Romaani neuvostoliittolaisesta unelmasta, jossa maanpakolaisten vakaumus vajoaa epäilyn ja pettämisen ristiaallokkoon.

Eugen Ruge: Hotelli Metropol

Moskova, loppukesä 1936. Saksalainen Charlotte toimii Stalinin tiedustelupalvelussa miehensä Wilhelmin kanssa. Kesälomalla he matkustavat halki uuden kotimaansa, helteisen Neuvostoliiton. Matkan lopulla Stalinin vainot kiristävät ilmapiiriä jo huomattavasti.

Lomaltapaluun jälkeen kaikki on toisin. Koska Charlotte ja Wilhelm ovat joutuneet tekemään omat valintansa, jättämään jotakin sanomatta, pyydetään heitä muuttamaan hotelli Metropoliin. Selityksiä ei anneta, mutta edessä on 477 päivän piinaava odotus. Aamuisin hotellin asukkaat huomaavat, etteivät kaikki saavu enää aamiaiselle ja huoneiden ovia sinetöidään. Kukaan ei voi luottaa kehenkään, ketään ei saa osoittaa tuntevansa. Pelko ja epäluulo vuorottelevat Charlotten ja Wilhelmin mielessä. Koska heidän odotuksensa päättyy – ja miten?

Todellisiin dokumentteihin perustuva romaani liikuttaa henkilöitään vakaumuksen ja tiedon, epäilyn ja pettämisen ristiaallokossa. Entä jos puolueen jäsenetkään eivät selviä? Aina se ei nimittäin riitä. Aina voi tehdä jotakin väärin.

Eugen Ruge on DDR:stä paennut tiedemies ja palkittu romaanikirjailija.

Hän on syntynyt pakkotyöleirillä Uralilla (s. 1954), mihin hänen kommunistinen isänsä oli päätynyt Stalinin karkottamana Moskovasta, jossa tämä oli ollut paossa natsihallintoa. Rugesta kehittyi yksi DDR:n tunnetuimmista historioitsijoista ja dokumetaristeista. Hän on tehnyt elämäntyönsä matemaatikkona itäberliiniläisessä Humboldt-yliopistossa ja DDR:n tiedeakatemiassa.

Hotelli Metropol kertoo Eugen Rugen omista isovanhemmista Charlottesta ja Wilhelmistä. ”Todennäköiset yksityiskohdat on keksitty. Epätodennäköisimmät ovat totta”, Ruge sanoo. Kirjailijalta on aiemmin suomennettu upea romaani Vähenevän valon aikaan.

Arvostelukappaleet, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@atena.fi