S-ryhmä ketjuineen jälleen toimialojensa vastuullisimpia

Ruokakauppojen vertailussa S-ryhmän ketjut ottivat kaksoisvoiton Prisman sijoittuessa S-marketin jälkeen toiseksi. Ketjut sijoittuivat erinomaisesti myös kaikkien brändien kokonaisvertailussa: S-marketin sijoitus oli toinen ja Prisman neljäs. Kokonaismenestystä täydensi S-ryhmän oma Kotimaista-merkki, joka kiilasi kokonaisvertailun viidenneksi. Sen edellä olivat ruokakategorian ykkös- ja kakkossijat ottaneet Valio ja Elovena, jotka olivat kokonaisvertailun 1. ja 3.
Sokos Hotels ja S-Pankki ottivat molemmat jo kahdeksannen peräkkäisen ykkössijan omissa sarjoissaan, hotelleissa ja pankeissa. Muissa sarjoissa mitalisijoilla olivat pukeutumis- ja muotikaupan toiselle sijalle yltänyt Sokos sekä ravintolasarjan ja polttonestekaupan 3. sijat ottaneet Rosso ja ABC.
− Uusi missiomme Teemme yhdessä paremman paikan elää muuttuu todeksi vastuullisen toiminnan kautta, jota liiketoimintaketjumme toteuttavat joka päivä. On ilo huomata, että myös suomalaiset kuluttajat ovat huomannet tämän. Vahvan luottamuksen turvin voimme yhdessä kehittää toimintaamme vieläkin paremmaksi, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.
Ruotsalaisen SB Insightin toteuttama Sustainable Brand Index on Euroopan laajin vastuullisuustutkimus, joka on tehty joka vuosi vuodesta 2011 alkaen. Vuoden 2020 tutkimukseen haastateltiin Pohjoismaissa, Hollannissa ja Baltian maissa yli 58 000 16–75-vuotiasta vastaajaa.
Suomesta vuoden 2020 tutkimukseen vastasi 9 480 henkilöä. Arvioitavia brändejä oli mukana 195. Tutkimus toteutettiin marraskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä brändin tunnettuuden perusteella.
Mitä S-ryhmä on sitten tehnyt vastuullisuuden saralla? Kuinka nämä erinomaiset tulokset on saavutettu? Lue lisää vastuullisuustyöstämme ja myös kaikesta muusta S-ryhmän toiminnasta vuosi- ja vastuullisuuskatsauksesta, joka julkaistaan 25.3.
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

