S-ryhmä kompensoi kolmen myymälänsä ilmastopäästöt hiilenpoiston huutokaupassa

– S-ryhmä on ollut parinkymmenen muun yrityksen kanssa mukana Fortumin vetämässä kehitystyössä, jossa on rakennettu tätä markkinapaikkaa. Se on järjestänyt jo kolme hiilensidonnan huutokauppaa, ja S-ryhmä on ostanut niissä hiilensidontaa kahdelle S-marketille ja yhdelle Alepalle, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.
S-ryhmä kompensoi Espoossa sijaitsevien Saunalahden ja Karaportin S-marketien sekä Tuomarilan Alepan päästöt. Kyseiset myymälät ovat melko uusia, ja HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäen mukaan niiden päästöjä on vähennetty merkittävästi jo suunnittelusta alkaen.
– Emme ole tinkineet kovista päästövähennystavoitteestamme, vaan nyt on hyvitetty ne päästöt, joita emme ole vielä kyenneet näissä toimipaikoissa estämään.
S-ryhmän tavoitteena on vähentää ilmastopäästöjään 60 prosenttia vuosien 2015 ja 2030 välillä. Vuoden 2018 lopussa päästövähennys oli jo 38 prosenttia. Myymälöiden energiankäyttöä on optimoitu, valaistuksessa hyödynnetty ledejä ja kaikissa myymälöissä hyödynnetään lauhdelämpöä. Karaportin toimipaikka sai lisäksi viime syksynä aurinkosähköjärjestelmän, jolla katetaan jopa 10 prosenttia myymälän vuotuisesta sähkönkulutuksesta.
Hiiliviljely halutaan mukaan markkinapaikalle
Fortum-vetoisesti kehitetyssä Puro-markkinapaikassa voi tällä hetkellä ostaa kolmenlaisia tieteellisesti perusteltuja tapoja poistaa hiilidioksidin ilmakehästä. Vaihtoehdoissa hiiltä kiinnitetään joko karbonaattikivielementteihin, puisiin rakennuselementteihin tai kiintohiilenä biohiileen.
Markkinapaikkaan on mahdollista hyväksyä myöhemmin uusia hiilenpoiston menetelmiä sitä mukaan, kun niiden mittaamis- ja varmentamismetodit saadaan valmiiksi ja hyväksytyksi.
S-ryhmä tukee erillistä pilottiprojektia, jossa selvitetään hiilen sitomista maanviljelysmaahan. Sen avulla viljelijät voisivat saada uudenlaista tulovirtaa.
– Baltic Sea Action Groupin ja Ilmatieteen laitoksen Carbon Action -pilotissa yli sata viljelijää testaa hiilen varastoitumista lisääviä maanmuokkaus- ja viljelytoimenpiteitä. Kun parhaat menetelmät on muutaman vuoden kuluttua löydetty ja tieteellisesti todennettu, se voi avata viljelijöille mahdollisuuden myydä hiilensidontaa markkinapaikalla, Lea Rankinen arvioi.
Carbon Action -pilotin rinnalla S-ryhmä tukee myös maatalouden neuvontajärjestö ProAgrian järjestämiä valmennuksia, joissa viljelijöitä opastetaan hiiliviljelyn käytännön toimiin. Valmennuksien on määrä alkaa tämän vuoden syksyllä.
Lisätiedot:
Lea Rankinen, vastuullisuusjohtaja, SOK, 010 76 82453
Satu Kattilamäki, vastuullisuuspäällikkö, HOK-Elanto, 010 76 60651
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme