Ruotsin akatemian häirintäskandaalin tapahtumista kirja - Yhdeksästoista jäsen julki tänään

Ruotsin kulttuuripiirejä kuohuttaneesta skandaalista kertova Yhdeksästoista jäsen - Ruotsin akatemian romahdus ilmestyy suomeksi Otavan kustantamana tänään.

Kirjallisuuden Nobelia jakava Ruotsin akatemia syöksyi syvään kriisiin syksyllä 2017. Kohu alkoi #metoo-kampanjan aikana, kun peräti 18 naista kertoi yhden akatemian jäsenen puolison harjoittaneen yli 20 vuotta seksuaalista häirintää. Valtavat mittasuhteet saanut skandaali sai huomiota Ruotsin rajojen ulkopuolellakin.

Matilda Gustavssonin Yhdeksästoista jäsen - Ruotsin akatemian romahdus paljastaa uskomattomat tapahtumat kaikessa karuudessaan, joiden lonkerot ulottuvat Ruotsin hoviin saakka. Kirja on saanut Ruotsissa valtavasti huomiota jo ennen ilmestymistään.

Matilda Gustavsson (s. 1987) on Dagens Nyheterissä työskentelevä palkittu toimittaja, joka julkaisi ensimmäisen paljastusjutun Ruotsin akatemian sisällä vallinneesta seksuaalisesta häirinnästä. Gustavsson on tutkiva journalisti, joka on tunnettu taitavasta ja persoonallisesta kirjoitustyylistään.

Lisätiedot, Matildan haastattelupyynnöt ja PDF-vedokset: eeva.louko@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Otava panostaa kirjallisuuden ja lukemisen edistämiseen20.11.2019 14:02:11 EETTiedote

Kustannusosakeyhtiö Otavan kustannusjohtaja Minna Castrén on nimitetty Otavan kirjalliseksi johtajaksi ja Otavan Kirjasäätiön pääsihteeriksi 1.1.2020 alkaen. Näissä tehtävissä Castrén edistää kirjallisuuden ja lukemisen asemaa ja kehittää strategiaa kirja-alan elinvoimaisen tulevaisuuden tukemiseksi. Hän osallistuu Otavan yleisen kirjallisuuden kustannusohjelman rakentamiseen sekä vastaa kansainvälisten suhteiden kehittämisestä ja kirjallisuusviennin edistämisestä. Otavan kaunokirjallisuuden kustannusjohtajaksi nimitetään samassa yhteydessä Antti Kasper 1.1.2020 alkaen. Kasper on työskennellyt Otavassa kaunokirjallisuuden osastopäällikkönä vuodesta 2011. Lasten- ja nuortenkirjojen kustannusjohtajaksi nimitetään Kaisu-Maria Toiskallio 1.1.2020 alkaen. Toiskallio on työskennellyt lasten- ja nuortenkirjojen osastopäällikkönä vuodesta 2018. Tietokirjallisuuden kustannusjohtajana jatkaa Eva Reenpää. Kustannusjohtajat ja kirjallinen johtaja raportoivat toimitusjohtaja Pasi Vainiolle. Lisätie