Ruuan alkuperä esiin, myös ravintolassa kiitos

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry tuli julkisuuteen 11.12.2017 vahvoilla väitteillä siitä, miten hankalaa ravintoloiden on kertoa tarjoamansa ruuan alkuperä. Ulostulo liittyy EU:ssa parhaillaan notifioitavana olevaan kansalliseen asetukseen, joka määrää ravintolat ilmoittamaan ruuan alkuperän lihan ja kalan osalta. Suomi odottaa EU:n lausuntoa asiasta ensi vuoden alussa.

Toteutuessaan asetus velvoittaa ravintolat ilmoittamaan kuluttajille näkyvästi sekä lihan että kalan alkuperämaan.
– Iloitsen siitä, että maa- ja metsätalousministeriö lähti reippaasti edistämään vaatimusta alkuperän ilmoittamisesta, ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi sanoo.
– Faktaa on, että ruoka ja sen alkuperä kiinnostavat tutkitusti kuluttajaa enenevässä määrin. Ruokaskandaalit ja -huijaukset ovat maailmalla kasvava ilmiö, Syväniemi jatkaa.

MTK katsoo, että kuluttajilla on oikeus tietää syömänsä ruuan alkuperä. Tätä mieltä ovat myös Kuluttajaliitto sekä monet ravintoloitsijat ja ravintolaketjut.

MaRa vaatii tiedotteessaan läpinäkyvyyttä koko ketjulle: jos ravintoloilta vaaditaan alkuperätietoja, täytyy niiden olla selvillä myös tukussa ja koko ketjussa ylipäätään.
– Tässä MaRa on oikeassa: koko ketjussa alkuperä tulee olla selvillä, itsestään selvästi myös tukuissa, josta raaka-aineet ravintoloihin pääsääntöisesti tulevat, Syväniemi korostaa.

Jo EU-asetus kuluttajainformaatiosta (2011) lähtee siitä, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan. Kansallinen EU:ssa notifioitavana oleva asetus ei aseta kovin suuria vaatimuksia alkuperän ilmoittamistavalle. Muutos tulee olemaan ravintoloiden näkökulmasta hallinnollisesti kevyt. Asetuksen mukaan riittää, että tieto löytyy näkyviltä esimerkiksi liitutaululle tai vaikkapa tabletille kirjoitettuna. Lainmukaista on kertoa, että esim. kypsennetyn lihan tai lihavalmisteen alkuperä on EU tai useat EU-maat.
– Jo nykyisellään tarjoilijan on kysyttäessä pitänyt kertoa, mistä kala tai liha on peräisin, Syväniemi muistuttaa.

On yllättävää, että MaRa tulee ulos näin voimakkaalla kannanotolla, sillä meillä Suomessa on ravintoloita ja jopa ketjuravintoloita, jotka pystyvät ilmoittamaan selkeästi tarjoamansa ruuan alkuperän. Nämä ravintolat näkevät ruuan alkuperän ilmoittamisen yhtenä parhaista kilpailueduistaan.
– MaRa:n uhkailu siitä, että lihan tai muun raaka-aineen osto suoraan tuottajilta loppuu, on ihan turhaa. Katson, että meidän tulee yhdessä miettiä, miten parannamme alkuperätiedon saatavuutta myös ravintoloissa. Teemme kaikki tahoillamme intohimoisesti työtä suomalaisen ruuan eteen, pellolta pöytään, Syväniemi korostaa.

Suomalaisen ruuan vahvuus on laatu ja jäljitettävyys aina maatilalle asti. Suomalainen ruoka on monella mittarilla maailman parasta: maukasta ja maailman puhtainta. Lisäksi ruokamme on salmonellatonta ja parhaimmillaan antibiootitonta. Erityisesti suomalaisen ruuan alkuperä ansaitsee tulla kerrotuksi ravintola-asiakkaalle.

Lisätietoja: ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, puh. 050 511 8909

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.