S-ryhmä avaa uusia Prismoja Viroon

Tähän asti S-ryhmällä on ollut Virossa kaikkiaan yhdeksän Prismaa Tallinnan, Tarton ja Narvan alueilla. Lähiviikkoina uudet Prismat aukeavat ensin Linnamäkeen Tallinnan itäosaan 19.8. ja elo-syyskuun vaihteessa Tiskreen Tallinnan länsipuolelle. Ensi vuoden puolella oman Prisman saavat vielä Rapla keväällä sekä Saue, Tallinnan Harku ja Maardu syksyllä.
Uusien myymäläavausten ohessa jo aiemmin alkaneita muiden Virossa toimivien Prismojen päivityksiä tullaan jatkamaan. Uudistusten yhteydessä on luvassa mielenkiintoista uutta, kuten sommelier-tason viinien saapuminen valmiina tarjoiluehdotuksina monien Prismojen valikoimiin. Huolella valitut viinit ryhmitellään eri ruokatyyppien ja avainsanojen mukaan ja näin helpotetaan hyvän ruoan ja laadukkaan, ravintolamyyntiin tarkoitetun viinin yhdistämistä. Konseptin ovat rakentaneet yhteistyössä Prisma ja Virossa toimiva suomalaisomisteinen Bottlescouts.
Viron paras ruokakauppa ja edullisimmat hinnat
Prisman tavoitteena on olla Viron paras ruokakappa ja yli kaksinkertaistaa markkinaosuus Virossa nykyisestä 6–7 prosentista. Virolaisissa hintakorivertailuissa Prisma on voittanut kolme viimeisintä puolueetonta hintatutkimusta, viimeksi Postimees-lehden vertailun heinäkuussa. Prisma ei kuitenkaan kilpaile Virossa vain hinnoilla.
- Edullisen hintatason lisäksi ehdottomina vahvuuksinamme ovat laajat valikoimat sekä nykyaikaiset ja miellyttävät myymälät. Tuomme Viroon ajan trendejä seuraavat ja suomalaiseen konseptiosaamiseen pohjautuvat kaupat, joista löytyy sushia, myymäläleivontaa, paikallisten pienyritysten tuotteita sekä mahtava hedelmien ja vihannesten osasto. Valikoimissa painottuvat myös suomalaiset tuotteet, joita ei kilpailijoilta löydy, S-ryhmän kansainvälisen vähittäiskaupan johtaja Ilkka Alarotu sanoo.
Prisma on Viron ainoa todellinen hypermarket, josta saa saman katon alta sekä laadukasta ja edullista ruokaa että monipuolisesti käyttötavaraa.
- Suomalaiset ovat tottuneet Prisman valikoimiin, mutta tämä on Virossa monille vielä uutta. Hypermarketeiden laaja käyttötavaravalikoima on meille selkeä kilpailuetu, ja sen myynti on tänä vuonna ylittänyt myös meidän omat myyntiennusteemme, Alarotu kertoo.
Suomalainen ruoka on vientimenestys
S-ryhmän Prisma-hypermarketit Virossa on toteutettu samalla konseptilla kuin Suomessa. Poikkeuksena on vain se, että Virossa Prisma-verkostoa laajennetaan myös supermarket-kokoisilla kaupoilla, joissa painopisteenä on ruoka. Myös tulevat kuusi uutta Prismaa edustavat tätä kokoluokkaa.
Prisma-ketjun laajentumisesta Virossa hyötyvät S-ryhmän sekä sen asiakasomistajien lisäksi suomalainen teollisuus.
- Virossa Prismojen valikoimissa on runsaasti suomalaisia tuotteita, ja myimme niitä viime vuonna jo yli 14 miljoonalla eurolla. Viennistämme hyötyvät lukuisat yritykset, niiden työntekijät ja viime kädessä koko suomalainen yhteiskunta, Alarotu muistuttaa.
Prisma Virossa:
- 11 toimipaikkaa (uusimpien myymäläavausten jälkeen syyskuussa 2021)
- Noin 800 työntekijää
- liikevaihto 175 miljoonaa euroa (2020)
- yli 200 000 kanta-asiakasta
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
S-ryhmän kansainvälisen vähittäiskaupan johtaja Ilkka Alarotu, p. 050 5665038, ilkka.alarotu@sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Prisma Peremarket AS Virossa on osa S-ryhmän kansainvälistä liiketoimintaa, josta vastaa SOK:n tytäryhtiö SOK Liiketoiminta Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme