Ruuan alkuperä esiin, myös ravintolassa kiitos

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry tuli julkisuuteen 11.12.2017 vahvoilla väitteillä siitä, miten hankalaa ravintoloiden on kertoa tarjoamansa ruuan alkuperä. Ulostulo liittyy EU:ssa parhaillaan notifioitavana olevaan kansalliseen asetukseen, joka määrää ravintolat ilmoittamaan ruuan alkuperän lihan ja kalan osalta. Suomi odottaa EU:n lausuntoa asiasta ensi vuoden alussa.

Toteutuessaan asetus velvoittaa ravintolat ilmoittamaan kuluttajille näkyvästi sekä lihan että kalan alkuperämaan.
– Iloitsen siitä, että maa- ja metsätalousministeriö lähti reippaasti edistämään vaatimusta alkuperän ilmoittamisesta, ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi sanoo.
– Faktaa on, että ruoka ja sen alkuperä kiinnostavat tutkitusti kuluttajaa enenevässä määrin. Ruokaskandaalit ja -huijaukset ovat maailmalla kasvava ilmiö, Syväniemi jatkaa.

MTK katsoo, että kuluttajilla on oikeus tietää syömänsä ruuan alkuperä. Tätä mieltä ovat myös Kuluttajaliitto sekä monet ravintoloitsijat ja ravintolaketjut.

MaRa vaatii tiedotteessaan läpinäkyvyyttä koko ketjulle: jos ravintoloilta vaaditaan alkuperätietoja, täytyy niiden olla selvillä myös tukussa ja koko ketjussa ylipäätään.
– Tässä MaRa on oikeassa: koko ketjussa alkuperä tulee olla selvillä, itsestään selvästi myös tukuissa, josta raaka-aineet ravintoloihin pääsääntöisesti tulevat, Syväniemi korostaa.

Jo EU-asetus kuluttajainformaatiosta (2011) lähtee siitä, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan. Kansallinen EU:ssa notifioitavana oleva asetus ei aseta kovin suuria vaatimuksia alkuperän ilmoittamistavalle. Muutos tulee olemaan ravintoloiden näkökulmasta hallinnollisesti kevyt. Asetuksen mukaan riittää, että tieto löytyy näkyviltä esimerkiksi liitutaululle tai vaikkapa tabletille kirjoitettuna. Lainmukaista on kertoa, että esim. kypsennetyn lihan tai lihavalmisteen alkuperä on EU tai useat EU-maat.
– Jo nykyisellään tarjoilijan on kysyttäessä pitänyt kertoa, mistä kala tai liha on peräisin, Syväniemi muistuttaa.

On yllättävää, että MaRa tulee ulos näin voimakkaalla kannanotolla, sillä meillä Suomessa on ravintoloita ja jopa ketjuravintoloita, jotka pystyvät ilmoittamaan selkeästi tarjoamansa ruuan alkuperän. Nämä ravintolat näkevät ruuan alkuperän ilmoittamisen yhtenä parhaista kilpailueduistaan.
– MaRa:n uhkailu siitä, että lihan tai muun raaka-aineen osto suoraan tuottajilta loppuu, on ihan turhaa. Katson, että meidän tulee yhdessä miettiä, miten parannamme alkuperätiedon saatavuutta myös ravintoloissa. Teemme kaikki tahoillamme intohimoisesti työtä suomalaisen ruuan eteen, pellolta pöytään, Syväniemi korostaa.

Suomalaisen ruuan vahvuus on laatu ja jäljitettävyys aina maatilalle asti. Suomalainen ruoka on monella mittarilla maailman parasta: maukasta ja maailman puhtainta. Lisäksi ruokamme on salmonellatonta ja parhaimmillaan antibiootitonta. Erityisesti suomalaisen ruuan alkuperä ansaitsee tulla kerrotuksi ravintola-asiakkaalle.

Lisätietoja: ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, puh. 050 511 8909

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.