Rikosjournalistien true crime -teos norjalaismiljonäärin vaimon oudosta katoamisesta

Lunnaat – rikostapaus, joka järkytti Norjaa (Gummerus) kertoo tasapainoisesti ja yksityiskohtaisesti, mitä tähän mennessä tiedetään miljonääri Tom Hagenin vaimon katoamismysteeristä. Norjan kuuluisin rikostapaus on yhä selvittämättä.

Lokakuun 31. päivä 2018 Anne-Elisabeth Hagen katoaa kotoaan Oslon liepeiltä. Hänen aviomiehensä, miljonääri, liikemies Tom Hagen löytää talosta lunnaskirjeen, jossa vaaditaan yhdeksän miljoonan euron arvosta kryptovaluuttaa ja kielletään ottamasta yhteyttä poliisiin tai mediaan. Poliisi ryhtyy kuitenkin tutkimaan tapausta salaa.

Puolitoista vuotta myöhemmin poliisi pidättää Tom Hagenin. Poliisi uskoo hänen suunnitelleen ja toteuttaneen harhautuksen murhan salaamiseksi. Tuomioistuimen mukaan todisteet eivät ole kuitenkaan riittävän vahvoja. Sen jälkeen poliisi on ollut vaitonainen.

Rikostoimittajat Magnus Braaten ja Kenneth Fossheim ovat seuranneet tiiviisti rikostapausta, joka on yksi Norjan kiistellyimmistä. On kaksi vaihtoehtoa. Joko Tom Hagen on syyllinen, tai hän on sekä menettänyt vaimonsa että tullut epäoikeudenmukaisesti julkisuudessa tuomituksi.

Mutkikkaasta tapauksesta on kirjoitettu tuhansia lehtijuttuja, ja sitä on seurattu tiiviisti myös suomalaismediassa. Braaten ja Fossheim kirjoittivat kirjan, koska he halusivat antaa tapauksesta tasapainoisemman kuvan, kuin mitä päivittäisuutisia seuraamalla on ollut mahdollista saada.

”Mielestämme kirja on tarpeen useasta syystä. Se käsittelee eri kannoilta tapausta, joka on herättänyt suurta kiinnostusta ja joka liittyy hyvin vakavaan rikollisuuteen. Tutkinta koskee yhtä Norjan rikkaimmista miehistä ja vaatii suuria resursseja, joille olisi muutakin käyttöä. Lisäksi tapaus on edelleen selvittämättä. Kirja antaa käsityksen siitä, kuinka Norjan poliisi on varautunut setvimään rikoksia, joiden kaltaisia on Norjassa harvoin nähty”, kirjoittavat Fossheim ja Braaten kirjan alkusanoissa.

Magnus Braaten (s.1995) ja Kenneth Fossheim (s.1991) ovat norjalaisen TV2:n rikostoimittajia. Lunnaat on heidän esikoisteoksensa.

Magnus Braaten ja Kenneth Fossheim: Lunnaat – Rikostapaus, joka järkytti Norjaa
alkuteos Lørenskog-mysteriet. Forsvinningssaken som ryster Norge
suomentanut Veli-Pekka Ketola
myös äänikirjana, lukija Antti L.J. Pääkkönen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista6.10.2021 13:29:42 EEST | Tiedote

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.

Rellu, Rättäri, Kupla, Warre ja Mosse – Jake Nymanin Oi niitä autoja vie nostalgiselle matkalle menneiden vuosien auto-Suomeen4.10.2021 08:19:47 EEST | Tiedote

Mitä suomalainen pop-musiikki on eri vuosikymmeninä kertonut suomalaisten suhteesta autoihin? Mitkä ovat kaikkien aikojen parhaat autolaulut? Jake Nymanin Oi niitä autoja – Tarinoita ja musiikkia muistojen valtateiltä (Gummerus) on nostalginen retromatka menneiden vuosikymmenten auto-Suomeen. Kirjailijan omat automatkamuistot lomittuvat suomalaisen autoilun historiaan aina ensimmäisistä maahan tuoduista automobiileistä lähtien.

Savonia-palkitun Heidi Jaatisen sukuromaani kuvaa isäntä- ja palvelusväen yhteiseloa karikkoineen ja suvantoineen sisällissodan jälkeisessä Suomessa30.9.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Finlandia-ehdokkaanakin ollut Heidi Jaatinen sai Savonia-palkinnon edellisestä romaanistaan Koski (Gummerus 2018). Nyt ilmestyvä Suvanto jatkaa samoissa maisemissa, kirjailijan kotiseudulla Kiuruvedellä. Suvanto kuvaa uusperheen elämää sisällissodan jälkeisessä Savossa. 1920-luvulle tultaessa Suomea koettelee uusi uhka: espanjantauti.