S-ryhmä kehittää kotimaista tuulivoimaa Tuuliwatin jakautumisen jälkeenkin

S-ryhmä pysyy myös jatkossa merkittävänä kotimaisen tuulivoiman tuottajana, vaikka sen yhdessä St1 Nordicin kanssa omistama TuuliWatti Oy on aloittanut jakautumisprosessin kahdeksi yhtiöksi.

St1 on tänään tiedottanut, että se myy suomalaisen tuulivoimakapasiteettinsa ja laajentaa tuulivoimatuotantoaan Pohjoismaissa. S-ryhmä aikoo sen sijaan jatkaa kotimaisen tuulivoimatuotannon omistajana ja kehittäjänä.

- Olemme olleet mukana tuulivoimatuotannossa hankkiaksemme osuuskaupoille ilmaston kannalta kestävästi tuotettua ja kustannuksiltaan kilpailukykyistä uusiutuvaa energiaa. Tehtävämme on myös jatkossa sama, ja itse asiassa sen merkitys on vain entisestään kasvanut aiemmin tänä vuonna hyväksymiemme ilmastotavoitteiden myötä, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen toteaa.

S-ryhmä päätti helmikuussa, että sen tavoitteena on olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen jo vuonna 2025, jolloin päästöjen vähentämisen jälkeen jäljellä olevat päästöt ylikompensoidaan, eli ilmakehästä poistetaan enemmän hiiltä kuin sinne syntyy. Tavoitteeseen on määrä päästä siirtymällä asteittain vain uusiutuvan energian käyttöön, tehostamalla energian käyttöä ja sitomalla hiiltä ilmakehästä erilaisten hankkeiden avulla.

- Ilmastotavoitteidemme saavuttaminen uusiutuvan energian osalta vaatii työtä ja investointeja. Pyrimme siihen, että uusiutuvan energian tuotantomme vastaa sähkönkäyttöämme. Reilun 400 MW:n tuulivoimakapasiteetti ja -hankesalkku yhdessä aurinkovoimainvestointiemme kanssa antavat tähän hyvät lähtökohdat, Halonen linjaa.

S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen, 010 76 82064
SOK:n CFO Jorma Vehviläinen, 010 76 80608

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.