Rostis on Suomalainen menestysresepti 2020 – Sukula ennustaa: ”Haastaa karjalanpiirakan suosiossa”

Suomalainen menestysresepti on S-ryhmän ideoima kilpailu, jossa etsitään kotimaisia ruoan uusia supertähtiä. Kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa. Finaalissa kisasivat Rostenin leipomon Rostiksen lisäksi Huonon äidin valmisruoka, Kuusamon kalan Kalalastu, Lapin Marian Villipesto sekä Elite Fitnessin Äidin patukka. Tuotekehitystä seurattiin Nelosella TV-ohjelmassa läpi kesän. Kilpailun palkintona on paikka S-ruokakauppojen hyllyllä sekä näyttävä tuki lanseerausmarkkinoinnissa.
- Tänä vuonna taso oli äärimmäisen korkea ja kaikki finalistituotteet ansaitsevat paikkansa kauppojen hyllyllä. Itse rakastuin Rostikseen ensipuraisulla, vaikkakin suorastaan inhosin tuotteen työnimeä ”Finpanada”. Onneksi siitä luovuttiin! Nyt on jännä paikka: voiko uutuustuote haastaa karjalanpiirakan suosiossa? Rostenin leipomo teki huikeaa työtä tässä puolen vuoden aikana, kehuu kilpailun päätuomari ja TV-ohjelman juontaja Jyrki Sukula.
Sukulan lisäksi tiukan kilpailun tuomareina toimivat ruokakirjailija ja radiojuontaja Anni Hautala, johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä, Finlaysonin Jukka Kurttila sekä Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
- Halusimme kehittää ruispohjaisen paistopistetuotteen, sillä sellaisia ei juuri ole. Inspiraationa toimi espanjalainen empanada-pasteija ja kokeilin ruiskuoren sisään kotikeittiössäni mitä hullumpia täytteitä kasviksista homejuustoon. Sitten tajusimme palata ajatuksissamme Suomeen ja asia oli sillä selvä: rapean ruiskuoren sisältä löytyy riisipuuroa ja maukas munatäyte. Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka täytteineen on nyt yhdessä rapean herkullisessa paketissa, iloitsee Rostenin leipomoa kilpailussa edustanut Katariina Vesterinen.
S-ryhmässä uskotaan Rostiksen ylittävän viime vuoden voittajan Boltsin suorastaan hurjat myyntimäärät. Paistopistetuotteiden suosio on ollut viime vuosina kasvussa heijastellen muutenkin helppojen mukaanotettavien on the go -tuotteiden menekkiä. Rostis on helppo napata paistopisteeltä mukaan ja syödä missä vain.
- Näemme kaikissa finalisteissa hittipotentiaalia. Huonon äidin valmisruoka lähti liikkeelle asiakkaiden toiveista, jotka kisan aikana konkretisoituivat laadukkaiksi valmisruokatuotteiksi. Äidin patukka tuo uudenlaista kotoista fiilistä ja makua kasvavaan proteiinipatukkakategoriaan. Monikäyttöinen kalalastu kotimaisista järvikaloista on juuri sellainen helppokäyttöinen ja vastuullinen kalatuote, mitä kauppoihin on odotettu. Villipestossa taas on jopa vientipotentiaalia: tuttu pesto Suomen puhtaiden metsien nokkosesta ja kuusenkerkästä voisi olla kansainvälinen erikoisherkku, visioi päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.
Suomalainen menestysresepti -kilpailu on toiminut kiihdytyskaistana suomalaisille ruokainnovaatioille nyt jo kahden vuoden ajan. Finalistituotteet ovat myynnissä S-ruokakaupoissa.
Lisätietoja:
SOK marketkauppa: Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Leipomo Rosten: Veera Meltovaara, markkinointijohtaja, 040 554 5807, veera.meltovaara@leipomorosten.fi
Jyrki Sukula, 040 046 4372, jyrki@sukula.com
Kuvapankki:
Kuvat tuotteista ja kilpailijoista ovat ladattavissa PR-toimisto Riannon kuvapankista:
https://riannoshowroom.kuvat.fi/kuvat/SUOMALAINEN+MENESTYSRESEPTI+2020/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat



Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme