Riitta Valorinta on tehnyt työuransa Sara Hildénin taidemuseossa Tampereella vuosina 1981-2006. Hänen näkemyksensä ja työpanoksensa ovat olleet keskeisiä museon kehittymisessä yhdeksi Suomen merkittävimmistä ja kansainvälisesti tunnetuimmista modernin taiteen ja nykytaiteen museoista.

Valorinnan osaaminen ja sisältöjen hallinta yhdistyvät tinkimättömään tahtoon tuoda parasta kansainvälistä ja suomalaista taidetta yleisön ulottuville sekä vaihtuvan näyttelytoiminnan että Sara Hildénin säätiön kokoelman kartuttamisen kautta. Taidekasvatus on ollut hänelle tärkeää koko uran ajan. Valorinta on myös kirjoittanut useita kymmeniä kuvataidetta käsitteleviä artikkeleja sekä toimittanut näyttelyluetteloja.

Riitta Valorinnan työtä arvostavat laajasti taiteilijat, keräilijät, galleristit sekä kollegat. Hänen arvostuksestaan asiantuntijana kertovat lukuisat taidealan jäsenyydet ja luottamustoimet, joiden kautta hän on vaikuttanut koko taidekenttään.

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 207 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.