Riktlinjen för beviljande av arbetstillstånd försnabbar internationella rekryteringar (Södra Österbotten, Kajanaland, Österbotten och Norra Österbotten)

Syftet med den regionala riktlinjen för arbetstillstånd är att stöda tillgången på arbetskraft inom NTM-centralernas områden. Den uppdaterade riktlinjen för arbetstillstånd träder i kraft 3.6.2022 vid de NTM-centralers områden som deltar i försöket med bedömningen av tillgången på arbetskraft: Södra Österbotten, Kajanaland, Österbotten och Norra Österbotten. Utmärkande för alla fyra NTM-centralsområden är att bristen på kompetent arbetskraft redan på vissa ställen har blivit kronisk och att det finns mycket rekryteringsproblem inom olika branscher. De fyra NTM-centralernas gemensamma riktlinje för arbetstillstånd grundar sig på regeringens ramförhandlingar om inledandet av försöket med att lindra bedömningen av tillgången på arbetskraft. Försöket pågår 27.10.2021-28.02.2023. Riktlinjen för arbetstillstånd uppdateras regelbundet varje halvår.

Från den uppdaterade riktlinjen för arbetstillstånd har avlägsnats gruv- och stenbrottsarbetare samt skogsbrukare och skogsarbetare. I riktlinjen för arbetstillstånd har tillagts anläggningsmaskinförare.

Det görs regelbunden uppföljning på hur försöket med bedömningen av tillgången på arbetskraft inverkar inom de områden som deltar i försöket. Enligt delbeslutsöversikten gällande arbetstagarens uppehållstillstånd har man under en försöksperiod på fem månader redan fattat lika många delbeslut som under hela året 2019. Det är frågan om en riksomfattande trend, att man gör mera internationella rekryteringar än de tidigare åren. Antalet arbetstillstånd inom de områden som deltar i försöket var 15 % av hela landets arbetstillstånd år 2021.

Inom försöksområden har man fattat mest delbeslut gällande följande yrkesbenämningar: svetsare och gasskärare, trädgårdsmästare, arbetare inom trädgårds- och växthusodling samt pälsdjursuppfödare och renskötare.

Internationella rekryteringar är lättare än ryktet säger

NTM-centralerna som deltar i försöket med bedömningen av tillgången på arbetskraft har planerat och genomfört en video till arbetsgivare med vilken man ökar kännedomen om riktlinjen för arbetstillstånd, om bedömningen av tillgången på utländsk arbetskraft samt om rekryteringsprocesserna utanför EU/EES-områden. På videon berättar man om de olika myndigheternas roller i rekryteringsprocesser samt beaktar arbetsgivarnas och arbetstagarnas ansvar som en del av rekryterings-, invandrings- och etableringsprocessen.

Behandlingstiderna för arbetstillståndens delbeslut har förkortats betydligt under de senaste åren. När medianen gällande behandlingstiderna för delbeslut år 2018 var 109 dagar, var behandlingstidernas median 27 dagar under år 2021. Det riksomfattande målet är att hela arbetstillståndsprocessen skulle ta högst en månad.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Kunnig arbetskraft från utlandet

fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi

NTM-centralen i Norra Österbotten
Hanna Määttä
Migrationschef

NTM-centralen i Österbotten
Emine Ehrström
Integrationschef

NTM-centralen i Kajanaland
Riia Mantsinen
Invandringsexpert

NTM-centralen i Södra Österbotten
Mauno Salmela
Invandringsexpert

Om

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.