S-Pankin talousennuste: Suomen talouden myötätuuli jatkuu

Talouden hyvä kasvuvauhti jatkuu tänä vuonna. Myönteisen talouskehityksen vaikutukset ovat levinneet laajasti. Työllisyys vahvistuu edelleen, ja Suomen bruttokansantuotteen määrä ylittää tänä vuonna vuoden 2007 lopun huipputason, arvioi pääekonomisti Timo Hirvonen.

Vuoden 2018 alussa kotitalouksien ja yritysten taloustunnelmat ovat edelleen valoisat. Palkat nousevat vakaasti ja asuntomarkkinoilla jatkuu myönteinen kehitys. Työllisyys lisääntyy ja työttömyys vähenee.

”Viime vuonna kotitalouksien kulutus, investoinnit ja vienti kasvoivat nopeammin kuin moneen vuoteen. Tänä vuonna vahvan talouskasvun odotetaan jatkuvan”, arvioi S-Pankki-konsernin pääekonomisti Timo Hirvonen.

S-Pankin talousennusteen mukaan Suomen talous kasvaa 3,0 prosenttia tänä vuonna, kun vielä joulukuussa kasvuksi arvioitiin 2,8 prosenttia. Vuonna 2019 S-Pankki ennakoi talouden kasvavan 2,5 prosenttia.

”Kasvu tulee edelleen laajalta rintamalta. Viennin hyvä vire, vakaa kotitalouksien kulutus ja virkeänä jatkuva investointiaktiivisuus pitävät kasvua yllä”, Hirvonen sanoo.

Viime vuosien hyvän talouskasvun johdosta Suomen bruttokansantuotteen (BKT) määrä ylittää tänä vuonna vuoden 2007 lopun huipputason.

”Ennustamme tämän tapahtuvan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä”, Hirvonen sanoo.

Asuntojen hinnat nousevat maltillisesti

S-Pankin talousennusteen mukaan asuntomarkkinoiden myönteinen kehitys jatkuu tänä vuonna ja asuntojen hinnat nousevat maltilliseen tahtiin. Asuntomarkkinoiden vilkkaus on näkynyt asuntolainojen kasvuna. Viime vuonna uusia asuntolainoja nostettiin keskimäärin 1,6 miljardin euron edestä kuukaudessa.

Asuntolainoihin yleisesti sidotut euribor-korot pysyvät alhaalla vuonna 2018, mutta alkavat Hirvosen mukaan nousta sen jälkeen maltilliseen tahtiin. ”Odotamme Euroopan keskuspankin nostavan ohjauskorkoa vuoden 2019 kesä-syyskuussa.”

Poliittinen epävarmuus isoin riski

Yhdysvaltojen tuontitullien vaikutus maailmankaupan kasvuun on Hirvosen mukaan vähäinen eikä suista myönteistä talouskehitystä pois raiteiltaan.

”Suurimmat riskit maailmantalouden näkymissä liittyvät poliittiseen päätöksentekoon. Trumpin laajamittainen veropaketti voi ylikuumentaa Yhdysvaltojen taloutta, minkä seurauksena inflaatio kiihtyisi odotettua nopeammin”, Hirvonen arvioi.

Euroopassa talouskasvu säilyy vahvana. Suurin poliittinen epävarmuus kohdistuu Italiaan.

”Italian vaalitulos ei toistaiseksi ole aiheuttanut levottomuutta rahoitusmarkkinoilla. Talousnäkymien kirkastuminen lieventää markkinoiden Italia-huolia”, Hirvonen sanoo.

Lue S-Pankin talousennuste: https://www.s-pankki.fi/talousennuste-maaliskuu-2018

Timo Hirvonen, pääekonomisti, S-Pankki-konserni, p. 040 549 2476, timo.hirvonen@fim.com
Twitter: @HirvonenTimo

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

S-Pankki mukaan hillitsemään isoimpia saastuttajia25.9.2018 07:00Tiedote

S-Pankin varallisuudenhoito liittyy jäseneksi Climate Action 100+ -hankkeeseen. Kyseessä on projekti, jossa sijoittajat ympäri maailman vaikuttavat järjestelmällisesti planeettamme suurimpiin saastuttajiin. Vaikuttamisen kohteena olevat runsaat sata yhtiötä ovat maailman merkittävimpiä kasvihuonepäästöjen aiheuttajia. Siksi niiden päätökset vaikuttavat keskeisesti siihen, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutetaan.