S-Pankin talousennuste: Vuosi 2018 näyttää valoisalta suomalaiskodeille

Yhä useampi löytää töitä, palkat nousevat hieman ja yleisen hintatason nousu ei karkaa käsistä. Juuri nyt näyttää siltä, että vuodesta 2018 on tulossa hyvä suomalaisille kodeille, arvioi pääekonomisti Timo Hirvonen. Tänään monen mieltä lämmittävät veronpalautukset. Palautuksia saa tänä vuonna 3,7 miljoonaa suomalaista.

Vuoden lyhimpään päivään eli talvipäivänseisaukseen on vielä runsas pari viikkoa aikaa, ja valoisampia aikoja joutuukin odottamaan vielä tovin. Eurojen maailmassa sen sijaan aurinkoinen sää jatkuu, eikä talouden helleaalto ole vielä väistymässä. Tämä on yksi tapa kiteyttää S-Pankin uuden talousennusteen keskeinen sanoma.

”Vuosi 2018 näyttää valoisalta suomalaiskodeille”, arvioi pääekonomisti Timo Hirvonen FIMistä. Varainhoitaja ja yksityispankki FIM on osa S-Pankki-konsernia.

S-Pankin talousennusteen mukaan Suomen talous kasvaa 3,2 prosenttia tänä vuonna, kun vielä aiemmin syksyllä kasvuksi arvioitiin 3,0 prosenttia. Etenkin ensi vuosi näyttää aiemmin arvioitua paremmalta ja S-Pankki ennakoi talouden kasvavan 2,8 prosenttia.

”Kuluvana vuonna kasvua kiritti tuottavuuden lisäys. Ensi vuonna kasvun painopiste siirtyy työllisyyden puolelle. Työllisyys kasvaa yhä nopeammin ja paikoitellen saattaa esiintyä jopa suoranaista pulaa osaavista tekijöistä”, Hirvonen sanoo ja ennakoi työttömyysasteen laskevan 8,0 prosenttiin ensi vuonna.

Valoa loppuvuoteen tuovat myös veronpalautukset, joita maksetaan suomalaisille yhteensä 2,6 miljardin euron edestä. Kaikkiaan 3,7 miljoonaa suomalaista saa takaisin osan verokarhulle maksamistaan rahoista.

”Kyseessä on merkittävä summa, joka vastaa reilua prosenttia bruttokansantuotteesta. Perinteisesti osa rahoista menee joululahjoihin ja osa taas ohjautuu erilaisiin säästökohteisiin, kuten rahastoihin”, Hirvonen pohtii.

Asuntojen hinnat nousevat maltillisesti

S-Pankin talousennusteen mukaan asuntomarkkinoiden hyvä vire jatkuu myös ensi vuonna ja asuntojen hinnat nousevat maltillisesti. Pääekonomisti Timo Hirvosen mukaan nousua tukevat myönteiset talousnäkymät, suomalaisten vahva talousluottamus ja työllisyyden kasvu.

”Matala korkotaso pitää lainanhoitokustannukset aisoissa ja tukee asuntojen kysyntää”, Hirvonen sanoo.

S-Pankin talousennusteen mukaan euroalueen talous kasvaa 2,2 prosenttia ensi vuonna. Kuluttajahintojen hidas nousuvauhti pitää kuitenkin Euroopan keskuspankin (EKP) elvytysmoodissa, eikä korkotasoon ole siksi odotettavissa nopeaa muutosta.

”Arvioimme EKP:n nostavan ohjauskorkoa vuonna 2019. Euribor-korot pysyvät alhaalla vuonna 2018, mutta alkavat nousta sen jälkeen maltilliseen tahtiin”, Hirvonen arvioi.

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 600:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK-yhtymä (37,5 %), S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat (37,5 %) ja LähiTapiola-ryhmä (23,5 %) ja Elo (1,5 %) ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus. www.s-pankki.fi

S-Pankin osuus koko alkuvuoden asuntolainakannan kasvusta 14,2 prosenttia3.8.2017 10:00Tiedote

S-Pankin palveluiden suosio kasvoi edelleen. Alkuvuoden aikana sekä kotitalouksien talletukset että lainat kasvoivat selvästi markkinoita nopeammin. Voimakkainta kasvu oli asuntolainoissa, jossa S-Pankin osuus Suomen koko asuntolainakannan kasvusta oli 14,2 prosenttia. Kotitalouksien talletukset puolestaan kasvoivat S-Pankissa alkuvuoden aikana 5,2 prosenttia, kun koko markkina kasvoi samaan aikaan 2,1 prosenttia.