S-Pankki ja Varma mukaan kansainväliseen tupakanvastaiseen aloitteeseen – tavoitteena saada sijoittajia vetäytymään tupakkateollisuuden rahoittamisesta

S-Pankin varallisuudenhoito ja työeläkeyhtiö Varma liittyvät kansainväliseen tupakanvastaiseen Tobacco-Free Finance Pledge -aloitteeseen. Aloite pyrkii kasvattamaan finanssialan tietoisuutta omasta roolistaan edistää tupakanvastaisten linjausten käyttöönottoa toimialallaan.

S-Pankin varallisuudenhoito ja Varma poissulkivat tupakkayhtiöt omissa vastuullisen sijoittamisen periaatteissaan jo aiemmin. Tämä tarkoittaa, etteivät S-Pankki- ja FIM-rahastot tee suoria sijoituksia tupakanvalmistajiin, eikä Varma sijoita hoitamiaan eläkevaroja tupakkayrityksiin. Lähtemällä mukaan kansainväliseen aloitteeseen S-Pankki ja Varma haluavat tuoda esille koko finanssialan vastuuta olla rajoittamassa tupakkateollisuuteen tehtäviä investointeja maailmanlaajuisesti.

– Vastuullisuus on tärkeä toimintaamme ohjaava periaate. Siksi haluamme nostaa tietoisuutta finanssialan tärkeästä roolista tupakasta vapaan maailman saavuttamisessa, sijoitusjohtaja Mika Leskinen S-Pankista sanoo.

Tupakka aiheuttaa joka vuosi seitsemän miljoonaa ennenaikaista kuolemaa[i]. Noin 80 prosenttia maailman reilusta miljardista tupakoitsijasta asuu nykyään kehitys- tai kehittyvissä maissa[iii], jonne tupakkateollisuus on suunnannut markkinointinsa sen jälkeen, kun tupakointi länsimaissa on vähentynyt.

– Kehitysmaissa tupakanvastaista sääntelyä on hyvin vähän. Pienillä tuloilla elävät kehitysmaiden asukkaat käyttävät ison osan vähäisistä rahoistaan tupakkaan, minkä päälle tulevat terveyshaitat. Vastuullisena sijoittajana emme halua sijoittaa työeläkevaroja ihmisten terveyden ja elintason kustannuksella, Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela sanoo.

Suomessakin tupakka aiheuttaa joka viidennen kuoleman aikuisiällä. Vuosittain noin 5 000 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin[ii].

Aloitteessa mukana jo 105 kansainvälistä finanssialan toimijaa

S-Pankin varallisuudenhoito ja Varma liittyvät ensimmäisinä suomalaisina organisaatioina maailmanlaajuiseen tupakanvastaiseen yhteenliittymään. Tobacco-Free Finance Pledge on Tobacco Free Portfolios -organisaation aloittama ja kehittämä sitoumus.

Sitoumuksen allekirjoittajat sitoutuvat muun muassa edistämään sitä, että sijoittajat vetäytyisivät tupakkateollisuuden rahoittamisesta. Tämä edistäisi tavoitteita vähentää tupakointia maailmanlaajuisesti niin, ettei tupakointia enää aloitettaisi. Lisäksi allekirjoittajat sitoutuvat kasvattamaan tupakkateollisuudesta vapaan rahoituksen suosiota lisäämällä tietoa ja ymmärrystä tupakan vaaroista. 105 pankkia, varainhoitajaa, eläkeyhtiötä ja sijoittajaa eri puolilta maailmaa on allekirjoittanut Tobacco-Free Finance Pledge -aloitteen, ja S-Pankin varallisuudenhoidon ja Varman myötä allekirjoittajien lukumäärä nousee 107:ään.

– Varman ja FIM Varainhoidon liittyminen aloitteeseen ensimmäisinä toimijoina Suomesta on tervetullutta. Heidän myötään aloitteen allekirjoittajien edustaman sijoitusvarallisuuden määrä nousee yli 8 360 miljardiin euroon. Tämä kertoo siitä, että ’tupakaton’ rahoitus yleistyy ja kasvattaa merkitystään ympäri maailman, Tobacco Free Portfoliosin Britannian ja Euroopan johtaja, tohtori Rachel Melsom sanoo.

Lisätietoja:

Mika Leskinen, sijoitusjohtaja, p. 050 327 6985, etunimi.sukunimi@s-pankki.fi
Hanna Kaskela, vastuullisen sijoittamisen johtaja, p. 040 584 5045, etunimi.sukunimi@varma.fi

Lähteet:

[i] Maailman terveysjärjestö WHO: WHO Report on the Global Tobacco Epidemic (2017) https://www.who.int/en/news-room/detail/19-07-2017-who-report-finds-dramatic-increase-in-life-saving-tobacco-control-policies-in-last-decade

[ii] Lääkärikirja Duodecim: Tupakka ja sairaudet (5.12.2016), https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01066

[iii]World Health Organisation: Tobacco - key facts (9.2.2018),

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2018 lopussa 44,0 miljardia euroa.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27 EETTiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12 EETTiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.