S-ryhmä kartoittaa luontohaittansa yhteistyössä tutkijoiden kanssa

S-ryhmä selvityttää oman vaikutuksensa luontoon uraauurtavassa hankkeessa. Kaupparyhmän luontojalanjäljen, eli sen toimintojen haitat luonnon monimuotoisuudelle, arvioi Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdom. Menetelmän kehitystyön rahoittavat yhdessä S-ryhmä ja Sitra.

S-ryhmä selvittää tutkijoiden kanssa toimintansa luontohaitat. (kuva: Eetu Ahanen/SOK)

Yhteisen tutkimushankkeen tavoitteena on kehittää työkaluja yritysten ja organisaatioiden luontohaittojen arviointiin. Avoimesti julkaistavat menetelmät ja työkalut mahdollistavat tehokkaampien luontokatoa ehkäisevien toimenpiteiden suunnittelun esimerkiksi yritysten arvoketjuissa.

- Erityisen haastavaa on tunnistaa arvoketjun eli esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden ostojen luontohaittoja. Hankintojen kautta suuri osa suomalaisen kulutuksen aiheuttamista luontohaitoista siirtyy maamme rajojen ulkopuolelle eripuolille maapalloa, Jyväskylän yliopiston ekologian professori Janne Kotiaho kertoo.

S-ryhmässä on luontohaittojen merkitykseen jo herätty ja tutkimushanketta tervehditään ilolla.

- Vaikka luontohaittojen vaikutukset esimerkiksi raaka-aineiden saatavuuteen on jo tunnistettu, meillä ei ole vielä ilmastomittareiden kaltaisia työkaluja luontohaittojen mittaamiseen. Mittareita kuitenkin tarvitaan pikaisesti, jotta voimme ymmärtää koko arvoketjumme haitat ja asettaa tavoitteita niiden vähentämiseksi”, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa korostaa.

S-ryhmässä luonnon monimuotoisuuden viitekehykseen kuuluvat luonnonsuojelun lisäksi myös ryhmän tekemä ilmastotyö ja kierrätys. Käytännön toimina ryhmä on tehnyt jo oman kalalinjauksen, metsäkatolinjauksen sekä linjaukset metsäkadon kannalta kriittisille raaka-aineille, kuten soija, palmuöljy, kahvi, kaakao, tee, puu ja pahvi sekä naudanliha. Lisäksi ryhmässä on nostettu voimakkaasti esille hävikin vähentäminen sekä ilmastoviisaan syömisen ja hiiliviljelyn edistäminen.

Luontohaittojen laskentaa pilotoidaan

Vuoden 2022 alusta alkavassa yhteishankkeessa kehitettävä organisaation luontohaittojen kokonaisvaltainen laskentamalli antaa aiempaa laajemmin mahdollisuuden asettaa luontotavoitteet ilmastotavoitteiden rinnalle. Malli on määrä olla käyttökelpoinen yhtä lailla Suomessa kuin kansainvälisesti, ja sen ansiosta organisaatiot voivat helpommin sitoutua välttämään luontoa kokonaisuudessaan heikentävää toimintaa.

Hankkeessa pilotoidaan myös talouskirjanpitoon perustuvaa luontohaittojen laskentaa, joka mahdollistaisi kustannustehokkaan laskennan erityisesti yrityksen arvoketjun osalta. Aiemmin luontohaittojen laskentaa on pilotoitu Jyväskylän yliopiston kirjanpitoon perustuen Sustainability for JYU -hankkeessa.

Uusi yhteishanke perustuu Sustainability for JYU:ssa kehitetylle tietotaidolle. Hanke on osa Suomen Akatemian Strategisen Tutkimuksen Neuvoston (STN) rahoittamaa hankekokonaisuutta Ekologinen kompensaatio oikeudenmukaisessa siirtymässä kohti luonnon kokonaisheikentymättömyyttä (BOOST), jonka tarkoituksena on luonnon monimuotoisuuden turvaamisen valtavirtaistaminen.

Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, SOK, 010 76 80803
Ekologian professori Janne Kotiaho, Jyväskylän yliopisto, 050 594 6881
Väitöskirjatutkija Sami El Geneidy, Jyväskylän yliopisto, puh. 040 532 9892
Johtava asiantuntija Lasse Miettinen, Sitra, puh. 040 507 6100

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten ostavan nyt pääosin FFP2-hengityssuojaimia – kahdeksan rahtikoneellista turvaamaan kasvomaskien saatavuutta14.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmä täydentää nyt marketkaupan myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Kodin Terra) sekä ABC-liikenneasemille nyt toden teolla FFP2-hengityssuojaimia, joiden kysyntä on hurjassa kasvussa. Saatavuus on hyvä ja varastoja täydennetään etupainotteisesti. Tämän vuoden puolella S-ryhmän varastolle on Finnairin koneilla lennätetty noin 20 miljoonaa FFF2-suojainta ja myös kirurgisia suu-nenäsuojaimia on täydennetty 10 miljoonalla kappaleella.

Neljässä kuukaudessa jo puoli miljoonaa Falleroa myyty – Suomalainen menestysresepti -kilpailu on ruoka-alan hittitehdas11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Järjestyksessään kolmas Suomalainen menestysresepti -voittaja, turkulaisen ravintolan tuotekehityksestä S-ryhmän kauppojen hyllyille ponnistanut härkäpapufalafel Fallero, on ollut huikea menestys. Myös edellisten kausien voittajat Boltsi ja Rostis ovat jääneet suomalaisten kestosuosikeiksi. Kilpailusta on muodostunut merkittävä ponnahduslauta kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten uusille tuotteille. Nyt etsitään seuraavaa menestysreseptiä.