S-ryhmä kiittää rahankeräyslain muutoksesta tarjoamalla ensimmäisenä hotelliyön päästöjen kompensaatiomahdollisuuden

SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kiittää hallitusta torstaina annetusta rahankeräyslain muutosesityksestä, joka antaa kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamansa ilmastopäästöt. S-ryhmän Sokos Hotels -ketju aikoo tarjota asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää hotelliyönsä hiilipäästöt heti, kun lakimuutos on hyväksytty eduskunnassa ja astunut voimaan.

Kansallismaisemaa Sokos Hotel Kolin lähistöllä.

– On hienoa, että lakia ollaan nyt muuttamassa niin, että se ei enää estä kuluttajia ostamasta omien hiilipäästöjensä kompensointia. Toivon, että tähän asti muutokselle puhaltanut vahva myötätuuli jatkuu myös eduskuntakäsittelyssä ja että lainmuutos saataisiin voimaan vielä loppuvuoden aikana.

Krookin mukaan on ollut harmillista, että kompensaatiopalvelut ovat kärsineet epäselvästä rahankeräyslaista ja yritykset ovat joutuneet odottamaan kauan muutosta lakiin. S-ryhmä on jo pitkään keskustellut suomalaisen kompensaatiopalveluja tarjoavan Compensaten kanssa kuluttajille suunnattavasta kompensaatiomahdollisuudesta.

Sokos Hotellit edelläkävijöinä

S-ryhmä aloittaa heti lakimuutoksen tultua voimaan kompensoinnin tarjoamisen Sokos Hotelleissa. Hotellien kuluttaja-asiakkaat saavat Compensaten avulla mahdollisuuden hotelliyöpymisensä hiilijalanjäljen kompensointiin. Sokos Hotels on Suomen ensimmäinen hotelliketju, joka kertoo ottavansa kompensointimahdollisuuden käyttöön.

– Olemme tehneet jo pitkään monipuolista vastuullisuustyötä, jonka ansiosta Sokos Hotellit on valittu toimialansa vastuullisimmaksi hotelliketjuksi useita vuosia peräkkäin. Kompensointimahdollisuuden tarjoaminen on luontevaa jatkoa työllemme. Tätä mahdollisuutta asiakkaamme ovat jo toivoneetkin, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujohtaja Harri Ojanperä kertoo.

Kompensointi on vapaaehtoista, joten se maksetaan erikseen, eikä sitä lisätä huonelaskuun automaattisesti. Kustannukseen on laskettu mukaan keskimääräiset huonekohtaiset ja aamiaisesta aiheutuneet päästöt. Asiakkaiden maksama kompensaatio ohjataan täysimääräisesti hiilensidonnan hankkeisiin.

Kompensaation määrä per huone on hyvin edullinen asiakkaalle, koska taustalla on jo huomioitu kaikki muu S-ryhmässä ja hotelleissa tehty ilmastotyö.

S-ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Tavoitteeseen päästäkseen ryhmä vähentää ilmastopäästöjään 90 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2030. Koska kaikkien päästöjen leikkaaminen ei ole mahdollista, ryhmä joutuu myös kompensoimaan niitä tukemalla erilaisia ilmasta hiiltä sitovia hankkeita.

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, 010 76 80200

Johtaja Harri Ojanperä, SOK matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, 010 76 82801

Kansallismaisemaa Sokos Hotel Kolin lähistöllä.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Sokotel Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu29.9.2021 16:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän hotelliyhtiö Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä siirtyy pois S-ryhmän palveluksesta. Uuden toimitusjohtajan rekrytointi aloitetaan heti. Yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana toimii 29.9. alkaen SOK Liiketoiminta Oy:n toimitusjohtaja Jari Annala. ”Haluan kiittää Jarkkoa työstä erityisesti matkailu- ja ravitsemisalan haastavana aikana”, sanoo Jari Annala. Sokotel Oy operoi Sokos Hotelleja ja Radisson Blu Hotelleja pääkaupunkiseudulla ja Tampereella, sekä Radisson Blu Hotel Oulua, Oulun Break Sokos Hotel Edeniä ja Original Sokos Hotel Royal Vaasaa.

”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen28.9.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Lasten pitäisi syödä viidestä kuuteen kourallista kasviksia päivässä, mutta suomalaislasten lautasilla on keskimäärin vain puolet tästä*. S-ryhmä haluaa innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita itselle ja ilmastolle fiksuihin valintoihin ja julkaisee lapsille suunnattuja Ässäkokki-reseptejä: lisää kasviksia, palkokasveja ja kalaa, vähemmän kovaa rasvaa, sokeria ja punaista lihaa.