S-ryhmä kehittää kotimaista tuulivoimaa Tuuliwatin jakautumisen jälkeenkin

St1 on tänään tiedottanut, että se myy suomalaisen tuulivoimakapasiteettinsa ja laajentaa tuulivoimatuotantoaan Pohjoismaissa. S-ryhmä aikoo sen sijaan jatkaa kotimaisen tuulivoimatuotannon omistajana ja kehittäjänä.
- Olemme olleet mukana tuulivoimatuotannossa hankkiaksemme osuuskaupoille ilmaston kannalta kestävästi tuotettua ja kustannuksiltaan kilpailukykyistä uusiutuvaa energiaa. Tehtävämme on myös jatkossa sama, ja itse asiassa sen merkitys on vain entisestään kasvanut aiemmin tänä vuonna hyväksymiemme ilmastotavoitteiden myötä, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen toteaa.
S-ryhmä päätti helmikuussa, että sen tavoitteena on olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen jo vuonna 2025, jolloin päästöjen vähentämisen jälkeen jäljellä olevat päästöt ylikompensoidaan, eli ilmakehästä poistetaan enemmän hiiltä kuin sinne syntyy. Tavoitteeseen on määrä päästä siirtymällä asteittain vain uusiutuvan energian käyttöön, tehostamalla energian käyttöä ja sitomalla hiiltä ilmakehästä erilaisten hankkeiden avulla.
- Ilmastotavoitteidemme saavuttaminen uusiutuvan energian osalta vaatii työtä ja investointeja. Pyrimme siihen, että uusiutuvan energian tuotantomme vastaa sähkönkäyttöämme. Reilun 400 MW:n tuulivoimakapasiteetti ja -hankesalkku yhdessä aurinkovoimainvestointiemme kanssa antavat tähän hyvät lähtökohdat, Halonen linjaa.
Yhteyshenkilöt
S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen, 010 76 82064
SOK:n CFO Jorma Vehviläinen, 010 76 80608
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

