Ruokakaapin jämistä pizzaa tai kaikkien tähteiden buffa – ruokahävikkiä voi vähentää suunnitelmallisuudella ja mielikuvituksella

Ruokahävikin vähentämiseen on monia keinoja. Yli 90 prosenttia HSY:n kyselyyn vastanneista asukkaista pyrkii vaikuttamaan erittäin tai melko paljon siihen, ettei syömäkelpoista ruokaa päätyisi jätteeksi.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toteutti keväällä 2018 asukaskyselyn biojätteen lajittelusta ja ruokahävikistä. Vastauksista selvisi, että kyselyyn osallistuneet ovat enimmäkseen hyvin tietoisia tavoista, miten vähentää ruokahävikkiä.

- Tarkista jääkaapin sisältö ennen kauppaan lähtöä. Käytä kaapeista aina ensiksi vanhentuvat pois – parasta ennen päivän jälkeen voi syödä lähes kaikkea. Suunnittele viikon ruokailut ja kirjoita kauppalista. Älä osta liikaa kerralla vain ostamisen vuoksi, HSY:n projektipäällikkö Leena Tuominen antaa esimerkkejä vinkeistä, joita kyselyyn osallistujat antoivat.

Lähes kaikki, yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista pyrkivät vaikuttamaan erittäin tai melko paljon siihen, ettei syömäkelpoista ruokaa päätyisi jätteeksi. 29 prosenttia vastaajista kertoi, ettei heidän taloudessaan heitetä ruokaa pois.

Yli 60-vuotiaat heittivät kyselyn perusteella selvästi vähemmän ruokaa pois kuin muut ikäluokat. Eniten ruokaa päätyi jätteeksi lapsiperheissä. Varsinkin niissä perheissä, joissa lapset ovat vielä pieniä, ruoan hävikki on suurempaa. Nuorimpia ikäluokkia ja lapsiperheitä ruokahävikin määrä myös vaivasi eniten.

- Vastaajat tiedostavat myös, että jokainen roskiin heitetty ruoka on roskiin heitettyä rahaa, Tuominen toteaa.

Yleisin syy ruoan poisheittämiseen oli ruoan pilaantuminen (43 prosenttia vastaajista). Noin neljännes vastaajista mainitsi syyksi myös lautaselle jääneet tähteet ja tuotteen viimeisen käyttöpäivän ylittymisen.

Ruokahävikistä on haittaa ympäristölle

Hävikkiviikko.fi-sivuston mukaan ruuan ja ruokaketjun osuus kaiken kulutuksemme ympäristövaikutuksista on noin 40 prosenttia, joten turhaan tuotettu ruoka kuormittaa kukkaron lisäksi ympäristöä.

Ruuan tuottaminen, prosessointi, pakkaaminen, kuljetus, säilyttäminen ja lopulta syömättä jääneen ruoan käsittely vaatii paljon: ketjussa kuluu energiaa, vettä, kemikaaleja ja maapinta-alaa. Samalla syntyy päästöjä ilmaan ja vesiin.

Huhti–toukokuussa toteutettu kysely oli osa ”BIORENT – biojätteen lajittelun tehostaminen ja ruokahävikin vähentäminen vuokra-asuntokiinteistöissä" -hanketta. Siihen vastasi 537 Kojamo Oyj:n ja SATO Oy:n vuokra-asukasta ympäri Suomea. Hankkeessa ovat mukana HSY:n, Kojamon ja Saton lisäksi From Waste to Taste ry ja Rhea Solutions Oy. Ympäristöministeriön rahoittama hanke pyrkii tehostamaan biojätteen lajittelua ja vähentämään ruokahävikkiä vuokra-asuntokiinteistöissä.

Vuotuista Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 10.–16.9. Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja tuoda esiin ruokahävikin vähentämisen tärkeyden. Viikon taustalla on Kuluttajaliitto.

Lue lisää Biorent-hankkeesta: www.hsy.fi/biorent

Vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen www.saasyoda.fi

Lisää tietoa ruokahävikin ympäristövaikutuksista ja hävikin vähentämisestä https://havikkiviikko.fi/

Sitäsuntätä-ateriaan voi upottaa useamman päivän ruuat asukkaiden vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Ylijäämäruokien pakastaminen ja hyödyntäminen tulevien aterioiden osana olivat suosittuja tapoja hävikin ehkäisyyn. Pizzat, munakkaat ja pyttipannu olivat tyypillisiä riperuokareseptejä.

“Meillä pidetään usein sitäsuntätä-päiviä eli yhdistellään useamman päivän ruuat ja jokainen saa valita mieleisensä yhdistelmän.” (Nainen 41 v.)

“Kerran viikossa ns. jääkaapin siivouspizza tai pyttipannu, niihin voi laittaa makkarat, lihat, kasvikset ja vaikkapa kuivuneet juustonkannikat.” (Nainen 63 v.)

“Jos ruokaa jää, niin se syödään iltapalaksi. Perunoita keitetään niin paljon, että seuraavana päivänä ne voidaan paistaa.” (Mies 61 v.)

“Kastikeruoasta seuraavana päivänä keitto. Tarvittaessa voi jatkaa vihanneksilla tai juureksilla.” (Nainen 47 v.)

“Juustonkannikat laatikoiden päälle/munakkaisiin. Keitetyt makaronit laatikoihin. Leipää, jos on paljon, tehdään lämpimiä voileipiä. Yritetään juurikin kaikenlaisia "kippojen ja kuppien" pohjia hyödyntää tehtävään ruokaan.” (Nainen 32 v.)

“Paksu maha ja ohut lompakko.” (Mies 32 v.)

Projektipäällikkö Leena Tuominen, 050 5336627, sähköposti leena.tuominen@hsy.fi

HSY kehittää uusia innovatiivisia käsittelymenetelmiä jätevesilietteiden hyödyntämiseksi15.2.2019 10:01:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää jätevesilietteen käsittelyyn uudenlaista menetelmää, jossa lietteestä voidaan poistaa tehokkaasti haitta-aineita, mutta säilyttää arvokkaat fosfori ja hiili maanparannusaineeksi. Prosessissa yritetään saada myös typpi talteen. Tätä varten HSY rakentaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon pyrolyysin koetoimintalaitoksen, joka valmistuu ensi vuoden aikana. HSY:n hallitus päätti rakentamisesta tänään 15.2.2019.

HSY:n hallituksen päätökset 15.2.201915.2.2019 09:59:12Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen, hallitus hyväksyi myös jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.2.201913.2.2019 07:19:57Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.2.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.2.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346

HSY palkitsi hyvästä ilmastotyöstä helsinkiläisen Niemikotisäätiön ja vantaalaisen Rajatorpan koulun7.2.2019 14:55:06Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut on myöntänyt ilmastopalkinnot helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle sekä vantaalaiselle Rajatorpan koululle. Lisäksi espoolaiselle Saunalahden koululle myönnettiin kunniamaininta. HSY jakoi palkinnot toimijoille, jotka ovat aktiivisesti ja innovatiivisesti toimineet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi sekä edistäneet seudun ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille4.2.2019 09:43:15Tiedote

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.