Ruusukaalin aika on nyt

Ruusukaalin viljelijöillä on parasta aikaa meneillään sadonkorjuu. Suomen olosuhteissa työ tapahtuu käsin, koska kaalinkerät on saatava ennen kovia pakkasia kylmävarastoon sitä mukaa kun niitä valmistuu. Niitä ei voi pitää pellolla ja koota kerralla, kuten lyhyen päivän sääolosuhteissa. Suomessa maukas ja kaunis ruusukaali on edelleen melko tuntematon, toisin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Englannissa, joissa ruusukaalia osataan arvostaa.

Satokausi lokakuusta jouluun saakka

Kotimaisen ruusukaalin satokausi ajoittuu syyskuun lopulta aina myöhäiseen syksyyn, jopa jouluun saakka. Ruusukaalin herkullisuus ja monikäyttöisyys on viime vuosina huomattu, joten vähitellen yhä useampi suomalainen poimii ruokakaupasta syksyisin rasiallisen jos toisenkin suloisia, pieniä kaalinkeriä ostoskoriinsa. Monille ruusukaali kuitenkin on vielä uusi tuttavuus, jota ehdottomasti kannattaisi kokeilla.

Miellyttävä maku

Ennakkoluulot ruusukaalin kitkeryydestä tai tunkkaisuudesta joutavat romukoppaan. Enää vuosikausiin ruusukaalit eivät ole maistuneet liian voimakkailta, koska lajikkeet ovat vaihtuneet miellyttävän makuisiin. Ruusukaalien keittämistä ylikypsiksi on syytä huolella välttää. Oikeilla kypsentämistavoilla ja makupareilla ruusukaalit maistuvat raikkailta ja houkuttavilta.

Kokeile paahtaa uunissa

Huuhtaise ruusukaalit ja poista mahdolliset vioittuneet uloimmat lehdet. Halkaise kerät, siirrä leivinpaperin päälle pellille ja pyöräytä mukaan tilkka ruokaöljyä. Mausta sitruunanmehulla ja ripauksella suolaa. Kypsennä 200-asteisessa uunissa 20 minuuttia. Herkullisuutta lisää, jos viiden minuutin paiston jälkeen ripotat ruusukaaleille kuivahtaneen ruisleivän murusia tai jauhettua hapankorppua, hienonnettua persiljaa tai rosmariinia sekä parmesaanijuustoraastetta. Maista ja ihastu!

Vältä ylikypsentämistä

Jos keität ruusukaalit suolalla maustetussa vesitilkassa tai käytät höyrykattilaa, jätä kaalinkerät napakan kypsiksi. Alle 10 minuuttia riittää. Paistinpannussa halkaistut ruusukaalit kysyvät viidessä minuutissa. Jos leikkaat ruusukaalit neljään osaan, pilkot tai purat lehdiksi, kypsyminen vie vain muutaman minuutin. Voit makeuttaa ruusukaalit tilkalla hunajaa. Jos kaipaat terästystä, lisää balsamicoa tai chiliä.

Sopii niin liha-, kala- kuin kasvisaterioille

Syksy on karitsan- ja riistalihan aikaa, samoin juhlavien paistien. Ruusukaalit ovat loistovalinta sunnuntaiaterioille. Ruusukaalit maistuvat erilaisten liharuokien, kuten naudanliha- ja possupaistien kanssa, erityisen hyvin myös pororuokien, lintu-, hirvi- tai peurapaistien kyljessä. Ruusukaaleista saa myös herkullisia kasvisruokia. Jos käytät ruusukaalit salaattiin, jäähdytä ne jääkylmässä vedessä heti keittämisen tai höyrykypsennyksen jälkeen.

Hyvä ravintoarvo

Ruusukaali on energiapitoisuudeltaan kukkakaalin veroinen eli sopii hyvin keventämään ruokavaliota. Silti siitä saa runsaasti kivennäis- ja hivenaineita. Vitamiineista ruusukaali sisältää etenkin C- ja K-vitamiinia ja B-ryhmän vitamiineja, esimerkiksi folaattia, jonka saanti jää monella liian vähäiseksi. Ruusukaali kuuluu ristikukkaisiin kasveihin muiden kaalien tavoin, joten sitä voi pitää hyödyllisenä osana syövän ennalta ehkäisyssä, tietenkin osana monipuolista ruokavaliota.

Valtakunnallista ruusukaalille nimettyä teemaviikkoa vietetään viikolla 41 (10.–16.10. 2022)

Lisätiedot:
Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK, 0400 544 728
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Ruusukaalireseptejä: https://www.mtk.fi/-/ruusukaali-22

Ruusukaalia ja ravioleja
Ruusukaalia juustosalaattiin
Lämmin ruusukaalisalaatti
Appelsiiniruusukaalit

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.