SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä rakentaa valtakunnallisen ABC-latausverkoston sähköautoille

Jaa
S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto. Samalla ABC-mobiilin autoilijoille suunnatut palvelut laajenevat sähköautojen lataamiseen. Laitteistojen osalta yhteistyökumppanina on kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower.

ABC-latausverkosto rakennetaan tulevina vuosina vaiheittain S-ryhmän ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Ensimmäiset ABC-latauspisteet avataan keväällä 2021 ja yhdessä asiakkaiden kanssa karttuvien kokemusten perusteella toimintaa kehitetään ketterästi verkoston laajentamisen ohella.

– Rakennamme ensimmäiset ABC-latauspisteet suurimpien toimipaikkojemme, kuten Prismojen, hotellien ja ABC-liikennemyymälöiden, yhteyteen kahden seuraavan vuoden kuluessa ja siitä etenemme kohti pienempiä toimipaikkoja. Koko verkosto toimii saman ABC-lataus-brändin alla. Tämän lisäksi S-ryhmän toimipaikkojen yhteydessä jo olemassa olevat yhteistyökumppaneiden latauspisteet palvelevat kuten ennenkin, kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja. 

– Tähän päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla, nopealla ja mukavalla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, jonka päälle kertyy Bonusta, kuten kaikista S-ryhmästä tehtävistä ostoksista.

Yksi helppouden kulmakivi on ABC-mobiili, joka toimii sähkölatauksen käyttöliittymänä. Sovellusta käyttää jo useampi satatuhatta asiakasta, joten valmiina on laaja, tyytyväisten asiakkaiden verkosto. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehittynyt ja kehittyy sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut. Palvelun hinnoittelusta kerrotaan myöhemmin.

Liikenteen muutos etenee

ABC-ketjun arvion mukaan Suomen autokannan koko on noin 3 000 000 henkilöautoa vuonna 2030. Sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa tuolloin yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa. Näkyvin muutos tulevaisuudessa on siis sähköisen liikenteen kasvu, mutta tulevaisuus tuo liikenteeseen myös muita uusia käyttövoimia.

– Nyt lanseerattavan ABC-latauksen lisäksi kehitämme myös nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa. Tuommekin alueellisesti jakeluun täysin uusiutuvan dieselin kesään 2021 mennessä. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa. Olemme myös ylpeitä siitä, että ABC-latauksen sähkö on pääosin itse tuottamaamme uusiutuvaa sähköä, toteaa ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala.

ABC:n tavoitteena on, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Suomalaisessa liikenteessä tullaan pitkään käyttämään kaikkia energiamuotoja, ja siksi niiden kaikkien on oltava hyviä, vastuullisia ja kehittyviä. Näin iso diesel ja moderni sähköauto voivat molemmat olla järkivalintoja omassa tehtävässään.

Kumppanina kotimainen Kempower

ABC-latausverkosto rakennetaan yhdessä suomalaisen, Lahdessa toimivan Kempowerin kanssa.

– Olemme iloisia, että kumppanimme on kotimainen toimija, kuten mekin. Olennaista on tietysti myös se, että Kempowerin laitteet ovat toiminnoiltaan markkinoiden parhaita ja mahdollistavat tavoitteemme parhaasta asiakaskokemuksesta, Tiina Viksten painottaa.

Kempower Oy:ssä koko maan kattavan latauspisteverkoston suunnitteleminen ja käytännön toteuttaminen yhdessä S-ryhmän ja sen eri toimijoiden kanssa otetaan suurena luottamuksen osoituksena. 

– Yhteistyöllä varmistetaan helppo ja sujuva sähköinen liikkuminen, ja tämä on meille erittäin mieluinen ja ainutlaatuinen hanke. Olemme kotimaisena, pitkät perinteet omaavana teknologiayhtiönä mahdollistamassa sähköisen liikenteen ulottamisen jokaisen suomalaisen arkeen luoden siitä uuden normaalin – puhtaamman ja vihreitä arvoja tukevan sähköisen liikkumisen nykyisille ja tuleville sukupolville, Kempower Oy:n toimitusjohtaja Tomi Ristimäki sanoo.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Tiina Viksten, ABC-ketjun kehitysjohtaja, tiina.viksten@sok.fi, p. 010 7680810
Harri Tuomaala, ABC-ketjun johtaja, harri.tuomaala@sok.fi, p. 010 7680825
Tomi Ristimäki, CEO, Kempower Oy, tomi.ristimaki@kempower.com, p. 044 289 9815

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye