S-ryhmä mukana kansainvälisessä muovisitoumuksessa

S-ryhmä on liittynyt mukaan kansainväliseen sitoumukseen, jonka tavoitteena on vähentää turhan muovin käyttöä, kehittää uudelleenkäytettäviä pakkauksia ja tehostaa kierrätystä. Ellen MacArthur Foundationin ja YK:n käynnistämässä sitoumuksessa on mukana jo yli 350 yritystä ja järjestöä.

The New Plastics Economy Global Commitment -sitoumus tukee S-ryhmän tavoitteita muovin kertakulutuksen vähentämiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi.

”Kestävä muovin käyttö on yhteinen tavoite eikä se katso maantieteellisiä rajoja. S-ryhmän tavoitteena on esimerkiksi, että oma merkki -tuotteidemme pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoteen 2022 loppuun mennessä. Haluamme tehdä oman osamme ja kannustamme myös tavarantoimittajamme ja muut yritykset mukaan muovitalkoisiin”, kertoo S-ryhmän vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman.

Esimerkkejä S-ryhmän muoviteoista

S-ryhmä myi vuonna 2018 lähes kuusi miljoonaa muovikassia edellisvuotta vähemmän. Määrä vastaa tilavuudeltaan 1,5 eduskuntataloa ja painoltaan 34 autoa. Yksistään Sokos-tavarataloissamme muovikassien myynti laski 40 prosenttia.

Rainbow-vanupuikkojen muovivarret korvattiin viime vuonna paperivarsilla. Muutos vähensi muovin käyttöä 1,5 miljoonan muovikassin verran.

S-ryhmän ravintoloissa ja kahviloissa luovuttiin puolestaan drinkkitikkujen ja pillien itsepalvelujaosta.  Drinkkitikkuja on kulunut vuosittain yli 650 000 kappaletta ja pillejä yli viisi miljoonaa, joten muovia säästyy nyt jopa 5 000 kiloa vuodessa.

Lisäksi S-ryhmä tarjoaa asiakkailleen yli 200 muovinkierrätyspistettä toimipaikkojensa yhteydessä.

S-ryhmän muoviin liittyvistä teoista kerrotaan lisää S-ryhmä.fi:ssä.

Lisätietoja:
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, puh. 010 768 6163

Koko maaliskuun ajan vietetään #muovitonmaaliskuu

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.