S-ryhmä edelleen ilmastotyön kansainvälisessä ykkösluokassa – kiristyneet kriteerit toivat arvosanaksi A-

S-ryhmän tekemä ilmastotyö ylsi tänä vuonna arvosanaan A- maailmanlaajuisessa CDP-arvioinnissa. Arvio ryhmän ilmastotyöstä putosi näin hieman viime vuodesta, jolloin S-ryhmä saavutti ensi kertaa parhaan arvosanan A. Pudotuksen keskeisin syy on arviointikriteerien kiristyminen.

S-ryhmä jatkaa investointejaan omaan uusiutuvan sähkön tuotantoon ja panostaa tuuli- ja aurinkoenergiaan.

- Tekemämme ilmastotyö on edennyt täysin suunnitelmiemme mukaan ja olemme jopa etuajassa saavuttamassa omalle toiminnallemme asettamiamme tavoitteita. Arviointikriteerit kiristyvät vuosittain ja niin niiden kuulukin tehdä, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kommentoi.

- Ilmastotyömme keskiössä on päästöjen vähentäminen. Oman toiminnan lisäksi meidän on kiinnitettävä huomiota myös myymiimme tuotteisiin ja palveluihin, koska valtaosa päästöistä liittyy niihin. Siksi merkittävä työkalu tässä työssä on Iso Juttu -ohjelma, jossa on mukana reilut sata tavarantoimittajaa ja jossa tavoittelemme miljoonan tonnin päästöjen vähentämistä 2030 mennessä, Elomaa korostaa

- S-ryhmä jatkaa myös investointejaan omaan uusiutuvan sähkön tuotantoon ja panostaa tuuli- ja aurinkoenergiaan. On myös hyvä muistaa, että ilmastotyössä kestävän kulutuksen ja ympäristöfiksun ruokavalion edistämisellä sekä hävikin vähentämisellä on suuri rooli, ja ne ovat vastuullisuusohjelmamme keskiössä, Elomaa sanoo.

Tällä kertaa CDP-arvioinnin ylimpään A-sarjaan ylsi maailmanlaajuisesti noin 270 yritystä ja Suomessa kaksitoista yritystä.

S-ryhmä julkisti vuonna 2020 tiukat ilmastotavoitteet, joiden mukaan ryhmä aikoo olla vuonna 2025 oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin sen on määrä sitoa ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Tavoitteisiin kuuluu myös oman toiminnan ilmastopäästöjen leikkaaminen 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.

- Olemme edenneet ilmastopäästöjemme vähentämisessä erittäin hyvin. Viime vuoden lopussa olimme vähentäneet päästöjä jo 70 prosenttia, Nina Elomaa iloitsee.

S-ryhmä on mukana myös CDP Supply Chain -ohjelmassa. Sen avulla tuotteita tai palveluita toimittavat yritykset raportoivat päästövähennyksistään yhdenmukaisella tavalla.

CDP on kansalaisjärjestöjen vuonna 2000 perustama riippumaton maailmanlaajuinen järjestö. Se arvioi vuosittain satojen yritysten ympäristötyötä, pääosin yrityksiä rahoittavien tai niihin sijoittavien investoijien toivomuksesta.

Lisätiedot:

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80803

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmässä palkataan ennätykselliset 15 000 kesätyöntekijää27.1.2022 06:55:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät tämänhetkisen arvion mukaan kesällä 2022 ympäri Suomen noin 15 000 nuorta. Korona-ajan jo kaksi vuotta jatkuneesta epävarmuudesta kärsineille nuorille halutaan välittää toiveikas viesti – vaikka koronatilanteen kehittymistä seurataan toki tiiviisti. Ilahduttava signaali on, että S-ryhmän työyhteisötutkimuksen mukaan nuorimmat työntekijät ovat arvostaneet koronan aiheuttaman tilanteen hoitamista ja käytäntöjä työpaikoilla ja työskentely on tuntunut turvalliselta.

S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten ostavan nyt pääosin FFP2-hengityssuojaimia – kahdeksan rahtikoneellista turvaamaan kasvomaskien saatavuutta14.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmä täydentää nyt marketkaupan myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Kodin Terra) sekä ABC-liikenneasemille nyt toden teolla FFP2-hengityssuojaimia, joiden kysyntä on hurjassa kasvussa. Saatavuus on hyvä ja varastoja täydennetään etupainotteisesti. Tämän vuoden puolella S-ryhmän varastolle on Finnairin koneilla lennätetty noin 20 miljoonaa FFF2-suojainta ja myös kirurgisia suu-nenäsuojaimia on täydennetty 10 miljoonalla kappaleella.

Neljässä kuukaudessa jo puoli miljoonaa Falleroa myyty – Suomalainen menestysresepti -kilpailu on ruoka-alan hittitehdas11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Järjestyksessään kolmas Suomalainen menestysresepti -voittaja, turkulaisen ravintolan tuotekehityksestä S-ryhmän kauppojen hyllyille ponnistanut härkäpapufalafel Fallero, on ollut huikea menestys. Myös edellisten kausien voittajat Boltsi ja Rostis ovat jääneet suomalaisten kestosuosikeiksi. Kilpailusta on muodostunut merkittävä ponnahduslauta kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten uusille tuotteille. Nyt etsitään seuraavaa menestysreseptiä.