S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä

S-ryhmän marketkaupan valikoimissa on paljon suosittuja omia merkkejä, joita valmistetaan SOK:n toimeksiannosta. Tällä hetkellä osa tekstiilituotteista valmistetaan Kiinassa tai Kiinasta peräisin olevista raaka-aineista. Vastuullisuutta edistetään monella tavalla: tehdasauditointien ja jäljitettävyyden parantamisen lisäksi tavoitteena on käyttää 100 % vastuullisesti tuotettua puuvillaa omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa vuoteen 2025 mennessä. Hyvässä yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa selvitetään aina tarpeen mukaan muita asioita, kuten nyt Kiinasta tulevaa puuvillaa käyttävien valmistajien tuotantoketjujen linkityksiä Xinjiangin alueelle.
- Olemme marketkaupan tämänhetkisen valikoiman osalta selvittäneet 220 Kiinasta tulevaa puuvillaa käyttävän valmistajan tuotantoketjujen linkitykset Xinjiangin alueelle. Jatkoselvitykset ovat käynnissä viiden tuotantoketjun ja niissä tehtävän valvonnan osalta. 2019 käyttöönottamamme vastuullisen puuvillan hankintakriteerien ansiosta olemme pystyneet lisäämään puuvillan tuotantoketjun jäljitettävyyttä. Kaikkia raaka-aineiden tuotantoketjuja ei täysin siltikään tunneta, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
S-ryhmän eettisiin periaatteisiin kuuluu haasteiden esiin noustessa pyrkiä parantamaan tilannetta yhteydessä tavarantoimittajien kanssa sen sijaan, että yhteistyö katkaistaisiin ja tilanne jäisi ratkaisematta.
- Vastuullisuustyömme pohjalla on kansainväliset ihmisoikeusperiaatteet ja niiden kunnioittaminen. Uiguureja koskeva asia on kaiken kaikkiaan monimutkainen, koska kyse on valtion harjoittamasta toiminnasta, jolloin siihen puuttuminen ja vaikuttaminen hankintaketjujen kautta on haastavaa. Lisäksi ketjut ovat moniportaisia. Vuoropuhelun lisäksi vaikutamme kansainvälisissä järjestöissä ja foorumeissa ja edistämme asiaa myös näiden kanavien kautta. Meillä on toki valmius myös tukea kauppapoliittisia keskusteluja ja vetoomuksia aiheen tiimoilta, Elomaa painottaa.
Nyt tehdyssä selvityksessä ei siis ole noussut Xinjangissa tuotettua puuvillaa käyttäviä tavarantoimittajia, mutta koska puuvilla käy pellolta tehtaalle keskimäärin viiden väliportaan kautta, on linkityksiä ja mahdollisia väärinkäytöksiä mahdotonta täysin sulkea pois. Läpinäkyvyyden lisääminen on koko tekstiilialan yhteinen haaste.
Pitkäjänteistä työtä läpinäkyvyyden eteen
S-ryhmä on kehittänyt omien hankintaketjujensa eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä sekä omien tekstiilituotteiden vastuullisuutta jo vuosia. Tehdasauditoinnit niin sanottujen riskimaiden tekstiilitehtaissa alkoivat vuonna 2005 ja listaa näistä sopimustehtaista ryhdyttiin julkaisemaan verkkosivuilla vuonna 2015. Omien merkkien läpinäkyvyyttä edistetään myös ilmoittamalla tuotteen merkinnöissä tehdastieto sekä alkuperämaa. Vuonna 2016 päätettiin, että tehdastiedot lisätään myös omien tuotteiden pesulappuihin. S-ryhmä omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteita valmistavilla tehtailla vastuullisuutta seurataan riippumattomin tehdasauditoinnein. Auditoinneissa tarkastetaan muun muassa työturvallisuuteen, työaikoihin, palkkaukseen liittyvät käytännöt. Auditoinneissa havaituista puutteista seuraa korjaavat toimenpiteet ja uusinta-auditointi, jossa tarkastetaan, että puutteet on korjattu.
Puuvillan osalta S-ryhmä on omissa merkeissä ja omassa maahantuonnissaan sitoutunut edistämään kestävän puuvillan käyttöä omissa ketjuissaan. Tavoite on, että puuvilla on vastuullisesti tuotettua vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin puuvillan on määrä olla sataprosenttisesti luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista. Turkmenistanilaisen ja uzbekistanilaisen puuvillan käyttö ei ole sallittua.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80 803, nina.elomaa@sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme