S-ryhmä edelleen ilmastotyön kansainvälisessä ykkösluokassa – kiristyneet kriteerit toivat arvosanaksi A-

- Tekemämme ilmastotyö on edennyt täysin suunnitelmiemme mukaan ja olemme jopa etuajassa saavuttamassa omalle toiminnallemme asettamiamme tavoitteita. Arviointikriteerit kiristyvät vuosittain ja niin niiden kuulukin tehdä, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kommentoi.
- Ilmastotyömme keskiössä on päästöjen vähentäminen. Oman toiminnan lisäksi meidän on kiinnitettävä huomiota myös myymiimme tuotteisiin ja palveluihin, koska valtaosa päästöistä liittyy niihin. Siksi merkittävä työkalu tässä työssä on Iso Juttu -ohjelma, jossa on mukana reilut sata tavarantoimittajaa ja jossa tavoittelemme miljoonan tonnin päästöjen vähentämistä 2030 mennessä, Elomaa korostaa
- S-ryhmä jatkaa myös investointejaan omaan uusiutuvan sähkön tuotantoon ja panostaa tuuli- ja aurinkoenergiaan. On myös hyvä muistaa, että ilmastotyössä kestävän kulutuksen ja ympäristöfiksun ruokavalion edistämisellä sekä hävikin vähentämisellä on suuri rooli, ja ne ovat vastuullisuusohjelmamme keskiössä, Elomaa sanoo.
Tällä kertaa CDP-arvioinnin ylimpään A-sarjaan ylsi maailmanlaajuisesti noin 270 yritystä ja Suomessa kaksitoista yritystä.
S-ryhmä julkisti vuonna 2020 tiukat ilmastotavoitteet, joiden mukaan ryhmä aikoo olla vuonna 2025 oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin sen on määrä sitoa ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.
Tavoitteisiin kuuluu myös oman toiminnan ilmastopäästöjen leikkaaminen 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.
- Olemme edenneet ilmastopäästöjemme vähentämisessä erittäin hyvin. Viime vuoden lopussa olimme vähentäneet päästöjä jo 70 prosenttia, Nina Elomaa iloitsee.
S-ryhmä on mukana myös CDP Supply Chain -ohjelmassa. Sen avulla tuotteita tai palveluita toimittavat yritykset raportoivat päästövähennyksistään yhdenmukaisella tavalla.
CDP on kansalaisjärjestöjen vuonna 2000 perustama riippumaton maailmanlaajuinen järjestö. Se arvioi vuosittain satojen yritysten ympäristötyötä, pääosin yrityksiä rahoittavien tai niihin sijoittavien investoijien toivomuksesta.
Lisätiedot:
SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80803
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
