SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä

Jaa

S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.

Kuva: Anni Loukaskorpi
Kuva: Anni Loukaskorpi

S-ryhmän marketkaupan valikoimissa on paljon suosittuja omia merkkejä, joita valmistetaan SOK:n toimeksiannosta. Tällä hetkellä osa tekstiilituotteista valmistetaan Kiinassa tai Kiinasta peräisin olevista raaka-aineista. Vastuullisuutta edistetään monella tavalla: tehdasauditointien ja jäljitettävyyden parantamisen lisäksi tavoitteena on käyttää 100 % vastuullisesti tuotettua puuvillaa omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa vuoteen 2025 mennessä. Hyvässä yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa selvitetään aina tarpeen mukaan muita asioita, kuten nyt Kiinasta tulevaa puuvillaa käyttävien valmistajien tuotantoketjujen linkityksiä Xinjiangin alueelle.

-  Olemme marketkaupan tämänhetkisen valikoiman osalta selvittäneet 220 Kiinasta tulevaa puuvillaa käyttävän valmistajan tuotantoketjujen linkitykset Xinjiangin alueelle. Jatkoselvitykset ovat käynnissä viiden tuotantoketjun ja niissä tehtävän valvonnan osalta. 2019 käyttöönottamamme vastuullisen puuvillan hankintakriteerien ansiosta olemme pystyneet lisäämään puuvillan tuotantoketjun jäljitettävyyttä. Kaikkia raaka-aineiden tuotantoketjuja ei täysin siltikään tunneta, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

S-ryhmän eettisiin periaatteisiin kuuluu haasteiden esiin noustessa pyrkiä parantamaan tilannetta yhteydessä tavarantoimittajien kanssa sen sijaan, että yhteistyö katkaistaisiin ja tilanne jäisi ratkaisematta.

-  Vastuullisuustyömme pohjalla on kansainväliset ihmisoikeusperiaatteet ja niiden kunnioittaminen. Uiguureja koskeva asia on kaiken kaikkiaan monimutkainen, koska kyse on valtion harjoittamasta toiminnasta, jolloin siihen puuttuminen ja vaikuttaminen hankintaketjujen kautta on haastavaa. Lisäksi ketjut ovat moniportaisia. Vuoropuhelun lisäksi vaikutamme kansainvälisissä järjestöissä ja foorumeissa ja edistämme asiaa myös näiden kanavien kautta. Meillä on toki valmius myös tukea kauppapoliittisia keskusteluja ja vetoomuksia aiheen tiimoilta, Elomaa painottaa.

Nyt tehdyssä selvityksessä ei siis ole noussut Xinjangissa tuotettua puuvillaa käyttäviä tavarantoimittajia, mutta koska puuvilla käy pellolta tehtaalle keskimäärin viiden väliportaan kautta, on linkityksiä ja mahdollisia väärinkäytöksiä mahdotonta täysin sulkea pois. Läpinäkyvyyden lisääminen on koko tekstiilialan yhteinen haaste.

Pitkäjänteistä työtä läpinäkyvyyden eteen

S-ryhmä on kehittänyt omien hankintaketjujensa eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä sekä omien tekstiilituotteiden vastuullisuutta jo vuosia. Tehdasauditoinnit niin sanottujen riskimaiden tekstiilitehtaissa alkoivat vuonna 2005 ja listaa näistä sopimustehtaista ryhdyttiin julkaisemaan verkkosivuilla vuonna 2015.  Omien merkkien läpinäkyvyyttä edistetään myös ilmoittamalla tuotteen merkinnöissä tehdastieto sekä alkuperämaa. Vuonna 2016 päätettiin, että tehdastiedot lisätään myös omien tuotteiden pesulappuihin. S-ryhmä omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteita valmistavilla tehtailla vastuullisuutta seurataan riippumattomin tehdasauditoinnein. Auditoinneissa tarkastetaan muun muassa työturvallisuuteen, työaikoihin, palkkaukseen liittyvät käytännöt. Auditoinneissa havaituista puutteista seuraa korjaavat toimenpiteet ja uusinta-auditointi, jossa tarkastetaan, että puutteet on korjattu.

Puuvillan osalta S-ryhmä on omissa merkeissä ja omassa maahantuonnissaan sitoutunut edistämään kestävän puuvillan käyttöä omissa ketjuissaan. Tavoite on, että puuvilla on vastuullisesti tuotettua vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin puuvillan on määrä olla sataprosenttisesti luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista. Turkmenistanilaisen ja uzbekistanilaisen puuvillan käyttö ei ole sallittua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80 803, nina.elomaa@sok.fi

Kuvat

Kuva: Anni Loukaskorpi
Kuva: Anni Loukaskorpi
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme