S-ryhmä kompensoi kolmen myymälänsä ilmastopäästöt hiilenpoiston huutokaupassa

– S-ryhmä on ollut parinkymmenen muun yrityksen kanssa mukana Fortumin vetämässä kehitystyössä, jossa on rakennettu tätä markkinapaikkaa. Se on järjestänyt jo kolme hiilensidonnan huutokauppaa, ja S-ryhmä on ostanut niissä hiilensidontaa kahdelle S-marketille ja yhdelle Alepalle, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.
S-ryhmä kompensoi Espoossa sijaitsevien Saunalahden ja Karaportin S-marketien sekä Tuomarilan Alepan päästöt. Kyseiset myymälät ovat melko uusia, ja HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäen mukaan niiden päästöjä on vähennetty merkittävästi jo suunnittelusta alkaen.
– Emme ole tinkineet kovista päästövähennystavoitteestamme, vaan nyt on hyvitetty ne päästöt, joita emme ole vielä kyenneet näissä toimipaikoissa estämään.
S-ryhmän tavoitteena on vähentää ilmastopäästöjään 60 prosenttia vuosien 2015 ja 2030 välillä. Vuoden 2018 lopussa päästövähennys oli jo 38 prosenttia. Myymälöiden energiankäyttöä on optimoitu, valaistuksessa hyödynnetty ledejä ja kaikissa myymälöissä hyödynnetään lauhdelämpöä. Karaportin toimipaikka sai lisäksi viime syksynä aurinkosähköjärjestelmän, jolla katetaan jopa 10 prosenttia myymälän vuotuisesta sähkönkulutuksesta.
Hiiliviljely halutaan mukaan markkinapaikalle
Fortum-vetoisesti kehitetyssä Puro-markkinapaikassa voi tällä hetkellä ostaa kolmenlaisia tieteellisesti perusteltuja tapoja poistaa hiilidioksidin ilmakehästä. Vaihtoehdoissa hiiltä kiinnitetään joko karbonaattikivielementteihin, puisiin rakennuselementteihin tai kiintohiilenä biohiileen.
Markkinapaikkaan on mahdollista hyväksyä myöhemmin uusia hiilenpoiston menetelmiä sitä mukaan, kun niiden mittaamis- ja varmentamismetodit saadaan valmiiksi ja hyväksytyksi.
S-ryhmä tukee erillistä pilottiprojektia, jossa selvitetään hiilen sitomista maanviljelysmaahan. Sen avulla viljelijät voisivat saada uudenlaista tulovirtaa.
– Baltic Sea Action Groupin ja Ilmatieteen laitoksen Carbon Action -pilotissa yli sata viljelijää testaa hiilen varastoitumista lisääviä maanmuokkaus- ja viljelytoimenpiteitä. Kun parhaat menetelmät on muutaman vuoden kuluttua löydetty ja tieteellisesti todennettu, se voi avata viljelijöille mahdollisuuden myydä hiilensidontaa markkinapaikalla, Lea Rankinen arvioi.
Carbon Action -pilotin rinnalla S-ryhmä tukee myös maatalouden neuvontajärjestö ProAgrian järjestämiä valmennuksia, joissa viljelijöitä opastetaan hiiliviljelyn käytännön toimiin. Valmennuksien on määrä alkaa tämän vuoden syksyllä.
Lisätiedot:
Lea Rankinen, vastuullisuusjohtaja, SOK, 010 76 82453
Satu Kattilamäki, vastuullisuuspäällikkö, HOK-Elanto, 010 76 60651
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme