S-ryhmä osallistuu sähköpulan ehkäisyyn – mukana Fingridin ennakkovaroitusringissä

S-ryhmä on mukana kantaverkkoyhtiö Fingridin vapaaehtoisessa menettelyssä, jolla pyritään ehkäisemään uhkaavaa sähköpulaa ennakkovaroitusten avulla. S-ryhmä sitoutuu joustamaan omassa sähkönkulutuksessaan sähköhuippujen aikana.

S-ryhmä on jo laskenut lähes kahdentuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella sekä varautunut vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana säätämällä toimipaikkojensa ilmanvaihtoa ja valaistusta. Kuva: Eetu Ahanen

S-ryhmä kantaa oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. Kaupparyhmä on jo laskenut lähes kahdentuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella sekä varautunut vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana säätämällä toimipaikkojensa ilmanvaihtoa ja valaistusta.

Lisäksi S-ryhmä on liittynyt mukaan kantaverkkoyhtiö Fingridin Sähköjärjestelmän tuki -menettelyyn, jolla pyritään ehkäisemään sähköpulaa. Sähköpulan uhatessa S-ryhmä saa Fingridiltä ennakkovaroituksen ja sitoutuu joustamaan lisätoimin, kuten ottamaan kiinteistökohtaisia varavoimakoneita tilapäiseen käyttöön sekä käyttämään suuritehoisia laitteita porrastaen. Tällaisia ovat esimerkiksi ravintoloiden ja myymälöiden grillit ja uunit.

”Jokainen kilowatti merkitsee yhteisissä energiansäästötalkoissa. Etsimme omalta osaltamme keinoja vastata tulevan kauden sähköpiikkeihin ja vähentää näin sähköverkon kuormitusta. Toivomme, että yhteisillä talkoilla katkot voitaisiin välttää”, sanoo energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkola S-ryhmästä.

”Halusimme osallistaa myös henkilöstömme ideoimaan sähkönsäästövinkkejä. Idea grillien ja uunien käytön joustavasta porrastamisesta ja suunnitelmallisesta käytöstä tuli henkilöstöstämme”, Loukkola jatkaa.

Omaa kulutusta lasketaan, kun Suomessa tarvitaan sähköä

S-ryhmä on laskenut lähes kahdessatuhannessa toimipaikassaan eri puolilla Suomea sisäilman lämpötilaa pysyvästi yhdellä asteella, mikä vastaa reilun 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta.

Sähkönkäytön tehohuiput osuvat tyypillisesti aamukahdeksaan ja iltaviiteen. S-ryhmä sitoutuu pienentämään tehohuippujen aikana ilmanvaihdon ilmamäärät minimiin ja säätämään valaistusta pienemmäksi. Energiansäästötoimenpiteet toteutetaan kiinteistöissä, joissa ne ovat teknisesti mahdollisia, järjestelmät ovat S-ryhmän hallinnassa ja toimilla ei ole merkittävää vaikutusta työskentelyyn tai asiointiin.

S-ryhmä on investoinut fiksuun energiankäyttöön ja omaan uusiutuvaan energiaan jo vuosia. Muun muassa järjestelmälliset investoinnit energiatehokkaisiin kylmäkalusteisiin ovat tuoneet merkittävää energiansäästöä. Kylmäkalusteet ovat osa isompaa teknistä järjestelmää, mikä tuo sähkönsäästön lisäksi myös keinoja hyödyntää hukkalämpöä kiinteistössä. Energiansäästötalkoisiin tarvitaan nyt myös nopeita ja vaikutukseltaan riittävän merkittäviä uusia keinoja nimenomaan kulutuspiikkeihin vastaamiseksi.

S-ryhmä on tehnyt jo vuosien ajan merkittäviä investointeja energiankulutuksen tehostamisen lisäksi omaan uusiutuvaan energiaan. Omalla tuuli- ja aurinkovoimalla tuotettu sähkö kattaakin jo lähes kaiken kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.

Lisätietoja: Matti Loukkola, energiaohjauksen päällikkö, S-ryhmä matti.loukkola(at)sok.fi, puh. 050 346 2823

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle1.2.2023 21:00:00 EET | Tiedote

Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.

Pohjoiskarjalainen kylpylähotelli Bomba laajenee ja uudistuu. Vuonna 2024 avautuu täysin uusi hotellisiipi, kesäksi 2023 uudistuvat karjalaiskylän huoneet.30.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Nurmeksessa sijaitsevan kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen aletaan keväällä rakentaa odotettua laajennusosaa järvinäköalahuoneineen. Kesäksi 2024 valmistuva uudisrakennus sijoittuu Pielisen rantamaisemaan nykyisen kylpylähotellin jatkeeksi. Myös Bomban karjalaiskylän hirsirivitalojen huoneet uudistetaan. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa investoi Break Sokos Hotel Bomban kehitykseen 21,2 miljoonaa euroa ja karjalaiskylän huoneuudistukseen 550 000 euroa.

S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys30.1.2023 08:31:16 EET | Tiedote

Yleisestä hintojen noususta huolimatta suomalaiset ostivat S-ryhmästä makeisia vuonna 2022 kilomääräisesti mitattuna lähes seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän. Ylivoimaisesti suosituin tuote ovat irtokarkit, joiden myynti kasvoi 28,5 % prosenttia. Makeisten kulutuksessa on nähtävissä hieman alueellisia eroja, ja S-ryhmän ostodata näyttää, että eniten ne maistuvat pohjalaisille.