SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin

Jaa
Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa, jolloin tuottajan ja yrityksen välinen suora yhteistyö on myös kaupallisesti mahdollisimman mutkatonta.

Tuotteiden suuremman suosion yhtenä esteenä on kuitenkin ollut suomalaisille ominainen ilmiö: kahvi halutaan ehdottomasti ostaa perinteisessä tyhjiöpaketissa, harvempi tarttuu pussiin. S-ryhmän sitoutuminen satojen tuhansien pakettien ja miljoonien eurojen arvoisiin kahviostoihin on nyt mahdollistanut African Coffee Roastersille investoinnin uudenlaiseen pakkauskoneeseen. Yrityksen perustamisessa alun perin mukana ollut COOP Tanska ja tanskalainen kehittyviin maihin investoiva IFA tukivat myös pakkauskoneen hankintaa.

Suomalaisille saadaan nyt tätä herkkukahvia suoraan Afrikassa suomalaisten suosimaan pakkaukseen pakattuna. Prisman, S-marketin ja Food Market Herkun valikoimissa on viisi erilaista Herkku Africa -kahvia: tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi, espressojauhatus sekä espresso- ja tumma paahto kahvipavut. Salen ja Alepan valikoimissa on Herkku Africa tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi ja espressopapu. Kaikki luomua ja Rainforest Alliance -sertifioitua. Kaikkien Herkku Africa -kahvien myyntihinta Prismassa on 4,95 euroa, nyt 3.-7. elokuuta tumma- ja vaaleapaahtoinen suodatinjauhatuskahvi on Prismassa asiakasomistajapäivien aikaan tarjolla etuhintaan 3,33 euroa per paketti.

Vaihtoehtoinen malli maailmanlaajuiseen kahvimarkkinaan

Tuotantomaissa kahvi on monelle perheelle merkittävä ja ainoa viljelytuote ja toimeentulon lähde. Samaan aikaan kahvi on raaka-aine, joka etenee kasvattajalta kaupan hyllyyn usein monien väliportaiden kautta.

Maailman mittakaavassa African Coffee Roastersin toimintamalli kahvikaupassa on täysin poikkeuksellinen: se ostaa papunsa suoraan viljelijäosuuskunnilta ja viljelijäryhmiltä Keniasta, Tansaniasta, Burundista, Ruandasta, Etiopiasta, Ugandasta ja Kongon Demokraattisesta Tasavallasta. Osuuskunnilta ostetut kuivatut pavut African Coffee Roasters tuo paahtimolleen Nairobiin. Se paahtaa pavut ja pakkaa valmiin kahvin kuluttajapakkauksiin tehtaallaan. Paahtimon läheisen sijainnin ansiosta tämä tapahtuu lyhyen ajan sisällä papujen poimimisesta ja tällä on ratkaiseva vaikutus valmiin kahvin laatuun. Valmis pakkaus kuljetetaan merirahtina Suomeen, missä se myydään suomalaiselle kuluttajalle. Valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

S-ryhmän omien merkkien kahvit 100 % sertifioituja

S-ryhmässä kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen on panostettu pitkäjänteisesti useiden vuosien ajan, ja S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olevien omien merkkien tuotteiden sertifiointiaste on noussut nopeasti sataan prosenttiin. Kahvi, tee ja kaakao ovat niin kutsuttuja riskiraaka-aineita, sillä niiden tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädäntö ja sen noudattaminen sekä viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla. Tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä.

S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla. Herkku Africa -kahvit ovat Rainforest Alliance -sertifioituja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye