S-ryhmällä jo 77 hiilipäästötöntä kiinteistöä – pohjoinen hyvässä vauhdissa

S-ryhmä etenee vauhdilla kunnianhimoisten ilmastotavoitteidensa toteuttamisessa. Vuoden vaihteessa jo 77 ryhmän toimipaikkaa oli yltänyt nollapäästöisiksi. Hyviä esimerkkejä löytyy eri puolilta Suomea, mutta erityisen nopeaa kehitys on ollut Pohjois-Suomessa Osuuskauppa Arinan alueella.

S-ryhmässä päästöttömyyteen on päästy mm. uusimalla kylmälaitteet ja käyttämällä uusiutuvaa sähköä.

Nollapäästöisiä eli hiilineutraaleja ovat kiinteistöt, jotka eivät lisää ilmakehän kasvihuonepäästöjen määrää. S-ryhmän energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkolan mukaan päästöttömyyteen on päästy pitkäjänteisellä työllä, johon osuuskaupat ovat olleet hyvin sitoutuneita.

- Keskeistä on ollut energiatehokkuuden jatkuva parantaminen sekä kylmälaitteista syntyvän ylijäämälämmön talteenotto ja hyödyntäminen kiinteistön lämmittämisessä. Toinen tekijä on ollut S-ryhmän päätös siirtyä yksinomaan uusiutuvan sähkön käyttöön.

Oulussa tehdään laajaa yhteistyötä

Pohjois-Suomessa toimiva Osuuskauppa Arina on tehnyt S-ryhmässä ripeimmin työtä hiilineutraalien kiinteistöjen eteen. Nyt osuuskaupalla on jo 40 päästötöntä kiinteistöä.

- Arina aloitti energiatehokkaiden ja ympäristöystävällisten CO2-kylmälaitosten rakentamisen jo vuonna 2008. Yhteisenä tavoitteenamme on energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden uusi taso, joka auttaa meitä hiilineutraaliustyössä, Arinan kiinteistöjohtaja Seppo Jakola korostaa.

Jakolan mukaan Arina kehittää parhaillaan Oulun Energian ja Caverionin kanssa kaupan ylijäämäenergian ohjausta kaukolämpöverkkoon. Hyvä esimerkki on Oulussa Kaukovainion S-market, jonka kylmälaitteista syntyvää ylijäämälämpöä voidaan nyt hyödyntää alueen kaukolämpöverkkoon liitetyissä rakennuksissa. Vastaavia hankkeita on vireillä myös muualla Suomessa.

Ilmastohaasteessa mukana jo 109 kumppania

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 tiukat ilmastotavoitteet, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

S-ryhmän oma toiminta etenee nyt vauhdilla kohti hiilinegatiivisuutta. Sen ilmastotyön vaikuttavuutta kasvattaa merkittävästi se, että kaupparyhmä on haastanut myös omat tavarantoimittajansa ja palveluntarjoajansa laittamaan kuriin omat hiilipäästönsä. Iso juttu -kampanjassa S-ryhmä kannustaa kumppaneitaan vähentämään ilmastopäästöjään vähintään miljoona tonnia. Haasteen on ottanut vastaan jo 109 kumppania.

S-ryhmän energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkola, SOK, 010 76 80218
Kiinteistöjohtaja Seppo Jakola, Osuuskauppa Arina, 050 337 5890

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille18.2.2021 08:06:00 EETTiedote

Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.

Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö on alkanut vauhdilla. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana paikallinen Eero Reijonen Oy.15.2.2021 12:15:00 EETTiedote

Joensuun Sirkkalanpuistossa sijaitseva Original Sokos Hotel Kimmel on suljettu ja talon uudistustyöt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Nyt puretaan siipiosan hotellihuoneita ja Sirkkala-salia uuden tieltä. Uudistuksen työllistävä vaikutus on merkittävä jo ensi vaiheessa: hanke työllistää 40 pohjoiskarjalaista rakennusalan ammattilaista. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana toimii liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy. Hotellin siipiosan uudistus – ja samalla projektin ensimmäinen vaihe – valmistuu syyskuussa 2021.

Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa9.2.2021 08:41:27 EETTiedote

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja kotimaisen lihan 10 %. Myös S-ryhmän oman Kotimaista-tuotemerkin suosio on kasvussa. Sarjan myydyin tuote oli viime vuonna laktoositon kevytmaitojuoma.