Rovakaira Oy myy osuutensa Olkiluoto 3:sta - ostajana toinen maakunnallinen energiayhtiö Suur-Savon Sähkö Oy

Olkiluodon saari ja voimalaitokset.
Edessä Olkiluoto 3. Kuva TVO.
Olkiluodon saari ja voimalaitokset. Edessä Olkiluoto 3. Kuva TVO.

Lappilainen maakunnallinen energiayhtiö Rovakaira Oy myy osuutensa Kymppivoima Oy:n osakesarjoista, jotka oikeuttavat hieman yli 4 MW osuuteen Olkiluoto 3 sähköntuotannosta. Vuositasolla tämä tuotanto-osuus vastaa noin 1 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuotanto-osuuden ostajana on toinen Kymppivoiman osakas, Suur-Savon Sähkö Oy. Olkiluoto 3 käynnisti sähköntuotannon valtakunnan verkkoon maaliskuussa 2022.

”Suur-Savon Sähkö – konsernin sähköntuotantoa on määrätietoisesti ja etupainoisesti kehitetty kansallisten ilmastotavoitteiden mukaisesti. Tämän Olkiluoto 3 osuuden myötä ylitämme tänä vuonna 90 % osuuden hiilidioksidivapaassa sähköntuotannossamme. Vuonna 2025 sähköntuotannostamme tulee olemaan kolmasosa ydinvoimaa, kolmasosa tuulivoimaa, ja kolmasosa on vesivoimaa sekä puulla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähköntuotantomme on osa tytäryhtiömme Lumme Energia Oyn sähkönhankintaa ja sähkönmyyntiä valtakunnallisesti", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen kertoo.

Olkiluodon saari ja voimalaitokset.
Edessä Olkiluoto 3. Kuva TVO.
Olkiluodon saari ja voimalaitokset. Edessä Olkiluoto 3. Kuva TVO.

Rovakaira Oy on vuonna 1947 perustettu sähköverkkoyhtiö. Yhtiö palvelee yli 30 000 asiakasta Lapissa Kittilän, Rovaniemen ja Sodankylän alueella. Jakeluverkkoa on yhteensä lähes 7 000 km. Konserniyhtiössä Rovakaira Oy:ssä ja Rovakairan Verkonrakennus Oyssä työskentelee yhteensä noin 80 ammattilaista. Jakelualueen kunnat omistavat 95% yhtiön osakkeista. Loput osakkeista jakautuvat noin 1 150 yksityiselle omistajalle. www.rovakaira.fi

Suur-Savon Sähkö Oy on vuonna 1946 perustettu monialainen energiayhtiö. Konsernin sähkön siirtoyhtiö Järvi-Suomen Energia Oy on yksi Suomen suurimmista jakeluverkkoliiketoiminnoista yli 28 000 kilometrin verkostopituudella, lämpöliiketoimintaa yli kymmenellä paikkakunnalla Järvi-Suomen alueella, noin 90 % hiilidioksidineutraali sähkön tuotantosalkku, sekä Suomen neljänneksi suurin sähkön vähittäismyyntiyhtiö Lumme Energia Oy. Konsernissa työskentelee hieman yli sata energia-alan ammattilaista. www.sssoy.fi