S-ryhmä rakentaa valtakunnallisen ABC-latausverkoston sähköautoille

S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto. Samalla ABC-mobiilin autoilijoille suunnatut palvelut laajenevat sähköautojen lataamiseen. Laitteistojen osalta yhteistyökumppanina on kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower.

ABC-latausverkosto rakennetaan tulevina vuosina vaiheittain S-ryhmän ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Ensimmäiset ABC-latauspisteet avataan keväällä 2021 ja yhdessä asiakkaiden kanssa karttuvien kokemusten perusteella toimintaa kehitetään ketterästi verkoston laajentamisen ohella.

– Rakennamme ensimmäiset ABC-latauspisteet suurimpien toimipaikkojemme, kuten Prismojen, hotellien ja ABC-liikennemyymälöiden, yhteyteen kahden seuraavan vuoden kuluessa ja siitä etenemme kohti pienempiä toimipaikkoja. Koko verkosto toimii saman ABC-lataus-brändin alla. Tämän lisäksi S-ryhmän toimipaikkojen yhteydessä jo olemassa olevat yhteistyökumppaneiden latauspisteet palvelevat kuten ennenkin, kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja.

– Tähän päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla, nopealla ja mukavalla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, jonka päälle kertyy Bonusta, kuten kaikista S-ryhmästä tehtävistä ostoksista.

Yksi helppouden kulmakivi on ABC-mobiili, joka toimii sähkölatauksen käyttöliittymänä. Sovellusta käyttää jo useampi satatuhatta asiakasta, joten valmiina on laaja, tyytyväisten asiakkaiden verkosto. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehittynyt ja kehittyy sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut. Palvelun hinnoittelusta kerrotaan myöhemmin.

Liikenteen muutos etenee

ABC-ketjun arvion mukaan Suomen autokannan koko on noin 3 000 000 henkilöautoa vuonna 2030. Sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa tuolloin yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa. Näkyvin muutos tulevaisuudessa on siis sähköisen liikenteen kasvu, mutta tulevaisuus tuo liikenteeseen myös muita uusia käyttövoimia.

– Nyt lanseerattavan ABC-latauksen lisäksi kehitämme myös nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa. Tuommekin alueellisesti jakeluun täysin uusiutuvan dieselin kesään 2021 mennessä. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa. Olemme myös ylpeitä siitä, että ABC-latauksen sähkö on pääosin itse tuottamaamme uusiutuvaa sähköä, toteaa ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala.

ABC:n tavoitteena on, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Suomalaisessa liikenteessä tullaan pitkään käyttämään kaikkia energiamuotoja, ja siksi niiden kaikkien on oltava hyviä, vastuullisia ja kehittyviä. Näin iso diesel ja moderni sähköauto voivat molemmat olla järkivalintoja omassa tehtävässään.

Kumppanina kotimainen Kempower

ABC-latausverkosto rakennetaan yhdessä suomalaisen, Lahdessa toimivan Kempowerin kanssa.

– Olemme iloisia, että kumppanimme on kotimainen toimija, kuten mekin. Olennaista on tietysti myös se, että Kempowerin laitteet ovat toiminnoiltaan markkinoiden parhaita ja mahdollistavat tavoitteemme parhaasta asiakaskokemuksesta, Tiina Viksten painottaa.

Kempower Oy:ssä koko maan kattavan latauspisteverkoston suunnitteleminen ja käytännön toteuttaminen yhdessä S-ryhmän ja sen eri toimijoiden kanssa otetaan suurena luottamuksen osoituksena.

– Yhteistyöllä varmistetaan helppo ja sujuva sähköinen liikkuminen, ja tämä on meille erittäin mieluinen ja ainutlaatuinen hanke. Olemme kotimaisena, pitkät perinteet omaavana teknologiayhtiönä mahdollistamassa sähköisen liikenteen ulottamisen jokaisen suomalaisen arkeen luoden siitä uuden normaalin – puhtaamman ja vihreitä arvoja tukevan sähköisen liikkumisen nykyisille ja tuleville sukupolville, Kempower Oy:n toimitusjohtaja Tomi Ristimäki sanoo.

Lisätietoja:
Tiina Viksten, ABC-ketjun kehitysjohtaja, tiina.viksten@sok.fi, p. 010 7680810
Harri Tuomaala, ABC-ketjun johtaja, harri.tuomaala@sok.fi, p. 010 7680825
Tomi Ristimäki, CEO, Kempower Oy, tomi.ristimaki@kempower.com, p. 044 289 9815

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä kartoitti Kiinasta tulevan puuvillan alkuperää laajalla tavarantoimittajaselvityksellä31.3.2021 13:07:03 EEST | Tiedote

S-ryhmä tekee jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajiensa kanssa edistääkseen myymiensä tekstiilien vastuullisuutta ja tekstiiliketjujensa läpinäkyvyyttä mahdollisimman pitkälle. Kiinan Xinjiangin alueella tuotettu puuvilla herättää paljon keskustelua ja S-ryhmän marketkauppa selvitti 220 Kiinassa sijaitsevan tai Kiinasta peräisin olevia raaka-aineita käyttävän valmistajan linkitykset alueelle.

Mielenterveyssyistä johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat S-ryhmässä laskuaan koronavuonna31.3.2021 08:12:49 EEST | Tiedote

Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä kehitetyllä Mielen tuki -mallilla on saatu erinomaisia tuloksia, ja sairauspoissaolojen nousu on saatu katkaistua. Erityisesti mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat pitkät sairauspoissaolot jatkoivat viime vuonna edelleen laskuaan. Koronakriisin sävyttämä poikkeusvuosi näkyy kuitenkin lisääntyneenä ahdistuneisuutena.