Risto Isomäen ”Mitä koronapandemian jälkeen” ilmestyy 15.5.2020

Risto Isomäki on seurannut pandemioita jo vuosikymmenien ajan ja oli kirjoittamassa niistä kun koronapandemia puhkesi. ”Mitä koronapandemian jälkeen” kuvaa mistä korona tuli, kuinka se todennäköisesti käyttäytyy ja mitä muita hitaita ja nopeita epidemioita maailmassa on kehittymässä. Kirja julkaistaan 15.5. äänikirjana ja e-kirjana.

”Uuden koronaviruksen lähteminen liikkeelle Kiinan ruokatoreilta ei ollut millään tavalla yllättävää, sillä ruokatorit olivat jo kerran aiemmin, vuosina 2002 ja 2003, tuottaneet uudentyyppisen ja erittäin vaarallisen koronaviruksen, joka oli jo tuolloin lähellä aiheuttaa vakavan pandemian. Kiinassa marraskuussa tai joulukuussa 2019 syntynyt COVID- 19 oli siis keuhkokuumeita ihmisille aiheuttavien koronavirusten kolmas vakava läpimurtoyritys ja tällä kertaa ne valitettavasti onnistuivat.”

Risto Isomäki kuvaa Mitä koronapandemian jälkeen -kirjassa myös muutamia muita hyvin vakavia pandemian uhkia. Hän ei kuitenkaan näe tilannetta toivottomana vaan listaa kolme syytä optimismiin: aidosti isojen pandemiauhkien lukumäärä on melko pieni, olemme onnistuneet toisen maailmansodan jälkeen torjumaan pandemioita hämmästyttävänkin hyvin ja pandemioiden torjunta ei edes ole kovin vaikeaa, kunhan luovumme tietyistä erityisen vaarallisista toimintatavoista.

Koronapandemia voi myös auttaa meitä ymmärtämään paremmin antibioottiresistenssin vaaran ja saada meidät ymmärtämään miksi sikojen ja kanojen tehotuotanto olisi syytä lopettaa, sanoo Isomäki kirjassaan.

Arvostelukappaleet saatavilla äänikirjana ja e-kirjana. Ohessa lyhyt yhteenveto kirjan sisällöstä. Yhteystieto Riikka Kämppi riikka.kamppi@intokustannus.fi, puh 040 5729733

Syksyllä 2020 ilmestyy myös Risto Isomäen romaani Vedenpaisumuksen lapset. Teos on Sarasvatin hiekan itsenäinen jatko-osa. Jäätiköiden sulaminen pohjoisilla merialueilla käynnistää lähitulevaisuudessa yllättävän ja nopean luonnonilmiöiden ketjun, joka uhkaa ihmiskunnan selviytymistä: issuu.com/intokustannus/docs/into_katalogisyksy2020-netti

Tietokirjoja solvaamisen historiasta ja kadonneista suomalaisista13.5.2020 08:55:00 EESTTiedote

Petri Laukan ja Ari Turusen uusi tietokirja "Solvaajat – Herjaamisen hävytön historia" tutustuu panettelun historiaan ja käy läpi politiikan, uskonnon sekä kulttuurialan solvaajia, jotka katsovat oikeudekseen arvostella muita. Tiina Saaren ja Maiju Majamaan tietokirja "Ei jälkeäkään" kertoo yhdentoista kadonneen suo­malaisen tarinan. Vuosittain 40–50 suomalaista katoaa pitkäksi aikaa. Osaa heistä ei löydetä koskaan. Kirjat ilmestyvät 1.6. – myös e- ja äänikirjoina.

Sosiaalipolitiikan viisaat kertovat uutuuskirjoissaan miten hyvinvointiyhteiskunta uudelleenrakennetaan kriisin jälkeen23.4.2020 14:13:02 EESTTiedote

Into julkaisee koronakriisin jälkeisen yhteiskunnan uudelleenrakennukseen kolme punnittua tietokirjaa (linkki arvostelukappaleisiin alla). Professori Pekka Puskan “SOTE ja sen pitkä kaari” kuvaa sote-uudistuksen pitkää valmistelua ja värikästä käsittelyä eduskunnassa viime kaudella, ja esittää soten välttämättömät jatkotoimet koronan jälkeen. Pitkäaikaisen kansliapäällikkö Markku Lehdon “Hyvinvointiyhteiskunnan arvot” on avain tulevaisuuden Suomeen, joka kuvaa kuinka itsenäisen Suomen historiassa olemme jo kokeilleet kahta hyvinvointimallia. Aina sodan jälkeen on lähdetty rohkeasti uudelle polulle: Nyt käydään virussotaa ja sen jälkeen on aika tarttua kolmanteen. Professori Hannu Uusitalon “Tutkimus ja päätöksenteko hyvinvointivaltiossa” kuvaa kuinka tutkimustietoa käytetään nykyisin pää­töksenteon tukena huomattavasti enem­män kuin aiempina vuosikymmeninä. Silti tutkimuksen, hallinnon ja poliitti­sen päätöksenteon suhde on jatkuvasti jännitteinen.

Kirja Markku Kanervasta ilmestyi – Äänikirjan lukijoina urheilutoimittaja Matti Eve ja mestarivalmentaja itse22.4.2020 10:23:36 EESTTiedote

Alpo Suhosen ja Risto Pakarisen tietokirja ”Markku Kanerva – Näin valmennan voittajia” julkaistiin tänään. Innon kevät- ja kesäkauden kirjat ilmestyvät perinteisen painetun kirjan ohella e-kirjaformaatissa, ja parikymmentä kauden kirjaa ilmestyy äänikirjoina. Arvostelukappaleitamme on nyt mahdollista saada myös äänikirjaversioina. Jo toukokuussa ilmestyy Risto Isomäen tietokirja ”Mitä koronaepidemian jälkeen”, joka julkaistaan ainoastaan e- ja äänikirjana.