Roskista syntyi upea taideteos – Tyttö ja kartonkikorvakoru HSY:n jäteauton kyljessä muistuttaa lajittelun tärkeydestä

HSY:n jäteautot tuovat jälleen taidetta liikenteeseen syksyn aikana. Uusin teos Tyttö ja kartonkikorvakoru tekee kierrätyskartongista taidetta ja herättelee näkemään jätteen arvokkaana raaka-aineena. Kodeista kerättyjen kartonkipakkausten määrä on kasvanut edellisvuoteen verrattuna.

Jirka Väätäisen kierrätyskartongista tehty taideteos Tyttö ja kartonkikorvakoru piristää joidenkin HSY:n jäteautojen kylkiä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut tuo liikenteeseen uuden taideteoksen syyskuusta alkaen, kun joidenkin autojen kylkeen ilmestyy taiteilija Jirka Väätäisen taideteos Tyttö ja kartonkikorvakoru. Teos on kartonkinen kollaasi, jonka aiheena ja inspiraationa on hollantilaisen Johannes Vermeerin tunnettu maalaus Turbaanipäinen tyttö, joka tunnetaan paremmin nimellä Tyttö ja helmikorvakoru. Väätäinen on ikuistanut taideteoksen syntyprosessin videoon, josta näkee kollaasimenetelmän vaatiman tarkkuuden ja hahmotuskyvyn.

– Halusin teoksellani leikitellä roskan ja korkeakulttuurin kontrastilla. Kauniin ja arvokkaan teoksen luominen uudelleen kierrätyskartongista voi parhaimmillaan herättää katsojan näkemään kartongissa myös kauneutta, ei vain roskaa, taiteilija Jirka Väätäinen kuvailee teostaan.

Tyttö ja kartonkikorvakoru on viimeisin lisäys jäteaiheisten taideteosten sarjaan. Edelliset teokset ovat muistuttaneet biojätteen ja muovipakkausten lajittelusta. HSY:n tavoite on saada 60 prosenttia kotien jätteistä kierrätykseen vuoteen 2025 mennessä. Jäteautojen taideteosten avulla HSY haluaa nostaa jätemateriaalin arvostusta ja herätellä asukkaita näkemään jätteet uusien tuotteiden arvokkaana raaka-aineena.

– Omassa arjessa kartonkipakkaukset eivät välttämättä päädy taideteokseen, mutta kartonginkeräykseen lajiteltuina niistä on suurta hyötyä. Kierrätetystä kartongista tehdään esimerkiksi kirjekuoria, kartonkihylsyjä ja uusia kartonkipakkauksia, kuvailee HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Kartonkia kerättiin alkuvuonna merkittävästi aiempaa enemmän

Koronakevään ja -kesän aikana pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaat lajittelivat ja kierrättivät kartonkia poikkeuksellisen paljon.

– Tammi-heinäkuussa kartonkia kertyi jäteastioihin 33 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Kotien jätemäärien lisääntymiseen vaikutti se, että ihmiset olivat koronan takia paljon kotona. Lisäksi esimerkiksi verkko-ostokset ovat lisänneet pakkaamista ja kartonkipakkausten määrää, toteaa HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Ensi vuonna tuhansien kotitalouksien lajittelu ja kierrätys helpottuu, kun HSY käynnistää pakkaus- ja biojätteen keräyksen kaikissa vähintään viiden asunnon kiinteistöissä alueellaan.

Roskataidetta tulossa lisää

HSY:n jäteautot liikkuvat pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella, ja niitä tulee vuosien varrella erilaisilla taidekyljillä ajoon 120–150. Jäteautoihin tuodaan kokonainen sarja taidetta. Jäteautoihin on tulossa myös lasin ja metallin lajittelusta inspiraationsa saanut taideteos.

Vaikka nyt liikkeelle lähtevien jäteautojen kyljissä kiitetään kartongin lajittelusta, sama auto saattaa kerätä ajoittain esimerkiksi biojätettä. Jäteautot ajavat joustavasti eri reittejä ja kuljettavat eri jätelajeja, jolloin ne ovat koko ajan tehokkaassa käytössä.

HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen, elina.mattero-meronen@hsy.fi, puh. 050 381 5445

Kiinteistöiltä kerättyjen jätteiden määriä: hsy.fi/kiinteistojatemaarat

Taitelija Jirka Väätäisen kierrätyskartongista tehty kollaasi Tyttö ja kartonkikorvakoru piristää HSY:n jäteautoja. Väätäinen dokumentoi itse teoksen luomisprosessin.

Lähikuva Tyttö ja kartonkikorvakoru -kollaasin yksityiskohdista.

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.