S-market kannustaa jälleen kokeilemaan vegetuotteita

”Haluamme tehdä itselle ja ilmastolle fiksumpien valintojen tekemisen asiakkaillemme helpoksi, ja innostaa heitä kokeilemaan uudenlaisia tuotteita. Tämän vuoksi yhteistyö Vegaanihaasteen kanssa on S-marketille luontevaa ja olemme siinä innolla mukana myös tällä kertaa. Kampanjan suosiosta ja osallistujamääristä kertoo myös se, että useiden vegaanisten tuotteiden myynneissä on havaittavissa selkeä piikki tammikuun aikana”, sanoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.
”Tämä vuosi on siinä mielessä erityinen, että olemme tuomassa tammikuun aikana valikoituihin S-marketteihin, Prismoihin ja Alepoihin uutuustuotesarjan, joka kiinnostanee niin Vegaanihaasteen osallistujia kuin muitakin hyvän ruoan ystäviä”, Oksa vihjaa.
Vegaanisten tuotteiden valikoiman kasvattaminen ja niiden kokeilemiseen kannustaminen linkittyy myös S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan, jossa yhtenä tavoitteena on, että vähintään 65 % S-ryhmän myymästä ruoasta on kasvipohjaista vuonna 2030.
Antti Oksan mukaan sekä vegaanisten tuotteiden valikoima että kysyntä ovat olleet viime vuosina huomattavassa kasvussa. Tuotteiden käyttö on samalla valtavirtaistunut niin, että niitä ostaa myös moni muu kuin täysin vegaanista ruokavaliota noudattavat.
Esimerkiksi kasviproteiinituotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa 24 % maaliskuun 2020 ja syyskuun 2021 välisenä aikana (verrattuna maaliskuun 2018 ja syyskuun 2019 väliseen aikaan). Kauraruokajuomien myynnissä kasvua oli puolestaan 58 % samalla ajanjaksolla. Erityisesti vegaanisten tuotteiden ostaminen korostuu pääkaupunkiseudulla.
”Kasvisruoan kokeileminen on helpompaa kuin koskaan, sillä jokaiselle eläinperäiselle tuotteelle löytyy nykyään laadukkaita ja herkullisia vaihtoehtoja. Vegaanihaasteeseen voi ilmoittautua mukaan osoitteessa vegaanihaaste.fi. Osallistujat saavat tammikuussa päivittäin reseptejä, käytännön vinkkejä sekä paljon tukea kokeiluun. Vegekokeilun voi toteuttaa joko täysin vegenä, kokeilemalla uusia kasvisruokareseptejä tai jotain siltä väliltä. Osallistuminen on täysin maksutonta. Vegaanihaasteeseen on osallistunut vuosien varrella yli 110 000 ihmistä ja viime tammikuussa osallistujia oli 25 000”, iloitsee Vegaanihaasteen kampanjapäällikko Mia Muhonen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 76 80699
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

