S-Pankin tunnistautumisessa järjestelmähäiriö kesällä – tilanne on korjattu ja kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koski, ollaan yhteydessä

S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi 20.4.-5.8.2022 järjestelmähäiriö, joka vaikutti rajattuun joukkoon asiakkaita. Häiriö on korjattu. S-Pankki on yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koski. Jos asiakkaaseen ei olla yhteydessä, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä.

S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi 20.4.-5.8.2022 järjestelmähäiriö, joka koski noin muutaman sadan hengen suuruista joukkoa. Häiriön seurauksena rajattu joukko S-Pankin asiakkaita pystyi tietyissä tilanteissa kirjautumaan S-Pankin verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla. Erittäin pienessä määrässä tapauksia järjestelmähäiriötä hyödynnettiin myös väärinkäytöksiin, kuten luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen.

Häiriö johtui verkkopankin yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta. Häiriö korjattiin heti, kun se havaittiin. S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen on turvallista.

”Pyydämme anteeksi tapahtunutta ja olemme syvästi pahoillamme. Otamme palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja suojata palveluitamme. Kyseessä on valitettavasti kilpajuoksu rikollisten kanssa, jotka pyrkivät koko ajan löytämään uusia haavoittuvuuksia palveluista”, S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg sanoo.

S-Pankki on tehnyt poliisille tutkintapyynnön ja pyytänyt poliisia tutkimaan tapahtumien kulun ja sen, ovatko järjestelmähäiriötä hyväkseen käyttäneet syyllistyneet rikokseen. S-Pankki korvaa asiakkailleen kaikki häiriöstä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot.

”Olemme yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita tilanne on koskettanut. Jos emme ole yhteydessä asiakkaaseen, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä.”

S-Pankin viestintä, +358 50 573 5855, viestinta@s-pankki.fi

+358 50 573 5855http://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä. www.s-pankki.fi