Rosson legendaarinen raastepöytä tekee odotetun paluun

Ensimmäiset raastepöydät ilmestyivät Rossoihin vuonna 1995, ja ne saavuttivat heti suuren suosion. Moni muistaa hyvin silloiset porkkana- ja kaaliraasteet, säilykepaprikasuikaleet sekä erityisesti valkosipuliset ja sinappiset salaatinkastikkeet. Raastepöydän poistuminen tarjoamasta vuonna 2014 oli monelle pettymys.
– Nimenomaan raastepöytä on se, mikä suomalaisille tulee Rossoista ensimmäisenä mieleen. Moni muistaa sen jo lapsuuden ensimmäiseltä ravintolakäynniltä. Raastepöydästä muodostui kiinteä osa Rosson brändiä. Vuosien mittaan tulleen asiakaspalautteen ja raastepöydän tunnettuuden vuoksi halusimme tuoda sen takaisin, sanoo ketjupäällikkö Piia Virtanen Rosson ketjuohjauksesta.
Kotimaisuus ja satokauden parhaat maut
Kasvisraasteet elävät vahvasti uutta nousua, mitä vauhdittaa raasteiden monipuolisuus ja terveellisyys. Uudessa raastepöydässä raikkaat kotimaiset juurekset muodostavat edelleen koko kattauksen sydämen. Suurin muutos koskee raasteisiin liittyvää sesonkiajattelua sekä raasteiden valmistusta ja esillepanoa.
Jatkossa pöydästä tulee löytymään sesongin mukaan vaihtuva raaste, jolla tuodaan ateriointiin värikästä vaihtelua. Sesonkiajattelu liittyy myös vastuullisuuteen. Kauden kasvikset ovat kotimaisia, ja tuoreissa kasviksissa ravintoaineet ovat parhaimmillaan.
Mehevän raasteen teko on taitolaji, ja Rossossa metodeihin on paneuduttu huolella.
– Rosson oma keittiöväki valmistaa aamuisin kaikki raasteet kotimaisista juureksista tai kasviksista. Tässä toimimme eri tavalla kuin 1990-luvulla. Tuolloin raasteet tulivat ravintoloihin valmiina talon ulkopuolelta, kertoo Piia Virtanen.
Raasteiden lisäksi pöydässä on aina myös suolapähkinöitä, pisaratomaatteja ja kurkkuja sekä legendaarisia säilykepaprikasuikaleita, joita on kaivattu ja toivottu, ja joista on siten tullut olennainen osa valikoimaa. Lounaisaikaan on tarjolla lisäksi tuoretta leipää. Raastepöydän antimet on katettu kauniisti eri tasoihin ja pieniin kulhoihin. Esillepanolla halutaan tuoda pirteät kasvikset virkistävästi näkyville.
Raastepöydän paluusta iloitsee asiakkaiden lisäksi myös henkilökunta.
– Tarjoilijat ovat kiitelleet, miten he viimein pääsevät lausumaan asiakkaille ’Raastepöydästä voipi aloitella’. Tätä lausetta henkilökunta on kuulemma harjoitellut Rossoissa kuorolausuntana, Virtanen naurahtaa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Piia Virtanen, ketjupäällikkö, SOK Majoitus- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 010 768 2859, piia.virtanen@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme