S-ryhmä sai Suomen ensimmäisenä marketkauppiaana luomupuuvillan sertifiointiin liittyvän GOTS-sertifikaatin
S-ryhmä on lisännyt vastuullisen puuvillan määrää viime vuosina määrätietoisesti. Vuonna 2021 vastuullisen puuvillan osuus kasvoi S-ryhmän omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa yli 50 % edelliseen vuoteen verrattuna. Yksi keino puuvillan vastuullisuuden varmentamiseksi on GOTS-sertifioitu puuvilla. GOTS on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, joka takaa jäljitettävyyden koko puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi sertifiointiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.

S-ryhmän marketkauppa sai alkuvuodesta GOTS-sertifikaatin ensimmäisenä markettina Suomessa. S-ryhmän marketkaupan GOTS-sertifiointi mahdollistaa jatkossa GOTS-luomupuuvillatuotteiden hankinnan yhteistyömallistoihin Finlaysonin kanssa. GOTS (Global Organic Textile Standard) on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, jossa ketjun toimijoita sitovat kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.
”GOTS-sertifioitu puuvilla on meille yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa tuotteissamme käytetyn puuvillan vastuullisuus. Jäljitettävyys on yksi suurimmista haasteista puuvillaan liittyen, ja GOTS mahdollistaa jäljitettävyyden puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi GOTS-sertifikaattiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit, joiden toteutumista valvotaan koko toimitusketjussa säännöllisesti kolmannen osapuolen auditoinnein”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Tavoitteena vain vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä
S-ryhmän tavoitteena on käyttää omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteissa ja kodintekstiileissä vuoteen 2025 mennessä ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että tuotteissa käytetyn puuvillan tulee olla joko luomua, kierrätettyä, Reilua kauppaa tai Better Cotton -aloitteen periaattein hankittua puuvillaa.
S-ryhmän omia ja oman maahantuonnin merkkejä ovat vain Prismassa saatavilla olevat tuotemerkit, kuten House, Ciraf ja Antti Tapani. Esimerkiksi kaikki Antti Tapani -brändin tämän kevään mallistossa käytetty puuvilla on S-ryhmän puuvillalinjauksen mukaisesti vastuulliseksi varmennettua.
Kaiken kaikkiaan sertifioituja luomupuuvillatuotteita löytyy Prisman ja S-marketin valikoimista koko ajan enemmän.
”Viime vuonna 29 % omien merkkiemme tuotteissa käytetystä puuvillasta oli vastuullisesti tuotettua, ja tästä puolet oli GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Pukeutumisen puuvillatuotteissa sertifioidun raaka-aineen osuus on jo yli kolmannes. Erityisen paljon GOTS-puuvillaa käytetään meillä vauvojen mallistoissa. Esimerkiksi lähes kaikki Ciraf-merkin puuvillaiset vauvanvaatteet ovat nyt GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa”, Loukaskorpi toteaa.
Työtä tehdään myös muiden vastuullisten materiaalien käytön edistämiseksi
Vastuullisesti valmistetun puuvillan lisäksi S-ryhmän marketkaupassa edistetään myös muiden kestävämpien materiaalien käyttöä. Esimerkiksi kierrätyspolyesterin sekä tavanomaista viskoosia korvaavan ympäristöystävällisemmän Lenzing Ecovero -viskoosin osuus on kasvussa.
”Kierrätettyjä materiaaleja, kuten kierrätyspolyesteria, löytyy jo nyt niin lasten, naisten kuin miestenkin pukeutumisen tuotealueilta Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. Sitä mukaa kun kierrätysmateriaalien tarjonta ja saatavuus paranee, niiden osuus myös meidän tuotteissamme kasvaa”, Loukaskorpi sanoo.
Lue lisää S-ryhmän vastuullisuustyöstä tekstiilien hankinnassa: Näin vastuullisuus ohjaa tekstiilien hankintaa S-ryhmässä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat entistä vahvemmista grillimauista – nousevina makumaailmoina Etelä- ja Väli-Amerikan keittiöt24.5.2022 07:51:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän mukaan tämän kesän grillaustrendeissä korostuvat katuruoat sekä paluun tekevä hidas grillaaminen. Myös viime kesältä tuttu hedelmien ja vihannesten grillaaminen pitää pintansa. Suositut smash burgerit valmistuvat kotigrillissä helposti esimerkiksi Amarillo-tuotesarjan valmiista pihveistä.
Myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittäminen vahvistivat S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kasvua19.5.2022 09:02:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän investoinnit myymäläverkostoon ja verkkokauppaan jatkuivat vahvoina, mikä näkyi markkinaosuuden kasvuna ja asiakastyytyväisyyden paranemisena. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,2 prosenttia vuonna 2021. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,1 prosenttia (+0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Myös S-ryhmän pienmyymälöissä nähtiin hyvää myynninkasvua. Ruoan verkkokauppaa tarjoavien myymälöiden määrä kasvoi viime vuonna lähes sadalla myymälällä.
Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."18.5.2022 07:50:00 EEST | Tiedote
Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”
Helsinkiläinen hotelliklassikko avautuu – uudistunut Solo Sokos Hotel Helsinki on tyylikäs kumarrus Helsingille10.5.2022 09:17:46 EEST | Tiedote
Helsinkiläinen klassikkohotelli avaa ovensa 10.5. täysin uudistettuna. Yksilölliseksi Solo-hotelliksi muuntunut Solo Sokos Hotel Helsinki on tasokas ja persoonallinen kaupunkihotelli. Katutason ravintoloihin on helppo piipahtaa niin after workille kuin vaikka yöpizzalle.
Kutsu medialle: Helsingin matkailukesä alkaa – korkeatasoinen Solo Sokos Hotel Helsinki avaa ovensa Kluuvissa 10.5.9.5.2022 07:02:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa tutustumaan muodonmuutoksen kokeneeseen Solo Sokos Hotel Helsinkiin ja kuulemaan kaupungin matkailukesästä tiistaina 10.5. kello 12.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme