Runsaat talvirenkaat syyskuussa ovat mysteeri

Rengasratsian ensimmäisten tulosten mukaan suomalaisten autojen rengaskunto jatkaa paranemistaan. Samalla huolta herättää viime vuoteen verrattuna kaksinkertaistunut talvirenkaiden määrä. Vetisillä syyskeleillä talvirenkaat kasvattavat jarrutusmatkoja ja vesiliirron riskiä.

Kun liikenteen turvallisuuskampanja Rengasratsia on edennyt puoliväliin, suomalaisautojen rengaskunto saa kiitettävän arvosanan. Viidellä vertailupaikkakunnalla huonorenkaisia autoja on ollut tutkituista autoista vain 6,3 prosenttia, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuoden tutkimuksissa.

”Ennen kampanjan alkua mietimme, vieläkö suomalaiskuskien rengaskunto voi parantua entisestään, ja kyllä se voi. Näyttää siltä, että viesti renkaiden merkityksestä turvallisuusvarusteena on saavuttanut autoilijat”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora iloitsee.

Etelässä ei nyt tarvittaisi talvirenkaita

Puhtain paperein suomalaiset eivät kuitenkaan kampanjaviikolta selviä. Huonompaan suuntaan on menty vuodenaikaan sopimattomien renkaiden käytössä. Alkusyksystä tämä merkitsee sitä, että syyskeliin sopivien kesärenkaiden sijaan ajetaan talvirenkailla.

Kun viime vuoden Rengasratsiassa talvirenkailla ajoi 2,8 prosenttia kuljettajista, nyt viiden vertailupaikkakunnan keskiarvo oli kasvanut 5,5 prosenttiin. Suhteellisesti eniten talvirenkaita on tullut vastaan Etelä-Suomessa.

”Todennäköisesti kyse on usein siitä, että talvirenkaat halutaan ajaa loppuun kesänaikana ja ikään kuin säästää kesärenkaita. Se on kuitenkin vaarallista peliä.”

Rengasratsia-turvallisuuskampanja jatkuu viikon loppuun asti.

Talvirenkailla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat

Turvallisen ajamisen näkökulmasta talvirenkailla ei kesäkeleillä pitäisi ajaa. Renkaiden ominaisuudet on suunniteltu eri vuodenaikojen lämpötila- ja sääolosuhteiden mukaan.

”Syksyn sadekelissä vetisellä tienpinnalla huonokuntoisempikin kesärengas toimii paremmin kuin uusi kitkarengas”, Nuora kiteyttää.

Väärä rengastus kasvattaa jarrutusmatkoja ja riskiä joutua vesiliirtoon.

Rengastestien mukaan lähes sakkorajalle ajettu, 2 mm urasyvyydellä varustettu kesärengas lähtee 6 mm vesipatjalla vesiliirtoon 70 km/h -nopeudessa. Uusilla kitkarenkailla vesiliirto tapahtuu jo 69 km/h nopeudessa.

Vastaavasti 80 km/h nopeudesta jarrutusmatka samoissa olosuhteissa on hyväkuntoisella talvirenkaalla yli puolitoista metriä sakkorajallekin ajettua kesärengasta pidempi. Erot ovat sitä suurempia, mitä parempikuntoisia kesärenkaat ovat.

”Talvirenkaat on tehty vain kylmää talvikautta varten. Muuna aikana niiden käytölle ei ole perusteita”, Nuora muistuttaa.

Autonrengasliitto
Kampanjapäällikkö