Rosson legendaarinen raastepöytä tekee odotetun paluun

Ensimmäiset raastepöydät ilmestyivät Rossoihin vuonna 1995, ja ne saavuttivat heti suuren suosion. Moni muistaa hyvin silloiset porkkana- ja kaaliraasteet, säilykepaprikasuikaleet sekä erityisesti valkosipuliset ja sinappiset salaatinkastikkeet. Raastepöydän poistuminen tarjoamasta vuonna 2014 oli monelle pettymys.
– Nimenomaan raastepöytä on se, mikä suomalaisille tulee Rossoista ensimmäisenä mieleen. Moni muistaa sen jo lapsuuden ensimmäiseltä ravintolakäynniltä. Raastepöydästä muodostui kiinteä osa Rosson brändiä. Vuosien mittaan tulleen asiakaspalautteen ja raastepöydän tunnettuuden vuoksi halusimme tuoda sen takaisin, sanoo ketjupäällikkö Piia Virtanen Rosson ketjuohjauksesta.
Kotimaisuus ja satokauden parhaat maut
Kasvisraasteet elävät vahvasti uutta nousua, mitä vauhdittaa raasteiden monipuolisuus ja terveellisyys. Uudessa raastepöydässä raikkaat kotimaiset juurekset muodostavat edelleen koko kattauksen sydämen. Suurin muutos koskee raasteisiin liittyvää sesonkiajattelua sekä raasteiden valmistusta ja esillepanoa.
Jatkossa pöydästä tulee löytymään sesongin mukaan vaihtuva raaste, jolla tuodaan ateriointiin värikästä vaihtelua. Sesonkiajattelu liittyy myös vastuullisuuteen. Kauden kasvikset ovat kotimaisia, ja tuoreissa kasviksissa ravintoaineet ovat parhaimmillaan.
Mehevän raasteen teko on taitolaji, ja Rossossa metodeihin on paneuduttu huolella.
– Rosson oma keittiöväki valmistaa aamuisin kaikki raasteet kotimaisista juureksista tai kasviksista. Tässä toimimme eri tavalla kuin 1990-luvulla. Tuolloin raasteet tulivat ravintoloihin valmiina talon ulkopuolelta, kertoo Piia Virtanen.
Raasteiden lisäksi pöydässä on aina myös suolapähkinöitä, pisaratomaatteja ja kurkkuja sekä legendaarisia säilykepaprikasuikaleita, joita on kaivattu ja toivottu, ja joista on siten tullut olennainen osa valikoimaa. Lounaisaikaan on tarjolla lisäksi tuoretta leipää. Raastepöydän antimet on katettu kauniisti eri tasoihin ja pieniin kulhoihin. Esillepanolla halutaan tuoda pirteät kasvikset virkistävästi näkyville.
Raastepöydän paluusta iloitsee asiakkaiden lisäksi myös henkilökunta.
– Tarjoilijat ovat kiitelleet, miten he viimein pääsevät lausumaan asiakkaille ’Raastepöydästä voipi aloitella’. Tätä lausetta henkilökunta on kuulemma harjoitellut Rossoissa kuorolausuntana, Virtanen naurahtaa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Piia Virtanen, ketjupäällikkö, SOK Majoitus- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 010 768 2859, piia.virtanen@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

