S-ryhmä sai Suomen ensimmäisenä marketkauppiaana luomupuuvillan sertifiointiin liittyvän GOTS-sertifikaatin

S-ryhmän marketkauppa sai alkuvuodesta GOTS-sertifikaatin ensimmäisenä markettina Suomessa. S-ryhmän marketkaupan GOTS-sertifiointi mahdollistaa jatkossa GOTS-luomupuuvillatuotteiden hankinnan yhteistyömallistoihin Finlaysonin kanssa. GOTS (Global Organic Textile Standard) on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, jossa ketjun toimijoita sitovat kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.
”GOTS-sertifioitu puuvilla on meille yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa tuotteissamme käytetyn puuvillan vastuullisuus. Jäljitettävyys on yksi suurimmista haasteista puuvillaan liittyen, ja GOTS mahdollistaa jäljitettävyyden puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi GOTS-sertifikaattiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit, joiden toteutumista valvotaan koko toimitusketjussa säännöllisesti kolmannen osapuolen auditoinnein”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Tavoitteena vain vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä
S-ryhmän tavoitteena on käyttää omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteissa ja kodintekstiileissä vuoteen 2025 mennessä ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että tuotteissa käytetyn puuvillan tulee olla joko luomua, kierrätettyä, Reilua kauppaa tai Better Cotton -aloitteen periaattein hankittua puuvillaa.
S-ryhmän omia ja oman maahantuonnin merkkejä ovat vain Prismassa saatavilla olevat tuotemerkit, kuten House, Ciraf ja Antti Tapani. Esimerkiksi kaikki Antti Tapani -brändin tämän kevään mallistossa käytetty puuvilla on S-ryhmän puuvillalinjauksen mukaisesti vastuulliseksi varmennettua.
Kaiken kaikkiaan sertifioituja luomupuuvillatuotteita löytyy Prisman ja S-marketin valikoimista koko ajan enemmän.
”Viime vuonna 29 % omien merkkiemme tuotteissa käytetystä puuvillasta oli vastuullisesti tuotettua, ja tästä puolet oli GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Pukeutumisen puuvillatuotteissa sertifioidun raaka-aineen osuus on jo yli kolmannes. Erityisen paljon GOTS-puuvillaa käytetään meillä vauvojen mallistoissa. Esimerkiksi lähes kaikki Ciraf-merkin puuvillaiset vauvanvaatteet ovat nyt GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa”, Loukaskorpi toteaa.
Työtä tehdään myös muiden vastuullisten materiaalien käytön edistämiseksi
Vastuullisesti valmistetun puuvillan lisäksi S-ryhmän marketkaupassa edistetään myös muiden kestävämpien materiaalien käyttöä. Esimerkiksi kierrätyspolyesterin sekä tavanomaista viskoosia korvaavan ympäristöystävällisemmän Lenzing Ecovero -viskoosin osuus on kasvussa.
”Kierrätettyjä materiaaleja, kuten kierrätyspolyesteria, löytyy jo nyt niin lasten, naisten kuin miestenkin pukeutumisen tuotealueilta Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. Sitä mukaa kun kierrätysmateriaalien tarjonta ja saatavuus paranee, niiden osuus myös meidän tuotteissamme kasvaa”, Loukaskorpi sanoo.
Lue lisää S-ryhmän vastuullisuustyöstä tekstiilien hankinnassa: Näin vastuullisuus ohjaa tekstiilien hankintaa S-ryhmässä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme