Ruotsalainen Hemsö vahvistaa asemaansa Suomessa – ostaa kolme Taideyliopiston käytössä olevaa kiinteistöä Helsingissä

Kiinteistöt ovat Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tilat Haapaniemenkadulla ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tilat Nervanderinkadulla ja Pohjoisella Rautatienkadulla. Kiinteistöt jäävät Taideyliopiston käyttöön.

Julkisiin tiloihin erikoistunut ruotsalainen kiinteistösijoittaja Hemsö ostaa kolme Taideyliopiston käytössä olevaa yliopistokiinteistöä. Kaupan kokonaisarvo on noin 80 miljoonaa euroa, ja sopimus sisältää yhden kohteen peruskorjauksen.

Kiinteistöjen pinta-ala on kokonaisuudessaan 25 000 neliömetriä. Oppilaitokset tarjoavat tilat noin 2 000 opiskelijalle ja 700 työntekijälle.

Hemsön Suomen maajohtaja Jarkko Leinonen kertoo, että kauppa on yritykselle merkittävä askel.

”Hemsö on nyt tärkeä osa suomalaista yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunutta sijoitusmarkkinaa ja oppilaitossektoria. Rakennamme innolla pitkäaikaista ja tiivistä yhteistyötä Taideyliopiston kanssa. Odotamme, että pääsemme kehittämään kestäviä ratkaisuja suomalaiselle yliopistomaailmalle.”

Hemsö omistaa Suomessa jo ennestään monta oppilaitosrakennusta, kuten Åbo Akademin kampuksen Vaasassa, Satakunnan ammattikorkeakoulun uuden kampuksen Porissa, Turun ammattikorkeakoulun Kupittaan kampuksen sekä Hankenin ja Aalto-yliopiston käytössä olevan Arkadiankatu 24:n Helsingissä.

Sibelius-Akatemian tilat remonttiin – akustiikka kuntoon ja talotekniikka nykyaikaiseksi

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Pohjoisen Rautatiekadun toimipisteessä alkaa tänä vuonna peruskorjaus, ja talo palautetaan alkuperäiseen käyttöönsä musiikin opetuksen tiloiksi. Remontti valmistuu vuonna 2019.

Leinonen kertoo, että peruskorjauksessa parannetaan konserttisalin, muiden salien ja luokkien akustiikkaa. Myös kaikki pinnat uusitaan remontissa. Peruskorjauksen avulla vahvistetaan nykyaikaisen opetuksen ja taiteellisen toiminnan edellytyksiä.

”Rakennuksen talotekniikka tuodaan nykyaikaan, julkisivut korjataan ja vesikatto uusitaan suojeluvaatimusten mukaisesti. Myös sisäolosuhteita ja rakennuksen terveellisyyttä parannetaan merkittävästi”, Leinonen kertoo.

”Yhteistyö mahdollistaa toimitilojemme pitkäjänteisen kehittämisen”

Taideyliopisto näkee yhteistyön Hemsön kanssa mahdollisuutena kehittää yliopiston toimintaa ja sen toimitiloja.

”Yhteistyö Hemsön kanssa mahdollistaa toimitilojemme pitkäjänteisen kehittämisen Töölössä ja Sörnäisissä. Uuden vuokranantajan kanssa voimme yhdessä rakentaa tiloistamme entistä toimivampia ja muokata niitä vastaamaan yhä paremmin taidekoulutuksen tulevaisuuden tarpeisiin”, Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki sanoo.

Kiinteistöt Hemsölle myy Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy.

”Kauppa oli Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n strategian mukainen. Yhtiö keskittyy nyt omistajansa Helsingin yliopiston toimitilatarpeisiin liittyviin investointeihin. Toivotamme Hemsön tervetulleeksi kiinteistösijoittajaksi Suomeen ja samalla kiitämme Taideyliopistoa hyvästä yhteistyöstä viimeisen yhdeksän vuoden aikana”, Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kumara sanoo.

Kuvia Taideyliopiston kiinteistöistä >>

Nils Styf
Hemsö Fastighets Ab

Jarkko Leinonen
maajohtaja
Hemsö Fastighets Ab

Hemsö on Ruotsin johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja. Hemsön toimintaan kuuluu hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen kestävä omistaminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Hemsö toimii Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 4 miljardia euroa. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle maaliskuussa 2015 luottoluokituksen A-. Lue lisää: http://www.hemso.se/fi

Taideyliopisto

Taideyliopisto vaalii ja uudistaa taidetta sekä kouluttaa taiteilijoita, joiden työskentely tuo yhteiskuntaan uusia näkökulmia, ajattelumalleja, hankausta ja elinvoimaa. Taideyliopisto koostuu Kuvataideakatemiasta, Sibelius-Akatemiasta ja Teatterikorkeakoulusta. Opiskelijoita Taideyliopistossa on noin 2 100 ja henkilötyövuosia noin 740.