S-ryhmä nousi ilmastotyön ykkösluokkaan

S-ryhmän tekemä ilmastotyö on noussut kansainvälisessä arvioinnissa parhaiden yritysten joukkoon. Ryhmä ylsi kansainvälisessä CDP-arviossa nyt A-arvosanaan, kun vuotta aiemmin arvosana oli A-. Tunnustuksen merkitystä kasvattaa se, että arvioinnin kriteeristöä on tiukennettu aiemmasta.

Maailmanlaajuisesti parhaaseen A-arvosanaan yli 270 yritystä. Suomesta tälle tasolle ylsi vain kuusi yritystä.

Kunnia parantuneesta arvosanasta kuuluu SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän mielestä koko S-ryhmän kentälle.

- Olen erittäin iloinen siitä, että tuloksemme parani viime vuodesta ja että nyt saavutimme parhaan A-tuloksen. Tulos kertoo siitä sitoutuneesta ja pitkäjänteisestä työstä, jota osuuskaupat ja niiden henkilöstö ovat ilmaston eteen tehneet. Tämä työ jatkuu ja etenee vauhdilla, kuten viime keväänä hyväksytyt Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteemme osoittavat.

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 tiukat ilmastotavoitteet, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Lisäksi ryhmä kannustaa kumppaneitaan vähentämään ilmastopäästöjään vähintään miljoona tonnia. Kampanjassa on mukana jo selvästi yli sata yhteistyökumppania.

S-ryhmä on Suomessa ainoa vähittäiskaupan toimija, joka on mukana myös CDP Supply Chain -ohjelmassa. Sen avulla tuotteita tai palveluita toimittavat yritykset raportoivat päästövähennyksistään yhdenmukaisella tavalla.

CDP on kansalaisjärjestöjen vuonna 2000 perustama riippumaton maailmanlaajuinen järjestö. Se arvioi vuosittain satojen yritysten ympäristötyötä, pääosin yrityksiä rahoittavien tai niihin sijoittavien investoijien toivomuksesta.

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80803

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”22.1.2021 09:53:44 EETTiedote

S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.