SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä sai Suomen ensimmäisenä marketkauppiaana luomupuuvillan sertifiointiin liittyvän GOTS-sertifikaatin

Jaa
S-ryhmä on lisännyt vastuullisen puuvillan määrää viime vuosina määrätietoisesti. Vuonna 2021 vastuullisen puuvillan osuus kasvoi S-ryhmän omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa yli 50 % edelliseen vuoteen verrattuna. Yksi keino puuvillan vastuullisuuden varmentamiseksi on GOTS-sertifioitu puuvilla. GOTS on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, joka takaa jäljitettävyyden koko puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi sertifiointiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.

S-ryhmän marketkauppa sai alkuvuodesta GOTS-sertifikaatin ensimmäisenä markettina Suomessa. S-ryhmän marketkaupan GOTS-sertifiointi mahdollistaa jatkossa GOTS-luomupuuvillatuotteiden hankinnan yhteistyömallistoihin Finlaysonin kanssa. GOTS (Global Organic Textile Standard) on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, jossa ketjun toimijoita sitovat kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.

”GOTS-sertifioitu puuvilla on meille yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa tuotteissamme käytetyn puuvillan vastuullisuus. Jäljitettävyys on yksi suurimmista haasteista puuvillaan liittyen, ja GOTS mahdollistaa jäljitettävyyden puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi GOTS-sertifikaattiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit, joiden toteutumista valvotaan koko toimitusketjussa säännöllisesti kolmannen osapuolen auditoinnein”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tavoitteena vain vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä

S-ryhmän tavoitteena on käyttää omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteissa ja kodintekstiileissä vuoteen 2025 mennessä ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että tuotteissa käytetyn puuvillan tulee olla joko luomua, kierrätettyä, Reilua kauppaa tai Better Cotton -aloitteen periaattein hankittua puuvillaa.

S-ryhmän omia ja oman maahantuonnin merkkejä ovat vain Prismassa saatavilla olevat tuotemerkit, kuten House, Ciraf ja Antti Tapani. Esimerkiksi kaikki Antti Tapani -brändin tämän kevään mallistossa käytetty puuvilla on S-ryhmän puuvillalinjauksen mukaisesti vastuulliseksi varmennettua.

Kaiken kaikkiaan sertifioituja luomupuuvillatuotteita löytyy Prisman ja S-marketin valikoimista koko ajan enemmän.

”Viime vuonna 29 % omien merkkiemme tuotteissa käytetystä puuvillasta oli vastuullisesti tuotettua, ja tästä puolet oli GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Pukeutumisen puuvillatuotteissa sertifioidun raaka-aineen osuus on jo yli kolmannes. Erityisen paljon GOTS-puuvillaa käytetään meillä vauvojen mallistoissa. Esimerkiksi lähes kaikki Ciraf-merkin puuvillaiset vauvanvaatteet ovat nyt GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa”, Loukaskorpi toteaa.

Työtä tehdään myös muiden vastuullisten materiaalien käytön edistämiseksi

Vastuullisesti valmistetun puuvillan lisäksi S-ryhmän marketkaupassa edistetään myös muiden kestävämpien materiaalien käyttöä. Esimerkiksi kierrätyspolyesterin sekä tavanomaista viskoosia korvaavan ympäristöystävällisemmän Lenzing Ecovero -viskoosin osuus on kasvussa.

”Kierrätettyjä materiaaleja, kuten kierrätyspolyesteria, löytyy jo nyt niin lasten, naisten kuin miestenkin pukeutumisen tuotealueilta Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. Sitä mukaa kun kierrätysmateriaalien tarjonta ja saatavuus paranee, niiden osuus myös meidän tuotteissamme kasvaa”, Loukaskorpi sanoo.

Lue lisää S-ryhmän vastuullisuustyöstä tekstiilien hankinnassa: Näin vastuullisuus ohjaa tekstiilien hankintaa S-ryhmässä

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Loukaskorpi, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 010 76 80349

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye