S-market kannustaa jälleen kokeilemaan vegetuotteita

S-market on edellisten vuosien tapaan mukana tammikuun Vegaanihaasteessa, joka kannustaa kokeilemaan kasvisruokaa kuukauden ajan. Vegaanisia tuotteita löytyy yhä useamman S-ryhmän ruokakauppojen asiakkaan ostoskorista.

”Haluamme tehdä itselle ja ilmastolle fiksumpien valintojen tekemisen asiakkaillemme helpoksi, ja innostaa heitä kokeilemaan uudenlaisia tuotteita. Tämän vuoksi yhteistyö Vegaanihaasteen kanssa on S-marketille luontevaa ja olemme siinä innolla mukana myös tällä kertaa. Kampanjan suosiosta ja osallistujamääristä kertoo myös se, että useiden vegaanisten tuotteiden myynneissä on havaittavissa selkeä piikki tammikuun aikana”, sanoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

”Tämä vuosi on siinä mielessä erityinen, että olemme tuomassa tammikuun aikana valikoituihin S-marketteihin, Prismoihin ja Alepoihin uutuustuotesarjan, joka kiinnostanee niin Vegaanihaasteen osallistujia kuin muitakin hyvän ruoan ystäviä”, Oksa vihjaa.

Vegaanisten tuotteiden valikoiman kasvattaminen ja niiden kokeilemiseen kannustaminen linkittyy myös S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan, jossa yhtenä tavoitteena on, että vähintään 65 % S-ryhmän myymästä ruoasta on kasvipohjaista vuonna 2030.

Antti Oksan mukaan sekä vegaanisten tuotteiden valikoima että kysyntä ovat olleet viime vuosina huomattavassa kasvussa. Tuotteiden käyttö on samalla valtavirtaistunut niin, että niitä ostaa myös moni muu kuin täysin vegaanista ruokavaliota noudattavat.

Esimerkiksi kasviproteiinituotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa 24 % maaliskuun 2020 ja syyskuun 2021 välisenä aikana (verrattuna maaliskuun 2018 ja syyskuun 2019 väliseen aikaan). Kauraruokajuomien myynnissä kasvua oli puolestaan 58 % samalla ajanjaksolla. Erityisesti vegaanisten tuotteiden ostaminen korostuu pääkaupunkiseudulla.

”Kasvisruoan kokeileminen on helpompaa kuin koskaan, sillä jokaiselle eläinperäiselle tuotteelle löytyy nykyään laadukkaita ja herkullisia vaihtoehtoja. Vegaanihaasteeseen voi ilmoittautua mukaan osoitteessa vegaanihaaste.fi. Osallistujat saavat tammikuussa päivittäin reseptejä, käytännön vinkkejä sekä paljon tukea kokeiluun. Vegekokeilun voi toteuttaa joko täysin vegenä, kokeilemalla uusia kasvisruokareseptejä tai jotain siltä väliltä. Osallistuminen on täysin maksutonta. Vegaanihaasteeseen on osallistunut vuosien varrella yli 110 000 ihmistä ja viime tammikuussa osallistujia oli 25 000”, iloitsee Vegaanihaasteen kampanjapäällikko Mia Muhonen.

Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 76 80699

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten ostavan nyt pääosin FFP2-hengityssuojaimia – kahdeksan rahtikoneellista turvaamaan kasvomaskien saatavuutta14.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmä täydentää nyt marketkaupan myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Kodin Terra) sekä ABC-liikenneasemille nyt toden teolla FFP2-hengityssuojaimia, joiden kysyntä on hurjassa kasvussa. Saatavuus on hyvä ja varastoja täydennetään etupainotteisesti. Tämän vuoden puolella S-ryhmän varastolle on Finnairin koneilla lennätetty noin 20 miljoonaa FFF2-suojainta ja myös kirurgisia suu-nenäsuojaimia on täydennetty 10 miljoonalla kappaleella.

Neljässä kuukaudessa jo puoli miljoonaa Falleroa myyty – Suomalainen menestysresepti -kilpailu on ruoka-alan hittitehdas11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Järjestyksessään kolmas Suomalainen menestysresepti -voittaja, turkulaisen ravintolan tuotekehityksestä S-ryhmän kauppojen hyllyille ponnistanut härkäpapufalafel Fallero, on ollut huikea menestys. Myös edellisten kausien voittajat Boltsi ja Rostis ovat jääneet suomalaisten kestosuosikeiksi. Kilpailusta on muodostunut merkittävä ponnahduslauta kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten uusille tuotteille. Nyt etsitään seuraavaa menestysreseptiä.