Risto E. J. Penttilältä ja Jyrki Karviselta kirja Suomen pitkästä tiestä Natoon

Suomi ilmoitti toukokuussa 2022 haluavansa liittyä Naton jäseneksi. Näin päättyi pitkä aikakausi, jonka kuluessa Suomi oli tuudittautunut Nato-option riittävyyteen. Risto E. J. Penttilän ja Jyrki Karvisen lokakuussa ilmestyvä uutuuskirja valottaa Suomen omalaatuista matkaa Natoon.

Risto E. J. Penttilän ja Jyrki Karvisen kirjassa Pitkä tie Natoon pureudutaan laajasti ja kriittisesti Suomen Nato-suhteeseen ja sen muutoksiin. Kirjassa hahmotetaan Neuvostoliiton romahtamisesta alkanutta kehitystä, joka avasi Suomelle uusia mahdollisuuksia, mutta johti puolustusliiton jäsenyyden hakemiseen vasta Venäjän brutaalin hyökkäyksen jälkeen.

Kirjassa käsitellään ulko- ja turvallisuuspolitiikan ydinkysymyksiä. Miksi Suomi ei tarttunut hyvän sään aikana Nato-jäsenyyteen? Miksi poliittiset päättäjät tuudittautuivat pitkään hyväuskoisuuteen, vaikka Venäjä jyrkensi toimintalinjaansa? Uhkasiko Suomea keväällä 2022 jääminen Naton ulkopuolelle? Miten Suomelle lopulta avautui tie puolustusliittoon? Entä millaista asemaa Naton jäsenmaana Suomen kannattaa tavoitella?

Kirja rakentuu henkilökohtaisten kokemusten, havaintojen ja paljastusten varaan. Se alkaa YYA-sopimuksen irtisanomisesta 1991 ja ulottuu Nato-Suomen tulevien haasteiden tarkasteluun asti.

Risto E.J. Penttilä (s. 1959) on Nordic West Officen toimitusjohtaja ja tunnettu yhteiskunnallinen keskustelija. Hän ennusti jo joulukuussa 2021 Ylen A-Studiossa, että Suomi joutuu pohtimaan keväällä 2022 vakavasti Naton jäsenhakemuksen jättämistä Venäjän ja Ukrainan kriisin johdosta. Penttilä on koulutukseltaan filosofian tohtori Oxfordin yliopistosta. Hän on toiminut mm. Keskuskauppakamarin toimitusjohtajana, Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtajana sekä kansanedustajana.

Jyrki Karvinen (s. 1955) on media-ammattilainen, kansainvälinen journalisti, tietokirjailija sekä viestintätoimisto Springin perustaja ja toimitusjohtaja.  Hän on osallistunut toimittajana useampaan Nato-huippukokoukseen kuin Suomen kolme viimeisintä presidenttiä yhteensä.

Kirja ilmestyy lokakuussa 2022. Teos julkaistaan painettuna, e-kirjana ja äänikirjana.

Tekijöiden haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi