@romakka -podcast: Ydinvoiman vastustus on haitannut ja hidastanut EU:n ilmastopolitiikkaa

Keskuskauppakamarin @romakka -podcastin uusimmassa jaksossa keskustellaan ydinvoimasta, EU:n ilmastopolitiikasta ja siitä, miten koronakriisi on vaikuttanut yhteistyöhön Euroopan parlamentissa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen vieraana on europarlamentaarikko Ville Niinistö.

Ilmastokeskustelussa yhä useampi tunnustaa päästöttömän ydinvoiman osaksi ilmastopakettia. Onko tämä vihdoin se alusta, jossa Niinistö voisi myöntää ydinvoiman olevan ihan hyvä ratkaisu?

EU:n päästökauppa kirittää yrityksiä vähentämään päästöjään, mutta ollaanko Euroopassa silti auttamattomasti jälkijunassa ilmastonmuutoksen torjunnassa? Ratkaiseeko markkinavakausvaranto lopulta päästökaupan ongelmat?

@romakka on Keskuskauppakamarin uusi podcast, joka yhdistää The Economistin maailmankuvan savolais-brysseliläiseen suorapuheisuuteen. Romakkaniemen vetämä podcast pystyttää tienviittoja 2020-luvun Suomelle.

Jaksot julkaistaan kerran viikossa lauantaisin. Jokaisen jakson kohdalla kerrotaan, mikäli se on nauhoitettu ennen koronavirusepidemian puhkeamista. Ohjelman voi kuunnella Spotifysta, Applelta ja osoitteesta www.kauppakamari.fi/podcastit.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.