Rosson legendaarinen raastepöytä tekee odotetun paluun

”Raastepöydästä voi aloittaa” on yksi lausahduksista, joka usein nimetään, kun ihmisiltä kysytään suomalaisuutta kuvaavia sanontoja. Ystävällinen kehotus muodostui tutuksi Rosson asiakkaille lähes kahden vuosikymmenen aikana, ennen kuin raastepöytä korvattiin vuonna 2014 italialaishenkisellä alkupalapöydällä. Raastepöytä ei koskaan unohtunut, vaan sen perään on kyselty jatkuvasti. Asiakkaiden toiveisiin on nyt vastattu, ja syyskuun 22. päivä alkaen voi aterian Rossossa aloittaa jälleen raikkaan raastepöydän antimilla.

Ensimmäiset raastepöydät ilmestyivät Rossoihin vuonna 1995, ja ne saavuttivat heti suuren suosion. Moni muistaa hyvin silloiset porkkana- ja kaaliraasteet, säilykepaprikasuikaleet sekä erityisesti valkosipuliset ja sinappiset salaatinkastikkeet. Raastepöydän poistuminen tarjoamasta vuonna 2014 oli monelle pettymys.

– Nimenomaan raastepöytä on se, mikä suomalaisille tulee Rossoista ensimmäisenä mieleen. Moni muistaa sen jo lapsuuden ensimmäiseltä ravintolakäynniltä. Raastepöydästä muodostui kiinteä osa Rosson brändiä. Vuosien mittaan tulleen asiakaspalautteen ja raastepöydän tunnettuuden vuoksi halusimme tuoda sen takaisin, sanoo ketjupäällikkö Piia Virtanen Rosson ketjuohjauksesta.

Kotimaisuus ja satokauden parhaat maut

Kasvisraasteet elävät vahvasti uutta nousua, mitä vauhdittaa raasteiden monipuolisuus ja terveellisyys. Uudessa raastepöydässä raikkaat kotimaiset juurekset muodostavat edelleen koko kattauksen sydämen. Suurin muutos koskee raasteisiin liittyvää sesonkiajattelua sekä raasteiden valmistusta ja esillepanoa.

Jatkossa pöydästä tulee löytymään sesongin mukaan vaihtuva raaste, jolla tuodaan ateriointiin värikästä vaihtelua. Sesonkiajattelu liittyy myös vastuullisuuteen. Kauden kasvikset ovat kotimaisia, ja tuoreissa kasviksissa ravintoaineet ovat parhaimmillaan.

Mehevän raasteen teko on taitolaji, ja Rossossa metodeihin on paneuduttu huolella.

– Rosson oma keittiöväki valmistaa aamuisin kaikki raasteet kotimaisista juureksista tai kasviksista. Tässä toimimme eri tavalla kuin 1990-luvulla. Tuolloin raasteet tulivat ravintoloihin valmiina talon ulkopuolelta, kertoo Piia Virtanen.

Raasteiden lisäksi pöydässä on aina myös suolapähkinöitä, pisaratomaatteja ja kurkkuja sekä legendaarisia säilykepaprikasuikaleita, joita on kaivattu ja toivottu, ja joista on siten tullut olennainen osa valikoimaa. Lounaisaikaan on tarjolla lisäksi tuoretta leipää. Raastepöydän antimet on katettu kauniisti eri tasoihin ja pieniin kulhoihin. Esillepanolla halutaan tuoda pirteät kasvikset virkistävästi näkyville.

Raastepöydän paluusta iloitsee asiakkaiden lisäksi myös henkilökunta.

– Tarjoilijat ovat kiitelleet, miten he viimein pääsevät lausumaan asiakkaille ’Raastepöydästä voipi aloitella’. Tätä lausetta henkilökunta on kuulemma harjoitellut Rossoissa kuorolausuntana, Virtanen naurahtaa.

Lisätietoja:
Piia Virtanen, ketjupäällikkö, SOK Majoitus- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 010 768 2859, piia.virtanen@sok.fi

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Sokotel Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu29.9.2021 16:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän hotelliyhtiö Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä siirtyy pois S-ryhmän palveluksesta. Uuden toimitusjohtajan rekrytointi aloitetaan heti. Yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana toimii 29.9. alkaen SOK Liiketoiminta Oy:n toimitusjohtaja Jari Annala. ”Haluan kiittää Jarkkoa työstä erityisesti matkailu- ja ravitsemisalan haastavana aikana”, sanoo Jari Annala. Sokotel Oy operoi Sokos Hotelleja ja Radisson Blu Hotelleja pääkaupunkiseudulla ja Tampereella, sekä Radisson Blu Hotel Oulua, Oulun Break Sokos Hotel Edeniä ja Original Sokos Hotel Royal Vaasaa.

”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen28.9.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Lasten pitäisi syödä viidestä kuuteen kourallista kasviksia päivässä, mutta suomalaislasten lautasilla on keskimäärin vain puolet tästä*. S-ryhmä haluaa innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita itselle ja ilmastolle fiksuihin valintoihin ja julkaisee lapsille suunnattuja Ässäkokki-reseptejä: lisää kasviksia, palkokasveja ja kalaa, vähemmän kovaa rasvaa, sokeria ja punaista lihaa.