S-ryhmä kartoittaa luontohaittansa yhteistyössä tutkijoiden kanssa

Yhteisen tutkimushankkeen tavoitteena on kehittää työkaluja yritysten ja organisaatioiden luontohaittojen arviointiin. Avoimesti julkaistavat menetelmät ja työkalut mahdollistavat tehokkaampien luontokatoa ehkäisevien toimenpiteiden suunnittelun esimerkiksi yritysten arvoketjuissa.
- Erityisen haastavaa on tunnistaa arvoketjun eli esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden ostojen luontohaittoja. Hankintojen kautta suuri osa suomalaisen kulutuksen aiheuttamista luontohaitoista siirtyy maamme rajojen ulkopuolelle eripuolille maapalloa, Jyväskylän yliopiston ekologian professori Janne Kotiaho kertoo.
S-ryhmässä on luontohaittojen merkitykseen jo herätty ja tutkimushanketta tervehditään ilolla.
- Vaikka luontohaittojen vaikutukset esimerkiksi raaka-aineiden saatavuuteen on jo tunnistettu, meillä ei ole vielä ilmastomittareiden kaltaisia työkaluja luontohaittojen mittaamiseen. Mittareita kuitenkin tarvitaan pikaisesti, jotta voimme ymmärtää koko arvoketjumme haitat ja asettaa tavoitteita niiden vähentämiseksi”, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa korostaa.
S-ryhmässä luonnon monimuotoisuuden viitekehykseen kuuluvat luonnonsuojelun lisäksi myös ryhmän tekemä ilmastotyö ja kierrätys. Käytännön toimina ryhmä on tehnyt jo oman kalalinjauksen, metsäkatolinjauksen sekä linjaukset metsäkadon kannalta kriittisille raaka-aineille, kuten soija, palmuöljy, kahvi, kaakao, tee, puu ja pahvi sekä naudanliha. Lisäksi ryhmässä on nostettu voimakkaasti esille hävikin vähentäminen sekä ilmastoviisaan syömisen ja hiiliviljelyn edistäminen.
Luontohaittojen laskentaa pilotoidaan
Vuoden 2022 alusta alkavassa yhteishankkeessa kehitettävä organisaation luontohaittojen kokonaisvaltainen laskentamalli antaa aiempaa laajemmin mahdollisuuden asettaa luontotavoitteet ilmastotavoitteiden rinnalle. Malli on määrä olla käyttökelpoinen yhtä lailla Suomessa kuin kansainvälisesti, ja sen ansiosta organisaatiot voivat helpommin sitoutua välttämään luontoa kokonaisuudessaan heikentävää toimintaa.
Hankkeessa pilotoidaan myös talouskirjanpitoon perustuvaa luontohaittojen laskentaa, joka mahdollistaisi kustannustehokkaan laskennan erityisesti yrityksen arvoketjun osalta. Aiemmin luontohaittojen laskentaa on pilotoitu Jyväskylän yliopiston kirjanpitoon perustuen Sustainability for JYU -hankkeessa.
Uusi yhteishanke perustuu Sustainability for JYU:ssa kehitetylle tietotaidolle. Hanke on osa Suomen Akatemian Strategisen Tutkimuksen Neuvoston (STN) rahoittamaa hankekokonaisuutta Ekologinen kompensaatio oikeudenmukaisessa siirtymässä kohti luonnon kokonaisheikentymättömyyttä (BOOST), jonka tarkoituksena on luonnon monimuotoisuuden turvaamisen valtavirtaistaminen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, SOK, 010 76 80803
Ekologian professori Janne Kotiaho, Jyväskylän yliopisto, 050 594 6881
Väitöskirjatutkija Sami El Geneidy, Jyväskylän yliopisto, puh. 040 532 9892
Johtava asiantuntija Lasse Miettinen, Sitra, puh. 040 507 6100
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
